7 misstag du inte vill begå när du försöker gå ned i vikt

När vi vill gå ned i vikt är det viktigt att förstå att en hälsosam kost inte är temporärt, utan en permanent förändring i livsstilen.

När det kommer till att tappa vikt är kosten en av de viktigaste aspekterna. Dessvärre gör sig nästan alla skyldiga till en serie misstag när de försöker gå ned i vikt.

Det må vara viktigt att ägna sig åt en träningsrutin och hälsosamma vanor, men en bra kost spelar en oersättlig roll om du vill bli av med centimeter kring midjan.

En hälsosam och balanserad kost hjälper oss att tappa vikt, men framförallt att stabilisera vikten för att hålla kroppen frisk. Problemet är att många begår misstag när de försöker gå ned i vikt som blir ett hinder för att nå och bibehålla den önskade vikten.

Det mest oroande är att många baserar sina dieter på falska övertygelser, och drabbas som en konsekvens av diverse hälsoproblem. Av den anledningen är det viktigt att känna till dessa vanliga misstag och samtidigt förstå att man inte går ned i vikt över en natt.

1. Att hoppa över måltider

Hoppa inte över måltider

Hundratals människor tror att de kan tappa vikt om de sparar några kalorier genom att hoppa över en av sina måltider. I verkligheten är det dock kontraproduktivt och något som hindrar oss från att tappa de där extrakilona.

  • Först och främst upplever kroppen det som en ”brist”, och aktiverar därför hormoner som får oss att spara energireserver i form av fett.
  • Detta saktar ned den metaboliska funktionen och minskar antalet kalorier vi bränner.
  • Det är även stor risk att vi kommer uppleva stor matångest under de kommande timmarna.

2. Mirakeldieter

De populära så kallade ”mirakeldieterna” är de som lovar fantastiska resultat på bara några dagar eller ett par veckor. De är dieter med extremt få kalorier som i de flesta fall saknar tillräckligt med näringsämnen.

Det är därför ett stort misstag att vända sig till dem.

  • Det må vara sant att de hjälper dig gå ned i vikt snabbt, men de orsakar brister som sätter din hälsa i riskzonen.
  • På medellång och lång sikt orsakar de metaboliska åkommor som snabbt får oss att gå upp den vikt vi förlorat.
  • Mirakeldieterna leder till svaghet och trötthet, vilket stör våra dagliga aktiviteter.
  • De minskar även muskelmassan, vilket i sin tur påverkar benhälsan.

3. Dåliga smoothies

Kaloririka smoothies

Smoothies och naturliga juicer anses vara ett bra komplement för att tappa vikt på ett hälsosamt sätt utan att gå hungrig. Vissa kombinationer av ingredienser resulterar dock i drycker med för många kalorier. Det hindrar oss från att nå önskade resultat med vår diet.

  • Det är viktigt att göra hälsosamma val, helst med frukt och grönsaker som är snåla på kalorier.
  • Undvik alternativ med yoghurt eller helmjölk.
  • Söta dem inte med socker eller sirap.
  • Lägg inte till grädde eller något liknande.

4. Att vara besatt av kalorier

Det är sant att en hälsosam kostplan bör ha en måttlig mängd kalorier för att man ska tappa vikt. Det handlar dock inte om att bli besatt av att räkna kalorier. Det är faktiskt viktigt att prioritera näringskvaliteten i varje livsmedel.

Tänk på att kosten ska följande:

  • Högkvalitativt protein
  • Omega-3-fettsyror
  • Antioxidanter
  • Kostfibrer
  • Vitaminer och mineraler

5. Att välja onyttiga tillbehör

Undvik onyttiga tillbehör

Ett annat vanligt misstag när man försöker gå ned i vikt är att man försämrar fördelarna med nyttig mat genom att lägga till tillbehör som är fyllda med kalorier och tillsatta substanser.

Det är inte lönt att bereda en nyttig sallad med färska grönsaker om du tänker täcka den med en dressing som är full av fett eller raffinerat socker.

  • Vi vet att de förbättrar smaken, men man måste begränsa sitt intag.
  • Välj hemgjord dressing gjord med olivolja, citron och härliga örter.

6. Att äta för mycket ”kalorisnåla” produkter

Tack vare livsmedelsindustrins marknadsföring tror många att det bästa alternativet för att tappa vikt är att välja produkter som stämplats som ”kalorisnåla”.

Många av dessa må vara snåla på kalorier jämfört med sina vanliga versioner, men det betyder inte att de är nyttigare; de kan till och med få dig att gå upp i vikt.

  • Det är viktigt att komma ihåg att även kolhydrater, fetter och många tillsatser inte är bra för kroppen.
  • Vissa kan komplettera kosten, men de bör inte utgöra grunden för den eller ätas till överdrift.

7. Att inte vara konsekvent – ett vanligt misstag när man försöker gå ned i vikt

Inget smygätande

Var väldigt försiktig! Det här är ett mycket vanligt misstag. Att inte vara konsekvent i konsumtionen av nyttig mat är anledningen till att många får problem att hålla en hälsosam vikt.

  • Det gör ingen nytta att äta hälsosamt och gå ned i vikt om man sedan får tillbaka vikten för att man går tillbaka till sina gamla matvanor.
  • Det är viktigt att hålla viljestyrkan och disciplinen uppe så att det hälsosamma ätandet blir en del av livsstilen.
  • Ändra inte bara kosten för en kort period: det måste vara permanent.

Begår du några av dessa misstag när du försöker gå ned i vikt?

MER FÖR DIG