Päron och bananer som huskur mot gastrit

januari 13, 2020
Naturliga behandlingar kan hjälpa till att lindra det obehag som uppstår vid gastrit, men om problemet kvarstår bör du uppsöka läkare.

Visste du att päron och bananer kan lindra symptom på gastrit?

Gastrit är ett av de vanligaste problemen i dagens samhälle och kan uppstå närsomhelst. Det finns inte några gränser och det kan manifestera sig hos både barn och vuxna.

Varje person har en slemhinna i magen som skyddar den. Det finns också magsyror som hjälper till att bryta ner maten under matsmältningen. Dessa syror kan dock leda till irritation och inflammation.

Idag vill vi berätta lite om detta obehagliga tillstånd och ge dig några naturliga behandlingsalternativ med päron och bananer.

Orsakerna till gastrit

Det finns olika orsaker till detta problem, men den vanligaste behandlingen för gastrit är en infektion som orsakas av bakterien Helicobacter pylori.

Det finns också några andra faktorer som kan leda till det, som exempelvis:

Bakterier i blodet.

Om du har drabbats av detta tillstånd bör du komma ihåg att den mest rekommenderade behandlingen är att äta en kost som är rik på följande:

  • Grönsaker
  • Frukter
  • Sädesslag
  • Fibrer

Missa inte: Kontrollera gastrit med dessa huskurer

Du bör dessutom undvika dessa livsmedel:

  • Mat med mycket mättat fett
  • Syrliga dricker och livsmedel
  • Kryddig mat
  • Mjölkprodukter
  • Kaffe
  • Mat med mycket socker

Om du väljer att inte undvika de livsmedel som vi har tagit upp ovan så kan det förvärra din situation och du kommer få mer irritation, vilket är motsatsen till vad du vill uppnå.

Du bör dessutom vara uppmärksam på din gastrit och ta hand om den direkt, för annars kan den utvecklas till en kronisk åkomma.

Symptomen på gastrit

De flesta fall med gastrit har inte några synliga symptom till en början. Det är enkelt att blanda ihop denna åkomma med andra matsmältningsproblem eller normal magsmärta.

I de flesta fall kommer du dock märka följande:

  • Magsmärtor: Detta kommer normalt i samband med intensiva svullnader. Du kommer för det mesta känna detta efter att du har ätit något.
  • En brännande känsla: Detta är vad som kallas halsbränna och orsakas av en inflammation i slemhinnan som blir värre efter att man har ätit vissa livsmedel som de vi tog upp ovan.
  • Aptitbrist: Då det uppstår en brännande känsla och smärta efter att man har ätit så kommer vissa med detta tillstånd att tappa aptiten.
  • Illamående och kräkningar: Din mage kan inte smälta maten ordentligt och försöker då att göra sig av med den. I vissa fall förekommer det blod under kräkningen p.g.a. att magen har skadats.

Päron och bananer mot gastrit

Smoothie med banan och päron.

Päron är frukter som kan hjälpa med att förbättra detta tillstånd tack vare innehållet av B-vitaminer (B1, B2 och B3), vitamin A och C, samt fibrer. De reglerar ditt nervsystem och ditt matsmältningssystem.

Bananen är en frukt som innehåller mycket fibrer och protein och har en låg nivå av fett, vilket gör den till en bra energikälla som kan förbättra din matsmältning tack vare dess milda laxerande verkan.

Den minskar dessutom irritation.

Det rekommenderas att man använder sig av päron och bananer mot gastrit.

Läs även: Tillaga en nyttig päronpaj till efterrätt

Ingredienser

  • 1 päron
  • 1 banan
  • 2 dl vatten

Tillredning

  • Tvätta och skala päronet och bananen. Ta bort kärnhuset från päronet.
  • Skiva dem och mixa frukterna tillsammans med vattnet.
  • Om du föredrar en dryck som inte är så tjock så kan du lägga till mer vatten.
  • Drick detta utan att sila.

Prova denna enkla, naturliga behandling mot gastrit med päron och bananer. Detta kommer hjälpa dig med att behandla detta irriterande tillstånd så att du kan känna dig lugn under dagen.

Sarkar, D., Ankolekar, C., Pinto, M., & Shetty, K. (2015). Dietary functional benefits of Bartlett and Starkrimson pears for potential management of hyperglycemia, hypertension and ulcer bacteria Helicobacter pylori while supporting beneficial probiotic bacterial response. Food Research International. https://doi.org/10.1016/j.foodres.2014.12.014