Behandla järnbristanemi med 5 naturliga kurer

september 9, 2019
Det finns naturliga kurer som hjälper dig att öka järnabsorptionen och på så sätt behandlar järnbristanemi. Fortsätt läsa för att lära dig om de fem bästa alternativen för behandling hemma.

Läkare väljer ofta att behandla järnbristanemi med hjälp av kostförändringar och järntillskott. Men det finns naturliga substanser med egenskaper som kan motverka detta tillstånd.

Järnbristanemi är en sjukdom som utvecklas när hemoglobinnivåerna i blodet minskar på grund av brist på järn. Som ett resultat kan syre inte transporteras till vävnader, vilket leder till kaos i kroppen.

Fortsätt läsa för att lära dig att behandla järnbristanemi naturligt.

Du kanske även vill läsa: Järnbristanemi hos barn och hur du kan upptäcka det

Vad är järnbristanemi?

Järnbristanemi kan inträffa på grund av en minskad förmåga att absorbera järn genom maten eller en kostmässig brist. Det kan även vara resultatet av inre blödningar eller rikliga menstruationer.

Många är omedvetna om denna form av anemi eftersom de huvudsakliga symptomen är lindriga eller blandas ihop med andra tillstånd.

Den kan dock leda till utdragen trötthet, blek hy, andfåddhet, svagt hår och naglar och mer uppenbara symptom.

Personer med allvarlig järnbristanemi måste få läkarvård eftersom det kan leda till allvarligare komplikationer.

Lindrigt eller måttligt drabbade personer kan dock återhämta sig genom att göra kostmässiga förändringar och använda naturliga lösningar.

Nedan ska v i lista fem kurer för att behandla järnbristanemi.

Missa inte: Lösningar för anemi: 9 effektiva metoder

5 naturliga sätt att behandla järnbristanemi

1. Spenat

Färsk spenat

Utöver att vara rik i järn innehåller spenat även vitamin C, som är viktig för korrekt absorption av detta mineral.

Ett av de bästa tillskotten för att behandla järnbristanemi är spenat. Denna fantastiska grönsak kan tillhandahålla upp till 3,6 mg järn per 100 g. Det är även en viktig källa till vitamin C, som främjar järnabsorption.

Vad du ska göra:

Spenat kan inkluderas i många olika recept. Det är dock rekommenderat att du äter den rå, antingen i smoothies eller i sallader. Prova att lägga till några spenatblad i din mango- och banansmoothie!

2. Rödbeta för att behandla järnbristanemi

I många år har rödbetor utgjort basen för många anemikurer. För varje 100 g av denna grönsak får vi 1,8 mg järn. Den ger oss även vitamin C och folater, som har ytterligare anemimotverkande egenskaper.

Vad du ska göra:

  • Skala och tärna en rödbeta.
  • Mixa den i mixern tillsammans med en morot och ett halvt glas apelsinjuice.
  • Konsumera denna juice på förmiddagen i två veckor i sträck.

3. Te på rooibos

Te på rooibos

Utöver att ha gott om mineraler innehåller te på rooibos inget koffein eller andra stimulerande medel.

Te på rooibos, eller sydafrikanskt rött te, är en naturlig dryck som blivit populär världen över för sina många medicinska fördelar.

Det kan vara användbar för att behandla järnbristanemi eftersom det innehåller små mängder järn och vitamin C.

Vad du ska göra:

  • Tillred ett hett te på rooibos och drick två gånger dagligen.
  • OBS: detta te kan ibland imitera mänskligt östrogen i kroppen och kan därför interagera med vissa behandlingar eller läkemedel. Tala med din läkare innan du använder.

4. Te på johannesört

Inga studier har bekräftat johannesörts effektivitet för behandling av järnbristanemi än. Men trots det verkar den vara fördelaktig eftersom den tillhandahåller stora mängder vitamin V – som är involverat i järnabsorptionen.

Vad du ska göra:

  • Tillsätt en matsked torkad johannesört i en kopp kokande vatten.
  • Täck över drycken och låt stå i tio minuter.
  • Filtrera den och konsumera efter dina huvudsakliga måltider.

5. Tomat för att behandla järnbristanemi

Tomatjuice för att behandla järnbristanemi

Tomater innehåller antioxidativa beståndsdelar som lykopen, vilka kan tillhandahålla intressanta fördelar för din hälsa.

Tro det eller ej, men tomater är en av de färska frukter som kan hjälpa dig att få järn om du lider av anemi.

Deras antioxidativa beståndsdelar är väldigt fördelaktiga för sjukdomar som påverkar blodhälsan eftersom dem minimerar den negativa påverkan som fria radikaler och gifter har.

Vad du ska göra:

  • Ät kalla tomater i sallader eller kalla soppor. Om du vill kan du tillreda en tomatjuice med persilja och citron, som du sedan tar på förmiddagen.
  • Fortsätt göra det tills du märker av en förbättring av symptomen.

Har du diagnostiserats med järnbristanemi?

Följ behandlingen som rekommenderats av din läkare och prova på dessa kurer i kompletterande eller förebyggande syfte. Kom ihåg att de aldrig ska ersätta behandlingen din läkare bestämt.

Det bästa är att fråga din läkare innan du provar några av dessa recept, så att de inte interagerar med in behandling på ett negativt sätt.

  • Roberts, J. L., & Moreau, R. (2016). Functional properties of spinach (Spinacia oleracea L.) phytochemicals and bioactives. Food and Function. https://doi.org/10.1039/c6fo00051g
  • Priya, N. G. (2013). Beet root juice on haemoglobin among adolescent girls. IOSR Journal of Nursing and Health Science. https://doi.org/10.9790/1959-0210913
  • Disler, P. B., Lynch, S. R., Charlton, R. W., Torrance, J. D., Bothwell, T. H., Walker, R. B., & Mayet, F. (1975). The effect of rooibos tea on iron absorption. Gut.
  • Terra, D. A., de Fátima Amorim, L., de Almeida Catanho, M. T. J., da Fonseca, A. de S., Santos-Filho, S. D., Brandão-Neto, J., … Bernardo-Filho, M. (2007). Effect of an extract of Artemisia vulgaris L. (mugwort) on the in vitro labeling of red blood cells and plasma proteins with technetium-99m. Brazilian Archives of Biology and Technology. https://doi.org/10.1590/S1516-89132007000600015
  • Canda BD, Oguntibeju OO, Marnewick JL. Effects of consumption of rooibos (Aspalathus linearis) and a rooibos-derived commercial supplement on hepatic tissue injury by tert-butyl hydroperoxide in Wistar rats. Oxid Med Cell Longev. 2014;2014:716832. doi:10.1155/2014/716832
  • Raiola, A., Rigano, M. M., Calafiore, R., Frusciante, L., & Barone, A. (2014). Enhancing the Health-Promoting Effects of Tomato Fruit for Biofortified Food. Mediators of Inflammation. https://doi.org/10.1155/2014/139873