Effektiva behandlingar för sömnlöshet

Sömnlöshet eller oförmåga att sova är ett mycket vanligt problem i dagens värld. Det är en obalans som drabbar tusentals människor runt om i världen. Man brukar ofta säga att det betyder att du inte att kan somna, men sömnlöshet kan också betyda att du vaknar upp mitt i natten eller tidigare än vad du borde.

Naturläkemedel för sömnlöshet

Sömnlöshet orsakar en hel del problem, allt från mörka ringar till trötthet, huvudvärk och irritabilitet, koncentrationssvårigheter, problem med att köra bil eller att kommunicera, brist på energi, muskelsmärtor och dåliga arbets- eller skolprestationer. Några populära botemedel och effektiva behandlingar för sömnlöshet är:

  • Svep fötterna i en varm handduk eller ta på dig ett extra par strumpor när du ska  sova eftersom kalla fötter kan hindra dig från att somna.
  • Innan du går till sängs, gnid eller massera dina fötter, särskilt runt tårna, med mandelolja.

sömnlöshet3

  • Drick en kopp varm mjölk med kanel eller honung strax innan du går till sängs. Du kan dricka det i sängen, då har det en mer omedelbar verkan.
  • Koka en kopp vatten med två gram apelsin blad. Tillsätt socker efter smak, låt dra och drick det varmt. Du kan också göra en apelsinblads infusion. Sätt två gram i en kopp vatten och upprepa proceduren ovan. Drick det en halvtimme före sänggåendet.
  • Lägg några naturläkemedel i en kudde, till exempel kamomill, eukalyptus eller apelsinblomma. Förutom att det avger en fantastisk lukt i ditt rum, kommer det att hjälpa dig att slappna av och vila bättre.

sömnlöshet-2

  • Ta ett varmt bad, cirka 20 minuter innan du går till sängs, med 200 gram humle och 500 gram vetekli.
  • Lägg till 10 till 15 gram av lavendel i ett varmt bad. Du kan också lägga till en matsked av grovt havssalt. Lös upp det i vatten och låt dra i ca 20 minuter.
  • Häll några myntablad i en kopp varmt vatten. Låt dra i tre minuter och drick innan du går till sängs eller efter middagen.
  • Drick ett örtte gjort med 1 nypa apelsinblomma, 2 färska salladsblad, och en kopp vatten. Tillsätt örterna när vattnet har kokat upp och låt koka i fem minuter.
  • Tvätta och torka ett citronskal. Lägg det i en tekanna tillsammans med en liter kokande vatten. Låt det dra i fem minuter. Söta med honung och drick innan du går till sängs.
  • Lägg en handfull kamomill blad och en handfull av salvia blad i en kopp med kokande vatten. Täck i 7 minuter, sila och söta med en matsked honung. Drick det långsamt en kvart innan du går till sängs.
  • Hacka tre vitlöksklyftor och lägg dem i en kopp med kokande mjölk. Drick det när det har svalnat lite (du bör inte sila vitlöksklyftorna men inte äta dem heller.)

sömnlöshet-5

  • Koka en handfull rosmarin och en handfull av citronmeliss i en liter vatten i 10 minuter. Lägg till ditt badvatten. Njut av att ligga åtminstone 15 minuter i detta badvatten.
  • Sätt till några droppar någon av dessa eteriska oljor i en diffusor eller nebulisator: tuberos, valeriana, mandarin, benjui, mejram, sandelträ, ylang-ylang, ros, neroli, citronmeliss, apelsinblomma, lavendel, jasmin, eller kamomill.
  • Förbered en blandning av 20 gram av dillfrön, 30 gram melisa blad och 30 gram fläderblomma. Ta en matsked och blanda den i en kopp kokande vatten. Drick 1 till 2 koppar 30 minuter innan du ska sova.
  • Lägg en tesked torkad dragon i en kopp med kokande vatten, täck över och låt dra i några minuter. Sila vätskan och drick innan den blir kall, innan du går till sängs.
  • Förbered ett bad med varmt vatten och häll några droppar eterisk muskatellsalvia olja. Ditt bad bör vara i högst 15 minuter, och du bör ta det en liten stund innan du går till sängs.
  • Blanda tre matskedar honung och 3 matskedar vinäger. Drick två matskedar av denna blandning när du går till sängs. Om du inte märker något resultat inom en timme, kan du ta en matsked till.
  • Blanda en skvätt olivolja med fyra droppar eterisk apelsinblommeolja och massera dina tinningar med denna blandning. Du kan också göra detta med dina fötter, precis där stortån böjs.

Vi hoppas att du har funnit den här artikeln om effektiva behandlingar för sömnlöshet både nyttig och informativ.

Bilder används med tillstånd från Jacob Stewart, Alyssa L. Miller, Benjamin Watson, Max Talbot Minkin, Alevtina, Bastian och Stu.