Naturliga sätt att behandla depression på

Vi kan bekämpa depression naturligt genom att äta vissa livsmedel och tillskott som vårdar och reglerar nervsystemet. Få mer information om dem här!

Depression är ett mentalt problem som gör att man känner sig nere, olycklig och skyldig, vilket gör det svårt att njuta av vardagen.

Utöver att gå till en psykolog som kan skapa en detaljerad och skräddarsydd behandlingsplan så kan du även prova på dessa livsmedel som agerar som naturliga antidepressiva medel, eftersom de vårdar och reglerar ditt nervsystem och därmed utgör ett positivt hjälpmedel i läkningsprocessen.

Idag ska vi dela med oss av de livsmedel som du kan använda och samtidigt ge dig råd om hur du bekämpar depression naturligt.

Naturliga antidepressiva medel

  • Choklad

    Att äta choklad ökar nivåerna av seratonin – en substans som fattas under depressionsperioder.

    Vissa av dessa näringsämnen kan tas som tillskott enligt specialister.

    Andra livsmedel som rekommenderas för depression är havre, bönor, mandarin, apelsin, kastanj, vattenkrasse, pumpafrö och solrosfrö.

    Du kan även göra avkok på johannesört, ingefära, rosmarin, lakrits och oregano.

    Vad ska man då undvika?

    • Överflödigt köttintag
    • Mättade fetter
    • Aspartame (konstgjort sötningsmedel)
    • Konstgjorda färgämnen
    • Blekt socker
    • Sötsaker
    • Läsk
    • Alkohol
    • Kaffe
    • Svart te

    Du kan dock använda följande eteriska oljor i aromaterapi eftersom de har antidepressiva egenskaper:

    • Oregano
    • Lavendel
    • Kamomill
    • Bergamott
    • Pelargon
    • Jasmin
    • Citron
    • Sandelträ
    • Mandarin
    • Citronbalsam
    • Apelsin
    • Nerolo
    • Petitgrain
    • Pomelo
    • Salvia clara
    • Järnört

    Dessa oljors dofter kan vara fördelaktiga. När du har bestämt dig för en eterisk olja så kan du använda en aromspridare, blanda i det i din fuktgivare, applicera på dina kläder eller andra metoder.

    Behandla dina känslor

    Enligt vissa behandlingar så är det nödvändigt att i en majoritet av depressionsfallen hitta orsaken till problemet – det finns vanligtvis någon form av konflikt. Kanske är det någon som gör något som de inte vill eller så kanske de rör sig om ansamlad stress och vrede. För att behandla dessa emotionella problem så rekommenderar vi Bachs blomstermedicin, eftersom den inte har några bieffekter och heller inte reagerar negativt med läkemedel. Den kan dessutom användas i alla åldrar.

    Andra användbara metoder

    I dagens värld så är psykisk obalans ett allt vanligare problem, och framförallt bland unga människor. En av de största faktorerna är brist på kontakt med naturen. Det kan vara bra att veta att färgen grön gör oss lugna och att solning kan vara väldigt fördelaktigt när vi inte mår bra.

    Vissa personer känner inom sig ett behov av att vara i naturen, medan andra (speciellt de som bor i städer) inte känner detta behov. I verkligheten så måste vi alla spendera tid i naturliga omgivningar för att må på topp, så försök att fly undan stadslivet då och då!

    Natur-Poytr

    Ta dig tid i vardagen att rensa ditt sinne och slappna av. Att gå på en promenad i skogen är ett utmärkt alternativ.

    En annan faktor som influerar depression är vår andning. Vi tenderar att tänka på andning som något som behövs för att överleva, men inget mer. Sanningen är dock att varje cell i vår kropp behöver syre och att vi i stressiga situationer ibland inte får i oss tillräckligt för att tillgodose dem. Därför är det viktigt att lära oss hur man andas korrekt, vilket är varför du bör lära dig fysisk terapi som fokuserar på att förbättra just andningen. Detta kan inkludera yoga, tai-chi, antigymnastik och Feldenkrais metod.

    Att träna regelbundet är ytterligare ett sätt att förbättra andningen och generera endorfiner – lyckohormonet. Många personer tror att träning endast är nödvändigt för att bibehålla en bra vikt, men människor har alltid behövt träna. Förr så tränade folk alltid för att överleva, men idag handlar det mer om fysisk estetik. I slutänden så är dock träning vitalt för vår fysiska och mentala hälsa.