Är mättat fett dåligt för vår hälsa?

Mättat fett orsakar hälsoproblem när man äter för mycket av det. Det är bäst att begränsa din konsumtion till en liten andel av din totala kost så att de inte orsakar oönskade effekter.
Är mättat fett dåligt för vår hälsa?

Skriven av Edith Sánchez

Senaste uppdateringen: 09 augusti, 2022

Mättat fett är en av de typer av fetter vi har i vår kost som på sikt kan vara dåligt för vår hälsa. Dessa fetter finns huvudsakligen i livsmedel av animaliskt ursprung som kött, äggulor och mjölk och derivat därav.

Mättat fett är fast vid rumstemperatur och kan ibland vara synligt för blotta ögat i mat, som är fallet med kycklingskinn, rött kött och grädde. Andra gånger är det inte synligt, som exempelvis då det användts under livsmedelsbearbetning.

Denna typ av fett finns också i vissa livsmedel av vegetabiliskt ursprung, som palm- och kokosolja. Experter har fastställt att hög konsumtion av mättat fett kan vara dåligt för oss och leda till hälsoproblem, särskilt hjärt- och kärlsjukdomar.

Detta påstående har dock blivit ifrågasatt under de senaste åren. Det finns en betydande debatt om ämnet i den vetenskapliga litteraturen, som den här artikeln i tidskriften Critical Reviews in Food Science and Nutrition säger.

Fetter och fettyper

Fett är ett näringsämne som ger energi till kroppen så att den kan fungera normalt. Vid träning så gäller att under de första 20 minuterna använder kroppen de kalorier som den får av kolhydrater. Därefter tar vi energi från fett.

Fett spelar också en viktig roll för att upprätthålla hälsan hos hår och hud, samt för att balansera kroppstemperaturen och för upptaget av vitaminerna A, D, E och K. Därför kallar vi sådana vitaminer fettlösliga.

Det finns i princip tre typer av fetter: omättade, mättade och transfetter. Vi tar en närmare titt:

  • Omättade fetter: Dessa är flytande i rumstemperatur och finns främst i livsmedel av vegetabiliskt ursprung och fisk. Att konsumera dessa hjälper till att förbättra kolesterolnivåerna.
  • Mättat fett: Vi känner också till dem som fasta fetter. En hög konsumtion av dessa ökar nivån av det onda kolesterolet, vilket täpper till artärerna.
  • Transfett: Detta är fett som behandlas med en metod som kallas hydrering. De är de mest skadliga och finns främst i industriella livsmedel, enligt en studie publicerad i BMJ.
Rå kyckling på skärbräda med olivolja, kryddor och örter.
Mättat fett går att se med blotta ögat i bland annat kycklingskinn.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Lär dig om vilken kost som rekommenderas under menopausen

Mättat fett är dåligt för vår hälsa

När vi äter för mycket mättat fett kan det orsaka problem i kroppen. Viktigast av allt, de orsakar en ansamling av dåligt kolesterol (LDL) i artärerna. När detta händer kan risken för att utveckla hjärtsjukdomar, åderförkalkning eller stroke öka avsevärt. Dock råder det för närvarande motstridiga åsikter om detta.

Överskott av kolesterol gör att en lesion kan växa fram på artärväggarna, kallad aterosklerotiskt plack. Konsekvensen av detta är att det minskar artärernas diameter, vilket försvårar blodpassagen. Det är detta som kan leda till kardiovaskulära problem.

En annan oönskad effekt av denna typ av fett är att det lätt leder till viktökning. Och om vi får i oss en stor volym av det, speciellt om detta kommer tillsammans med lite fysisk aktivitet, blir resultatet övervikt och fetma. Båda har en ökänd inverkan på hälsan.

Myter och missuppfattningar om mättat fett

Ämnet fett och kost har gett upphov till popularisering av vissa myter och missuppfattningar. Den första av dessa är att det är dåligt att konsumera mättat fett i alla fall. Det är inte sant. Experter rekommenderar dock att mättat fett inte ska stå för mer än 6% av det dagliga kaloriintaget.

Samtidigt tar vi ofta bort mättade fetter från kosten utan att överväga hur vi kan ersätta dem för att få i oss all näring vi behöver. Det rätta att göra i dessa fall är att ersätta mättade fetter och transfetter med omättade fetter, och att inte helt eliminera alla typer av fetter.

Ett annat hälsosamt alternativ är att öka ditt intag av fullkornskolhydrater, som råris. Samtidigt är det ingen bra idé att ersätta dåliga fetter med kolhydrater som vitt mjöl eller socker. En studie i ämnet påpekade att de som gör detta inte bara risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Det kommer snarare att öka risken.

En illustration av en koagulerad artär.
Mättat fett ökar det onda kolesterolet i kroppen, vilket kan leda till tilltäppta artärer.

Du kanske är intresserad av att läsa den här artikeln: Stöd ditt hjärta med sex livsmedel med lågt natriuminnehåll

Fett och en hälsosam kost

Nyckeln till en hälsosam kost är balans. Den gyllene regeln är en kost som innehåller mycket grönsaker, frukt, fullkorn och omättade fetter. I små mängder och på ett reglerat sätt, kan vi sedan inkludera kolhydrater och mättade fetter.

Man uppskattar att 25-30% av dagliga kalorier bör komma från fett. I sin tur bör endast 6-7% av dessa vara mättade fetter. Det motsvarar cirka 15-25 gram mättat fett per dag.

I allmänhet bör vi endast konsumera små mängder av livsmedel som kan vara dåliga för vår hälsa. detta är bland annat industriella bakverk, fett och bearbetat kött, feta mejeriprodukter, helfabrikat och friterad mat. Naturligtvis kan vi unna oss ibland, men vi bör göra det till undantag och inte en regel.

Detta kanske intresserar dig
Olika typer av fetter är viktigt i kosten
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Olika typer av fetter är viktigt i kosten

Nyckeln till en hälsosam kost är att differentiera olika typer av fetter samt äta dem i lämpliga portioner som en del av en balanserad kost.



  • Szajewska H., Szajewski T., Saturated fat controversy: importance of systematic reviews and meta analysis. Crit Rev Food Sci Nutr, 2016. 56 (12): 1947-51.
  • Souza RJ., Mente A., Maroleanu A., Cozma AI., et al., Intake of saturated and trans unsaturated fatty acids and risk of all cause mortality, cardiovascular disease, and type 2 diabetes: systematic review and meta analysis of observational studies. BMJ, 2015.