Några tips för en hälsosam kost vid gastrit

13 november, 2020
Denna kost innehåller lite fett, fiber och enkla sockerarter vilket hjälper till att tömma magen och minska produktionen av magsyror. Därmed hjälper det till att minska symptom och obehag orsakade av gastrit.

Gastrit är en inflammation i magslemhinnan som orsakar obehag, halsbränna och även illamående och kräkningar. Personer med kronisk gastrit är håller sig ofta undan från att äta vissa saker för att undvika detta obehag. I den här artikeln ska vi ge dig några råd om hur man lägger upp en kost vid gastrit. Läs vidare och ta reda på mer!

Vad orsakar gastrit?

En av de vanligaste orsakerna till gastrit är en infektion orsakad av en bakterie som kallas Helicobacter pylori. I vissa u-länder kan denna bakterie infektera upp till 50% av befolkningen, även om endast 15% av dem utvecklar sjukdomen.

Detta visar att gastrit starkt beror på genetiska eller miljömässiga faktorer (mat, rökning o.s.v.). Med detta sagt är detta inte den enda orsaken till gastrit. Andra orsaker är:

  • Långt pågående användning av icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAID), såsom aspirin eller ibuprofen.
  • Konsumtion av för mycket alkohol, tobak eller droger.
  • Autoimmuna störningar såsom perniciös anemi.
  • Hög stress eller ångest, eftersom det ökar magsyrorna och orsakar det som kallas gastritis nervosa.
  • Överkonsumtion av mycket tunga eller kryddiga livsmedel.

Läs även denna artikel: Kontrollera gastrit med dessa huskurer

Vilken slags kost bör man äta vid gastrit?

En kost vid gastrit består av näringsrika och hälsosamma livsmedel där vi minskar och undviker sådana livsmedel som förvärrar och irriterar magen. Istället ökar vi konsumtionen av de livsmedel som har en lugnande eller positiv effekt på magen.

Med rätt kost är det möjligt att förbättra matsmältningen samt minska smärta och andra symptom, vilket minskar inflammation och magbesvär. Det är mycket viktigt att komma ihåg att medicinsk uppföljning alltid är nödvändig vid behandling av gastrit.

Allmänna råd om kost vid gastrit

När man lägger upp en kost vid gastrit bör man följa dessa tips:

  • Måltiderna bör vara lätta; om det behövs kan du äta oftare, men du bör undvika att äta tills du känner dig helt mätt
  • Ät livsmedel som är hälsosamma för magen: potatis, ris, morötter, pumpor, kokt kål, äpplen, mogna bananer och olivolja
  • Lätt matlagning: Det är att föredra att ånga, koka, göra puréer eller soppor. Undvik stekning, grillning, rostning och som ger mycket torra eller underkokta maträtter.
  • Drick inte varmt
  • Drick vatten under hela dagen

Upptäck: Prova dessa fantastiska naturliga huskurer mot gastrit

Exempel på en daglig kost vid gastrit

Kom ihåg att även om denna kost hjälper till att minska en del av smärtan och obehaget som orsakas av gastrit, är det inte ett botemedel.

Frukost

  • Mjölk och yoghurt
  • Vitt bröd med sylt/två skivor vitt bröd med kalkon eller skinka
  • Mager, skivad ost

Morgonfika

  • Grillad frukt eller fruktkompott
  • Persika, äpple eller druvjuice
  • Någon frukt som din läkare rekommenderat

Lunch

  • Ugnsgrillade kycklinglår utan skinn
  • Grillat nötkött
  • Kokt kummel
  • Ugnsbakad fisk

Tillsammans med:

  • Zucchinipuré
  • Kokt potatis
  • Ris med grönsaker
  • Makaroner med kokt skinka eller bacon
  • Zucchini och aubergine

Avsluta med:

  • Mogen banan
  • Persika på burk
  • Rostad pumpa
  • Lättost
  • Hemmagjord vaniljsås med frukt

Mellanmål

  • Te med kex
  • Naturlig yoghurt
  • Lätt frukt

Middag

  • Grillade kycklingbröst med ångkokt potatis
  • Grillad skinka med kokta morötter
  • Bakad hälleflundra
  • Ägg- eller zucchiniomelett

Tillsammans med:

  • Kokta gröna bönor, morötter och potatis
  • Grönsakspuré
  • Kycklingsoppa med nudlar
  • Kokt potatis

Avsluta med:

  • Rostade äpplen
  • Mogna päron
  • Färskost med kvittengelé
  • Vaniljpudding

Obs! Om du vill förbättra matsmältningen, drick något te med starka matsmältningsegenskaper.

Slutligen, kom ihåg att undvika att begränsa din kost mer än nödvändigt. Använd dessa rekommendationer som en riktlinje och kom alltid ihåg dina personliga preferenser och kostbegränsningar. Försök också att göra din kost, inom dess begränsningar, så varierad och balanserad som möjligt. Dessutom kan du försöka att gradvis införa fler livsmedel i din kost när ditt tillstånd förbättras.

  • Valdivia Roldán Mario. Gastritis y gastropatías. Rev. gastroenterol. Perú  [Internet]. 2011  Ene;  31( 1 ): 38-48. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1022-51292011000100008&lng=es.
  • MARY KAY WASHINGTON; RICHARD M. PEEK JR. TADATAKA YAMADA. Texbook of gastroenterology. Fifth edition 2009. Cap 42. Gastritis and gastropathy pag 1005 – 1025.
  • STEPHEN J. MCPHEE, MAXINE A. PAPADAKIS, LAWRENCE M, TIERNEY, JR. Current Medical Diagnosis & treatment.2008, 47 Edition. Gastritis & Gastropathy. Pag 514 – 518.