Hur man förebygger hjärtsjukdomar hos kvinnor

En av de huvudsakliga dödsorsakerna för kvinnor tros vara hjärtsjukdomar. Trots att det är sant att de drabbar båda kön lika mycket har kvinnor vissa specifika karaktärsdrag att tänka på, då det kan hjälpa dig att förebygga hjärtsjukdom. Vill du veta mer?

Hjärtsjukdomar drabbar inte bara män. Studier visar att de är på uppgång för det kvinnliga könet, och var 90:e minut drabbas en kvinna i ett västerländskt land av en hjärtattack. Vad kan man göra åt det? Vilka livsstilsändringar kan man göra för att förebygga hjärtsjukdomar?

Hjärtsjukdomar som främst drabbar kvinnor

Ateroskleros

Ateroskleros

  • Det är definitivt den vanligaste hjärtsjukdomen för kvinnor. Ateroskleros inträffar på grund av ansamling i vävnaden och kolesterol som blockerar artärer. Med tiden är det inte bara möjligt att de blir stela, utan även att de inte får tillräckligt med utrymme för blod att passera. Det leder till slut till att hjärtat drabbas av ischemi. Om blodet inte når hjärtat drabbas du av en hjärtattack.

Vilka symtom får kvinnor?

  • Problemet med hjärtproblem för kvinnor är att symtomen ibland blandas ihop med andra symtom. Du känner trötthet, smärta i rygg eller nacke och får ont i magen… medan män känner en dov smärta i sin vänstra arm får kvinnor symtom som är mycket vanligare: yrsel, extrem trötthet…
  • Ett annat viktigt tecken visar sig när du tar en titt på dina vener i nacken. Om dina anklar är svullna och så även dina nackvener måste du omedelbart uppsöka läkare.

Brustet hjärta eller kardiomyopati från stress

kvinna-klimakteriet

Relationen är väldigt nära. Tänk på östrogenet och dess fantastiska funktionalitet. Det skyddar från hjärtsjukdomar, men när du går igenom klimakteriet och mängden östrogen minskar kan följande hända:

  • Förändringar i dina blodkärls väggar. De kan hårdna, plack kan bildas och blodproppar kan dyka upp.
  • Kolesterolförändringar. Dåligt kolesterol, så kallat LDL, ökar.
  • Mängden av ett koagulationsprotein vid namn fibrinogen kan öka vilket kan leda till blodproppar, hjärtattacker och hjärnblödningar.

Hjärtattacker är annorlunda för kvinnor

Kvinna-sovande

Det är viktigt att du tar hand om din emotionella hälsa och hanterar stressiga situationer eftersom det annars kan leda till sjukdomar.

Livsstilsändringar

  • Ät frukt och grönsaker varje dag. Försök att äta fem bitar frukt eller grönsaker om dagen plus färskpressad citron- eller apelsinjuice. Undvik grönsaker på burk eftersom de innehåller salt. Vi rekommenderar att ångkoka grönsaker och smaksätta dem med olivolja.
  • Begränsa ditt intag av salt.
  • Sädesslag ska vara fullkorn: Speciellt ris, vete och råg.
  • Nötter: Experter rekommenderar att äta nötter regelbundet. De hjälper din kardiovaskulära hälsa. Varför inte ha några valnötter i salladen?
  • Mer fisk och mindre rött kött: Sardiner, makrill, tonfisk och lax har goda mängder omega 3. Därför bör du minska ditt intag av rött kött och öka mängden fisk.
  • Undvik tobak, alkohol och sockerhaltiga drycker.
  • Ät alltid fem måltider om dagen.
  • Ta hand om ditt blodtryck.
  • Ta hand om dina blodsockernivåer.
  • Motionera en timme om dagen.
  • Undvik att gå upp i vikt.
  • Gå på regelbundna undersökningar.
  • Och ta framförallt hand om ditt emotionella liv genom att minska stress och oro.