9 livsmedel som rengör artärerna naturligt

Visste du att extra jungfruolivolja kan hjälpa dig rengöra artärerna och bättra ditt hjärtas hälsa?

Det du äter spelar en otroligt stor roll för din hälsa, vilket är varför det är viktigt att du äter högkvalitativ mat.

Dagens marknad är fylld av ”light-versioner” av livsmedel som, istället för att vara bra för dig, kan vara skadliga och leda till fetma, hjärtsjukdomar och hormonobalans.

Problemet är att själva industrin och dess marknadsföring har lyckats sälja felaktig information till sina kunder vad gäller hur man bör bygga upp sin kost och vilka livsmedel man bör handla.

Många hälsoexperter varnar nu om att överflödig konsumtion av livsmedel med låga fetthalter kan vara skadligt för din blodcirkulation, öka kolesterolnivåerna och öka din risk att drabbas av allvarlig sjukdom.

Som tur är finns det andra utomordentliga livsmedel, som inte bara stöttar din kropps naturliga avgiftningsprocess utan också gör att du undviker alla andra negativa sidoeffekter av kommersiella livsmedel.

Härnedan presenterar vi 9 livsmedel som du bör äta dagligen om du vill rengöra dina artärer.

1. Granatäppeljuice

2-pomegranate-juice

Det har bevisats att naturlig juice från pressat granatäpple är bland de juicer som är allra rikast på antioxidanter.

Faktum är att granatäpplen innehåller mer antioxidanter än andra hälsosamma livsmedel som björnbär, blåbär och apelsiner.

Regelbunden konsumtion rengör dina artärer, minskar åderförkalkning och bekämpar dåliga kolesterolvärden.

2. Fet fisk

Fet fisk som lax och tonfisk bör vara din huvudsakliga källa till omega 3, ett näringsämne som din kropp inte producerar naturligt, men vars unika egenskaper kan gynna ditt hjärta.

När du tillsätter fet fisk till din kost vid åtminstone två måltidstillfällen i veckan kan det hjälpa dig att avblockera förstoppade artärer, reglera lipiderna i ditt blodomlopp samt förhindra artärer och andra blodkärl från att stelna.

Kom ihåg att fet fisk även har antiinflammatoriska egenskaper som är bra mot förstorade blodkärl.

Vi rekommenderar följande fisksorter:

  • Lax
  • Makrill
  • Tonfisk
  • Öring
  • Sill
  • Sardiner

3. Surkål

3-fermented-cabbage

Surkål är en naturlig källa till hälsosamma bakterier med en positiv verkan på ditt matsmältningssystem och hjärta.

När du tillsätter surkål till din vardagskost förbättrar den din kropps naturliga rengöringsprocess, sänker dina kolesterolnivåer och rensar din kropp på giftiga substanser. 

Bäst av allt är att den även stärker ditt immunförsvar och förhindrar utvecklingen av många infektioner och sjukdomar.

4. Olivolja

Extra jungfruolivolja är en hälsosam källa till viktiga fettsyror som stimulerar den naturliga rengöringsprocessen i dina artärer.

Konsumtionen av rå olivolja hjälper din kropp att rensa bort överflödigt kolesterol och triglycerider, vilket leder till en mindre risk att drabbas av en hjärtattack eller stroke.

Dess antioxidanter skyddar din kropp från skador orsakade av fria radikaler, och håller dina blodkärl från att stelna.

5. Sesamfrön

4-sesame-oil

Sesamfrön har bevisats ha egenskaper som hjälper till att skydda ditt hjärta, lindra blodkärlsproblem och förhindra utvecklingen av åderförkalkning.

Sesamfrön innehåller fettsyror, antioxidanter och antiinflammatoriska ämnen som bland annat kan förbättra dina ådrors hälsa.

6. Tomater

Tomater innehåller en kraftfull antioxidant som kallas för lykopen, som hjälper till att minska oxideringen av dåligt kolesterol längsmed väggarna i din artärer.

Även om du kan ta del av tomaternas fördelar och egenskaper genom att äta dem råa tar du bättre till dig dessa nyttiga ämnen om tomaterna först steks eller ugnsbakas.

7. Havregryn

5-oats

Havregryn innehåller fibrer som inte bara är bra för din matsmältning utan även hjälper din kropp att metabolisera kolesterol och fetter.

Om du äter det varje dag eller tre gånger i veckan kommer dina artärer rengöra sig själva och eliminera alla skadliga restprodukter.

8. Nötter

Nötter är inte bara ett hälsosamt alternativ till snacks för att stilla hungern, utan är även ett bra alternativ för att förhindra förstoppade artärer och hjärtsjukdomar.

De innehåller enkelomättade fetter och omega 3, som motverkar att LDL-kolesterol bildas i kroppen.

Du kan välja att äta nötter som:

  • Hasselnötter
  • Pistaschnötter
  • Mandlar
  • Jordnötter

9. Vattenmelon

6-watermelon

Vattenmelon är väldigt fattig på kalorier och innehåller många antioxidanter som skyddar artärerna.

De vätskedrivande egenskaperna hjälper din kropp att kontrollera inflammationer, förbättra blodcirkulationen och främja rengöringen av blodomloppet.

Vattenmelon innehåller även en essentiell aminosyra som kallas för L-citrulin, som din kropp behöver för att reglera blodtrycket.

Som du kan se finns det flera användbara livsmedel för dig som vill hjälpa dina artärer och andra ådror.

Försök att äta dessa regelbundet, och glöm inte att komplettera med en hälsosam och balanserad kost.

Spara