Vilka är fördelarna med morötter?

oktober 15, 2019
Måttlig konsumtion av morötter kan hjälpa blodcirkulationen och minska blodtrycket. Därför är morötter utmärkta för att förbättra den generella hjärthälsan.

Morötter är precis lika nyttiga och utsökta när de äts kokta eller råa. De hälsomässiga fördelarna med morötter är dessutom många. Undrar du vilka de är? Läs då vidare!

Näringsvärdet hos morötter

Morötter är fulla av betakaroten, vilket är vad som gör grönsaken dess orangea färg. Vidare innehåller den vitamin A, C, B1, B2, B3, B6, B9, C, E, K, kolin och mineraler som kalium, magnesium, järn, kalcium och fosfor.

Denna grönsak utgörs huvudsakligen av kolhydrater. Den är även en stor källa till kostfibrer och den innehåller inga mättade fetter eller kolesterol.

Den har dessutom få kalorier – endast 40 per 100 g. Av denna anledning är de ett bra och nyttigt alternativ för en välbalanserad kost.

De många fördelarna med morötter

Färska morötter

Morötter tillhandahåller kroppen med antioxidanter

Morötter innehåller många antioxidanter, som vitamin A, vilka hjälper till att hålla kroppen frisk. Vidare minskar de även risken för hjärtsjukdom och vissa typer av cancer, såsom kolon-, mun- och lungcancer.

De innehåller även ett fytonäringsämne vid namn falcarinol, som är en kraftfull antioxidant.

Morötter har även en positiv påverkan på synen, speciellt när det kommer till mörkerseende. Detta eftersom deras betakaroten och vitamin A hjälper cellerna i näthinnan att fungera ordentligt.

Läs även: 3 behandlingar med morot för starkt och hälsosamt hår

Fördelarna med morötter för att sänka blodtrycket

Morötter sänker blodtrycket

Denna grönsak har positiva effekter på blodtrycket.

Vidare är denna grönsak fördelaktig för att reglera blodcirkulationen och försäkra att hjärtat och lungorna får de näringsämnen de behöver.

Morötter minskar även risken för att drabbas av kardiovaskulära sjukdomar och sänka blodtrycket. Detta eftersom kalium minskar effekterna av natrium och låter blodkärlen släppa sina spänningar.

Missa inte att läsa: Linser, en källa till proteiner och antioxidanter

Överdriv inte din konsumtion

Morötter må ha många fördelar, men att äta dem till överdrift kan resultera i negativa effekter.

Ett exempel är ett tillstånd som kallas för karotenos, vilket är när handflator och fotsulor blir orangea eller gula. Detta på grund av den höga koncentrationen av karoten i blodet.

Tillståndet är harmlöst, så drabbas man är det bara att minska sin konsumtion av morötter.

Ett annat problem som kan uppstå om man äter för mycket morot är att för stora mängder vitamin A på kort tid kan göra att man upplever illamående, yrsel, kräkningar och huvudvärk.

Om intaget av vitamin A inte minskas så kan det resultera i ett tillstånd som kallas för hypervitaminos A. Detta är ett väldigt allvarligt tillstånd som orsakas av en ansamling av giftiga nivåer av vitaminet i levern, och kräver läkarvård.

Hypervitaminos A orsakas dock sällan enbart av att man äter mat med mycket vitamin A. Vanligtvis krävs tillskott för att få i sig mängderna som leder till detta tillstånd.

  • Infoagro. El cultivo de la zanahoria. Oleaginosos: 38-41. 1992.
  • TeenHealth FN. Información nutricional. From Nemours. 2013.
  • Sun, T., Simon, P. W., & Tanumihardjo, S. A. (2009). Antioxidant phytochemicals and antioxidant capacity of biofortified carrots (Daucus carota L.) of various colors. Journal of Agricultural and Food Chemistry. https://doi.org/10.1021/jf9001044
  • Punja, Z. K., Jayaraj, J., & Wally, O. (2007). Carrot. In Biotechnology in Agriculture and Forestry. https://doi.org/10.1007/978-3-540-36752-9_15