Den bästa dieten för diabetiker inkluderar frukt och grönt

juni 1, 2018
Det är verkligen viktigt att diabetiker följer en balanserad kost så att de inte utvecklar komplikationer som ett resultat av tillståndet. De borde även träna regelbundet för att ta hand om den allmänna hälsan.

Folk som har fått diagnosen diabetes måste se över sin kost som en del av sin behandling för att hålla blodsockret under kontroll. Det är viktigt att förändra många vanor, men kosten spelar en väldigt viktig roll för att undvika framtida komplikationer. Vi ska här gå igenom den bästa dieten för diabetiker.

Att äta en hälsosam kost innebär att man äter sådant som har ett högt näringsvärde i måttliga portioner och att man håller sig till en strikt måltidsrutin. Kosten kan variera beroende på vikt, ålder och andra faktorer, men innebär generellt att man minskar ner på kaloriintaget samtidigt som man möter kroppens näringsbehov.

Vad borde en diabetiker äta och inte? Vad rekommenderas egentligen?

Varför måste diabetiker tänka på sin kost?

stick i fingret för att samla blod

Folk med diabetes eller prediabetes måste följa en speciell kost för att kontrollera höga blodsockervärden och andra relaterade problem. Kostplanen baseras på en kombination av hälsosamma livsmedel som påverkar olika aspekter av hälsan.

Målet med kosten är att:

  • Kontrollera höga blodsockernivåer
  • Hålla en stadig kroppsvikt
  • Motverka kardiovaskulära komplikationer
  • Reducera kolesterol och triglycerider
  • Bibehålla en bra njurfunktion
  • Stimulera nervsystemet

Vilka är fördelarna med en speciell diet?

Diabetiker tvingas ofta utstå konsekvenser om de inte tar de stegen som behövs för att hantera sjukdomen ordentligt. Det påverkar hela kroppen. Om de förbättrar sin kost kan det ha stora fördelar för livskvaliteten, men problemet i sig har tyvärr inget botemedel.

En bra kost stärker kontrollen över blodsockernivåerna, förbättrar produktionen och användandet av insulin och reglerar blodcirkulationen om det förekommer komplikationer.

Några fördelar kan vara:

  • Stabilt blodtryck
  • Förebyggande av synproblem
  • Mindre utmattning
  • Fysisk och mental utmattning
  • Hälsosam kroppsvikt

Vad borde inkluderas i den bästa dieten för diabetiker?

Grönsaker och frukter

Den bästa dieten för diabetiker baseras på tre grundläggande måltider varje dag, vid regelbundna tider. Det möjliggör för kroppen att göra det bästa av insulinet, oavsett om det är naturligt eller artificiellt. Läkare rekommenderar ofta att man besöker en näringsspecialist eftersom varje fall är annorlunda, men det finns några grundläggande rekommendationer.

Hälsosamma kolhydrater

Kostfiber

  • Fullkornsmjöl
  • Nötter
  • Gröna grönsaker och frukter
  • Havre

Hälsosamma fettsyror

  • Fet fisk
  • Frön och nötter
  • Avokado
  • Olivolja och rapsolja

Protein

  • Baljväxter
  • Ägg
  • Magert kött (kyckling eller kalkon)
  • Skummjölk eller mjölk med låg fetthalt
  • Skaldjur

Vad borde diabetiker undvika?

Den bästa dieten för diabetiker har en låg nivå av processat kött.

Diabetes ökar risken för hjärtsjukdomar och andra kroniska sjukdomar som kan vara dödliga. Därför borde du dels äta hälsosamma livsmedel, men samtidigt begränsa intaget av skadliga livsmedel.

Mättade fetter

  • Nötkött
  • Kallskuret
  • Bacon
  • Friterad mat
  • Raffinerade vegetabiliska oljor

Transfetter

  • Bearbetad mat
  • Bakverk
  • Margarin

Kolesterol

  • Mjölkprodukter och djurprotein (i överflöd)
  • Äggulor
  • Snabbmat
  • Efterrätter

Natrium

  • Raffinerat bordssalt
  • Konserverad mat eller färdigmat

Observera: Det rekommenderas att du får i dig mindre än 2,3 gram natrium per dag. Om du har hypertoni ska det vara mindre än 1,5 gram per dag.

Socker

  • Tillsatt socker
  • Sötsaker och efterrätter
  • Bakverk
  • Flingor

Kostråd för diabetiker

tärningar som stavar diabetes

Utöver kosten som rekommenderas av nutritionister finns det några allmänna tips du kan följa för att förbättra din hälsa:

  • Ät oftare. Istället för tre stora måltider, ät fem eller sex mindre.
  • Etablera en tid för att äta varje måltid.
  • Etablera en tid för att ta din medicin.
  • Träna regelbundet.
  • Kontrollera ditt intag av kolhydrater.
  • Sluta dricka alkohol.

Det kan vara en utmaning att hålla sig till en hälsosam kost om man precis har fått reda på att man är diabetiker, men det är det bästa sättet att hantera tillståndet.

Bourey, R. E., Kaw, M. K., Lester, S. G., Ghanem, S. S., & Najjar, S. M. (2014). Diabetes. In Diet, Exercise, and Chronic Disease: The Biological Basis of Prevention. https://doi.org/10.1201/b16783

Kennedy, E. T., Ohls, J., Carlson, S., & Fleming, K. (1995). The Healthy Eating Index. Journal of the American Dietetic Association. https://doi.org/10.1016/S0002-8223(95)00300-2

Tonstad, S., Stewart, K., Oda, K., Batech, M., Herring, R. P., & Fraser, G. E. (2013). Vegetarian diets and incidence of diabetes in the Adventist Health Study-2. Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases. https://doi.org/10.1016/j.numecd.2011.07.004