Behandla hypotyreos: 6 utmärkta frukosttips

· december 8, 2016
För att förbättra symptom som associeras med hypotyreos finns det inget bättre än att starta dagen med en god dos jod från naturliga källor, såsom blåbär och havregryn.

Att leva med hypotyreos är inte lätt. Trots att det är en sjukdom som svarar bra på rätt medicinsk behandling finns det något som inte alla patienter känner till: du måste ändra dina kostvanor. Ändringen i sköldkörteln utlöser en serie förändringar i kroppen som kräver att du etablerar nya rutiner och äter hälsosammare för att kunna behandla hypotyreos.

I fallet hypotyreos råder det brist på sköldkörtelhormon. Lite i taget förändrar det de organiska aktiviteterna bakom de metaboliska, neuronala, hjärtcirkulatoriska och matsmältande funktionerna. Viktuppgång, tunnare hår, trötthet och förändringar i kroppstemperaturen är sådant som snabbt påverkar livet för många människor.

Medicinska behandlingar är dock generellt effektiva, och patienter kan stabilisera aktiviteten hos sköldkörteln.

Vilka riktlinjer för kosten bör man följa medan man tar läkemedel? Nedan listar vi fem regler för din frukost.

1. Säg ja till naturliga drycker

morotsjuice

Näringsexperter berättar att det första man måste tänka på vad gäller hypotyreos är att man måste ha en balanserad diet. Vi vet till exempel att högre jodintag reglerar sköldkörteln när den är verksam på en lägre nivå.

Upptäck även: 8 sätt att äta en nyttig och god frukost

Men det handlar inte bara om att äta mat med jod. Man behöver inte ta det till det extrema.

  • Kom ihåg att kaffe såväl som te och soja inte är bra när man försöker behandla hypotyreos, men du behöver heller inte helt sluta med dem. Du kan njuta av dem då och då, men inte flera gånger om dagen.
  • Att börja morgonen utan en kopp kaffe varje dag kan kännas traumatiskt, men försök hålla det till en kopp tre dagar i veckan.

Det man verkligen måste vara uppmärksam på är fördelarna från färska frukter och grönsaker. Notera dessa naturliga drycker som passar utmärkt till frukost.

  • Naturlig morotsjuice
  • Naturlig äppeljuice
  • Shake med gurka, citron och spirulina

2. Vitlök

Vitlök är väldigt bra på att reglera sköldkörteln och behandla hypotyreos eftersom den är rik på jod och selen – två viktiga mineraler när man lider av denna sjukdom.

Upptäck Använd pressad vitlök för att motverka synförlust

Den hjälper även till att snabba upp metabolismen samt har en rad andra grundläggande funktioner. Vi rekommenderar följande:

  • Bred två vitlöksklyftor på rostat fullkornsvetebröd.
  • Du kan även göra en omelett med vitlök – ägg är också bra för att behandla hypotyreos.

3. Havregryn

havregryn och bär

Du kan äta havregryn med skivat äpple, kiwi, jordgubbar eller persikor.

  • De stimulerar matsmältningen, vilket hjälper till att reglera tarmrörelser – ett vanligt problem vid hypotyreos.
  • Jodinnehållet främjar både de metaboliska och hormonella funktionerna.
  • Glöm heller inte att havregryn får dig att må bra, reglerar dåligt kolesterol (LDL) och är väldigt mättande.

Inkludera definitivt havregryn i din frukost!

4. Fullkorn med nötter

Fullkorn tillhandahåller näringsämnen, fibrer och mineraler som är utmärkta för hypotyreos.

  • De reglerar även blodsockernivåerna och kontrollerar aptiten.
  • Fullkorn är fundamentala för att höja jodnivåerna. Om du tillsätter en sked nötter och lite frukt får du en komplett och god frukost.

5. Ekologisk naturell yoghurt

naturell yoghurt

Naturell yoghurt är en utmärkt idé till frukost, då det är ett naturligt, jodrikt och probiotiskt livsmedelDu åtnjuter fler fördelar om du hittar en ekologisk variant eller om du vet hur du kan göra produkten själv.

6. Behandla hypotyreos med blåbär

Visste du att blåbär är en naturlig skattkista, full av antioxidanter och stora mängder jod?

  • Försök att äta dem när de är i säsong. Tillsätt dem i en naturell yoghurt eller blanda en sked med havregryn för att få ett fantastiskt frukostalternativ.

För att summera är ett sätt att starta dagen rätt att ta hand om din sköldkörtel med en bra frukost. Alternativen vi har föreslagit är väldigt bra för hypotyreos. Kom bara ihåg att fysisk aktivitet också stimulerar ämnesomsättningen.

om du har tid finns det inget bättre än en promenad eller lite yoga efter en god frukost. Vissa ställningar aktiverar sköldkörteln genom att trycka ihop, sträcka ut och stimulera området där körteln finns.

Det är värt att tänka på!

Spara

Gilbert, J. (2017). Hypothyroidism. Medicine (United Kingdom). http://doi.org/10.1016/j.mpmed.2017.05.009

Chakera, A. J., Pearce, S. H. S., & Vaidya, B. (2012). Treatment for primary hypothyroidism: Current approaches and future possibilities. Drug Design, Development and Therapy. http://doi.org/10.2147/DDDT.S12894

Tonstad, S., Nathan, E., Oda, K., & Fraser, G. (2011). Vegan diets and hypothyroidism. Nutrients. http://doi.org/10.3390/nu5114642