De värsta livsmedlen att äta på kvällen

Det är viktigt att reglera sin matkonsumtion i enlighet med vilken tid det är på dygnet. Du bör inte äta proteinrika livsmedel på kvällen eftersom sådan mat ökar energinivåerna, vilket gör det svårare att sova ordentligt. Choklad kan också göra det svårt att somna.
livsmedel som håller dig uppe

Det händer ofta att vi inte kan sova för att vi känner oss tunga då vi ätit svårsmälta livsmedel, och därmed berövas på den vila som behövs för att påbörja en ny dag. I denna artikel ska vi visa några av de värsta livsmedlen du kan äta på kvällen.

Din dagliga diet är direkt relaterad till din hälsa. En bra diet gör att du mår bra, och det är anledningen till att det är viktigt att veta vilka livsmedel du ska äta och i vilka mängder om du vill undvika permanent skada på kroppen. Det finns många näringsrika livsmedel som är nödvändiga för att kroppen ska fungera, men det är vitalt att man äter dem under rätt tid på dygnet eftersom kroppens funktioner varierar under dagens gång.

Livsmedel du bör undvika innan läggdags

  • Pasta i alla dess former bör undvikas på kvällstimmarna eftersom det konverteras till fett under matsmältningen. Detta gör att vi känner oss tunga och det höjer även blodsockernivån, vilket gör det svårt att sova.
  • Spannmål anses felaktigt vara en ”lätt måltid”, men eftersom spannmål är rikt på socker blir det svårare att sova djupt under natten. Om du ska äta spannmål innan läggdags är det bäst att välja ett som är rikt på fibrer och lågt i socker. Du kan även lägga till lite frukt.

Havregryn

  • Undvik starkt kryddad mat, och framförallt sådan som innehåller vitlök eller kryddor. Dessa typer av livsmedel kan orsaka reflux (återflöde), förhindra matsmältningen och stoppa dig från att få en god natts sömn.
  • Choklad innehåller näringsämnen som förbättrar humöret och ger energi åt kroppen, vilket minskar behovet av vila.
  • När du äter glass på kvällen omvandlas det till fett, vilket orsakar viktuppgång. Det är dessutom rikt på fett och socker, vilket saktar ned matsmältningen och ökar hjärnaktiviteten. Resultatet blir att du hålls vaken.

Citronglass

  • Livsmedel med mycket fett, till exempel sådana som stekts i olja, kommer troligen orsaka sömnstörningar eftersom de är tunga och svåra att smälta.
  • För djup och fridsam sömn behöver kroppen slappna av efter dagens aktiviteter. Vi rekommenderar att du undviker livsmedel som är rika på protein på kvällen eftersom de ökar energin och håller tröttheten borta.
  • Det är ingen hemlighet att koffein är en av de huvudsakliga orsakerna till sömnlöshet. Många personer vet inte att koffein håller sig kvar i kroppen i åtta till tio timmar, och fungerar under denna period som en energigivare och håller oss på alerten.

Kaffe

  • Trots att alkohol hjälper dig att somna fortare har det en negativ effekt på sömnkvaliteten eftersom det ändrar dygnsrytmen och stör sömnen.
  • Rött kött är fullt av protein och fett som är svåra att bryta ner, vilket håller kroppen vaken eftersom den är upptagen med att smälta dem. Att äta dessa typer av livsmedel på kvällen kan orsaka obehag i magen, kramper och spasmer som hindrar dig från att vila bra under natten.

Vi rekommenderar att du undviker ovan nämnda livsmedel minst två timmar innan läggdags. Nattetid behöver kroppen inte mat eftersom den vilar och inte förbrukar energi på aktiviteter.

Se alltid till att du har tillräckligt med tid över på kvällen för att få minst åtta timmars sömn, eftersom det är då kroppen laddar om och rensar bort gifter.