Vikten av att dra ned på kolhydrater snarare än fett

· september 1, 2018
Att minska mängden kolhydrater i din kost kommer inte bara låta dig tappa vikt enklare, utan även förebygga flera hälsoproblem. Det handlar inte om att eliminera fett, utan om att välja rätt fett.

Är du en av de personer som alltid försöker komma på nya knep för att gå ned några storlekar? Men fokuserar du bara på fett och blundar för allt annat du äter? Då ska du fortsätta läsa, för vi ska tala om vikten av att dra ned på kolhydrater om du vill få bättre figur. Du kanske överraskas av det faktum att du kan lösa många av dina problem endast genom att dra ned på kolhydrater. Det viktigaste är att du förstår att du inte ska eliminera dem helt, utan endast välja nyttiga alternativ.

1. En kost med lite kolhydrater motverkar allvarlig fetma

Om du är en person med stor övervikt bör du veta att en minskning av kolhydraterna kan låta dig tappa fem kilo på sex månader. Detta kanske verkar lite för vissa, men allvarlig fetma är ett svårt problem att bekämpa, och att komma ut ur den onda cirkeln kan hjälpa dig att minska medicinska problem som:

  • Diabetes
  • Metaboliskt syndrom

Det har bevisats att personer som är allvarligt överviktiga och äter en kost med få kolhydrater uppnår:

  • Minskning av triglyceriderna
  • Förbättrad insulinresistens
  • Stabila insulinnivåer

När det kommer till viktnedgång visade en jämförelse mellan personer som följde en fettsnål kost och personer som följde en kost med lite kolhydrater följande:

  • De förstnämnda tappade 1,9-4,2 kg på sex månader.
  • De sistnämnda tappade 5,8-8,6 kg på sex månader.

2. En kost med mindre kolhydrater hjälper överviktiga ungdomar

överviktig person med måttband runt magen

Vi vet att det är viktigt att bibehålla en hälsosam vikt under alla perioder av livet. Men barn och ungdomar måste undvika hälsoproblem i tidig ålder genom att kontrollera sin kost.

I en studie som utfördes år 2000 bevisade man att en kost med fokus på att dra ned på kolhydrater minskar vikten och också riskerna för kardiovaskulära problem hos överviktiga ungdomar. Studien genomfördes under tolv veckor och resultaten var överraskande: i snitt tappade deltagarna nio kilo.

Det är viktigt att komma ihåg att det är mycket viktigt för överviktiga ungdomar att nå dessa framgångar även för deras emotionella hälsa. Genom att nå en hälsosam vikt kommer de även öka sin självkänsla och självsäkerhet.

Något man bör ha i åtanke är att denna kost ska kombineras med utbildning i näringslära, så att ungdomarna också kan bilda goda vanor och korrigera sådana som inte hjälper.

3. Dra ned på kolhydrater för att förbättra humöret

Familj vid matbordet

Har du märkt av att du känner dig i dålig form? Kanske blir du lätt deprimerad utan att veta varför? Om så är fallet bör du veta att en studie fann att en kost med få kolhydrater kan hjälpa dig att till exempel:

Med detta i åtanke är det viktigt att komma ihåg att allt vi äter också har en viss inflytelse på kemikalierna i hjärnan. På samma sätt som choklad hjälper dig att vara lyckligare så kan processade kolhydrater ge dig konstanta problem.

En annan studie fann dessutom att man kan förbättra sin mentala spänst genom att dra ned på kolhydrater. Man kommer alltså förbättra sin kapacitet att tänka och reagera.

Några rekommendationer för att välja kolhydrater

kvinna kollar ingredienserna på yoghurt

  • Det första du ska komma ihåg är att du också måste inkludera kolhydrater i din kost. Ett vanligt misstag är att tro att man måste eliminera dem helt för att tappa vikt.

En hälsosam kost kräver dock en måttlig mängd kolhydrater så att kroppen får energi. Om du inte får dem så kommer du inom kort därför känna dig utmattad efter de enklaste av aktiviteter.

  • Det är viktigt att kombinera kolhydrater med högkvalitativa fibrer. De bästa alternativen är fullkorn, grönsaker och frukter. I snitt ska du konsumera runt 18 gram fibrer för att hjälpa kroppen bearbeta kolhydrater.
  • Be en nutritionist att lära dig hur man räknar kolhydrater och också vilken mängd som är bäst för dig. Att räkna ut detta är relativt enkelt, men du behöver lite inledande utbildning.

Nu vet du: Det ärtill sist alltså viktigare att hålla koll på antalet kolhydrater du äter än att undvika fett i din kost.

Astrup, A. V. (2017). Low-Fat or Low Carb for Weight Loss? It Depends on Your Glucose Metabolism. EBioMedicine. https://doi.org/10.1016/j.ebiom.2017.07.001 Brown-Borg, H. M. (2017). Disentangling High Fat, Low Carb, and Healthy Aging. Cell Metabolism. https://doi.org/10.1016/j.cmet.2017.08.020 Ravichandran, M., Grandl, G., & Ristow, M. (2017). Dietary Carbohydrates Impair Healthspan and Promote Mortality. Cell Metabolism. https://doi.org/10.1016/j.cmet.2017.09.011 Riccardi, G., Giacco, R., & Rivellese, A. A. (2004). Dietary fat, insulin sensitivity and the metabolic syndrome. Clinical Nutrition. https://doi.org/10.1016/j.clnu.2004.02.006