Kontrollera aptiten naturligt: är inte upp dina känslor

· september 16, 2015
Känner du dig ibland hungrigare än vanligt? Har du svårt att sluta äta upp dina känslor? Här ger vi några tips på naturliga sätt att kontrollera aptiten.

Finns det dagar då du ständigt känner dig hungrig vad du än äter? Om detta beskriver dig, och särskilt om du är överviktig, vet du att denna överskottsaptit kan orsaka ångest. Därför ska vi här ge dig några tips på hur du kan kontrollera aptiten naturligt.

Ibland finns vissa dagar, veckor eller månader då du, utan någon uppenbar anledning, känner dig mycket hungrigare än vanligt. Det leder till att du behöver äta mer för att känna dig mätt. Om du också råkar vara överviktig kan denna hunger bli en källa till oro. Det finns naturliga sätt att kontrollera aptiten, men det är också viktigt att ta reda på orsaken till varför den ökar. Om din kropp har ett sug efter vissa livsmedel kan det bero på att du lider av brist på näringsämnen som finns i dessa livsmedel.

Äter du dina känslor?

Först och främst bör du ta reda på om det du känner är verklig hunger eller om det bara är ett begär att äta. Detta eftersom det senare ofta kan orsakas av känslomässiga problem. I dessa fall rekommenderar vi att du tar Bachs blomstermedicin. Den kan hjälpa dig att förbättra ditt känslomässiga tillstånd så att du inte längre försöker lösa dina problem med mat.

Andra växter som kan hjälpa:

  • Småborre: Småborre kan hjälpa dig om du har bekymmer som du håller inne och går och bär på istället för att släppa ut.
  • Flyghavre: Flyghavre är bra för behandling av vantrivsel.
  • Ljung: Ljung används för att behandla känslor av ensamhet.
  • Körsbärsplommon: Körsbärsplommon kan hjälpa dig när du äter okontrollerat.

Tips!

När du har problem med mättnadskänslan kan du blanda linfrön, psylliumfrön och vetekli. Ta en eller två matskedar av blandningen i ett glas vatten ca 10 till 15 minuter innan du börjar äta. Dessutom kan denna blandning hjälpa dig om du lider av förstoppning.

Vad är du sugen på?

Om du specifikt är sugen på godis och andra sötsaker kan det vara ett tecken på att det finns ett problem med hur din kropp metaboliserar glukos. I dessa fall rekommenderar vi att du äter en råkost (”rawfood”) och ett varierat urval av livsmedel varje dag, dricker mycket vatten samt regelbundet intar infusioner av kanel och stevia. Du kan också ta tillskott av spårämnet krom.

Om du istället har ett sug efter salt mat kan det vara ett tecken på att din kropp är tröttkörd eller har en obalans av salter. I dessa fall rekommenderar vi att du motionerar regelbundet, dricker mycket vatten och tar Natrium Chloratum (även känt som Schüsslersalt).

Kontrollera-aptiten
(Foto: Judy Baxter / Flickr)

Kontrollera aptiten med alternativ terapi

Du bör tänka på att det är hypotalamus (en del av hjärnan) som kan kontrollera aptiten, och av denna anledning kan du också prova:

  • Fysiska terapier som akupunktur, som fokuserar på de specifika organ som påverkar aptiten.
  • Mineralterapi. Det ger dig de spårämnen som kan hittas i små mängder i kroppen och som är viktiga för ämnesomsättningen.
  • Kontrollera din aptit genom ett tillskott av ZnNiCo (Zink Nickel Kobolt).

Vi rekommenderar att du alltid rådgör med en naturläkare som kan ställa en personlig diagnos och ordinera dig en specifik behandling. En del av de kurer som vi gått igenom ovan kan interagera negativt med vissa läkemedel och hälsoproblem.

Astell, K. J., Mathai, M. L., & Su, X. Q. (2013). Plant extracts with appetite suppressing properties for body weight control: A systematic review of double blind randomized controlled clinical trials. Complementary Therapies in Medicine. https://doi.org/10.1016/j.ctim.2013.05.007

Cortesero, A. M., Stapel, J. O., & Lewis, W. J. (2000). Understanding and manipulating plant attributes to enhance biological control. Biological Control. https://doi.org/10.1006/bcon.1999.0777

Macht, M. (2008). How emotions affect eating: A five-way model. Appetite. https://doi.org/10.1016/j.appet.2007.07.002