Allt du behöver veta om ansiktsmasker för höjdträning

Ansiktsmasker för höjdträning, eller träningsmasker, är nytt inom träningsartikelmodet. Är de effektiva? Ännu finns det inte tillräckligt med bevis, men i dagens artikel ska vi dela med oss av de mest relevanta studierna om dessa masker som utkommit hittills.
Allt du behöver veta om ansiktsmasker för höjdträning

Senaste uppdateringen: 05 augusti, 2021

Tekniska framsteg har gjort livet enklare på många olika sätt. Idag finns det sportutrustning, som ansiktsmasker för höjdträning, som utlovar att faktiskt öka vår prestanda. Men många tvivlar på vilken effekt de verkligen har, och det finns inte några starka vetenskapligt bevis för fördelarna.

Ansiktsmasker för höjdträning använder man för att simulera träning på hög höjd. Enligt marknaden ökar de idrottares prestanda genom att återskapa effekterna av höjdträning. Dessutom hävdas att de förbättrar lungkapaciteten och syretillförseln till kapillärerna.

Höjdträning är kontinuerlig träning under två till tre veckors tid, med låga syrekoncentrationer. Vad är orsaken till att man gör detta? Jo, det sägs förbättra prestationen hos professionella löpare och uthållighetsidrottare. Det ökar antalet röda blodkroppar och hematokriten (förhållandet mellan röda blodkroppar och total blodvolym).

Vad är ansiktsmasker för höjdträning?

Hittills har vi nämnt vad ansiktsmasker för höjdträning används för, men inte exakt vad de är. Dessa masker ser ut som ansiktsskydd och munskydd, eftersom de täcker näsan och munnen.

De är tillverkade av neopren, ett material som är lätt att justera, absorberar svett och kan tvättas.

De har vanligtvis kardborrband i ändarna för att fästa bättre vilket förhindrar att syre kommer in genom olika delar av ventilerna som är avsedda för denna funktion. Dessa sektioner håller också bort damm, vatten eller sand, beroende på terräng.

Du kan också läsa den här artikeln: HIIT för nybörjare: Rekommenderade övningar och tips

Fördelarna som tillskrivs ansiktsmasker för höjdträning

Som vi nämnde ovan finns det väldigt lite vetenskaplig litteratur som kan bekräfta fördelarna med att använda dessa ansiktsmasker. Men vi nedan ska vi nämna några av de fördelar som tillskrivs dessa redskap.

röda blodkroppar
Dessa träningsredskap sägs öka koncentrationen av röda blodkroppar i blodet.

Tävlingsförberedelser

Som idrottare är det viktigt att ta hänsyn till förhållandena på den plats där man ska tävla. I detta syfte finns det studier som har utvärderat de fysiska och mentala effekterna av höjdträning på elitidrottare.

Dessa masker har fördelen att de förbereder idrottaren för att möta tävlingar i miljöer med låga syrekoncentrationer.

Lär dig att andas

Vi vet alla hur man andas, eftersom det är en livsviktig funktion. Men för idrottare är andningen ännu viktigare. När det gäller träning måste du lära dig att göra det effektivt för att undvika trötthet.

Eftersom masken simulerar en syrefattig miljö lär du dig att optimera och kontrollera syretillförseln.

De ökar prestandan

Studier av denna typ av träning säger att det är en effektiv metod för att förbättra den aeroba prestandan hos idrottare. Faktum är att forskare har bevisat att det avsevärt förbättrar laktatnivåerna, ökar styrkan och den upplevda ansträngningen.

Dessa träningsmasker krediteras denna fördel eftersom de simulerar träning i syrefattig miljö. Träning med dessa masker gör också så att de röda blodkropparna ökar i kroppen samt gör att kroppen producerar erytropoietin (EPO), vilket ger musklerna större förmåga att utföra sitt arbete.

Ansiktsmasker för höjdträning förbättrar luftvägarna

Dessa masker har enligt uppgift fördelen att öka lungkapaciteten genom att maximera syreupptagningen. Eftersom det finns mindre syre tillgängligt måste utövaren andas djupare, vilket får lungorna att expandera till full kapacitet.

Dessa typer av djupandning stärker också diafragman och andra muskler som spelar en roll i andningsprocessen. Samtidigt blir lungalveolerna mer elastiska vilket förbättrar deras förmåga att ta in syre.

Muskelhypertrofi

Forskning har visat att simulerad höjdträning tillsammans med styrketräning kan leda till muskelhypertrofi, dvs större muskler. Denna ökning beror på morfologiska anpassningar i den muskuloskeletala vävnaden.

Fungerar verkligen ansiktsmasker för höjdträning?

Innan du börjar använda denna typ av träningsmask, kontakta en specialist för att undvika eventuella risker eller komplikationer. Så fungerar ansiktsmasker för höjdträning eller inte? Svaret är ja… och nej.

Forskare har diskuterat ämnet och dragit slutsatsen, med hjälp av de studier som vi nämnde ovan, att träning med denna typ av mask i fyra till sex veckor kan förbättra andningsmusklerna. Att använda denna typ av mask är dock inte en fullt effektiv simuleringsmetod för denna sorts träning.

Man med ansiktsmask för höjdträning
Fördelarna med dessa masker är oklara. Att använda dem i en månad kan eventuellt förbättra andningsmusklerna.

Risker

En av de största riskerna är brist på kunskap om mängden syre som en människa behöver för att hålla sig frisk. Du måste veta hur ventilerna på masken fungerar och reglera dem mycket noggrant, beroende på dina förmågor som idrottare.

Om du drabbas av symptom, som plötsliga domningar och extrem trötthet, bör du kontakta en läkare, eftersom de kan vara en indikation på hypoxi.

Samtidigt finns det vissa människor som inte bör använda dessa masker alls. De kan vara skadliga för dem som lider av panikattacker samt för gravida kvinnor. Detta gäller även personer som har genomgått organtransplantationer och som lider av hypotyreos och lågt blodtryck.

Funderar du över något gällande ansiktsmasker för höjdträning?

Om du fortfarande har frågor efter att ha läst den här artikeln bör du kontakta en personlig tränare. Experter rekommenderar inte träning med dessa masker utan professionell övervakning.

Detta kanske intresserar dig
Hur kan vi förhindra spridning av virus?
Steg för HälsaLäs det Steg för Hälsa
Hur kan vi förhindra spridning av virus?

Utan tvekan vet du redan att spridning av virus sker via våra händer. Vissa grundläggande åtgärder kan tillämpas för att förhindra detta.



  • Ramos-Campo, D.J.; Martínez, F.; Esteban, P.; Rubio-Arias, J.A. y Jiménez, J.F. (2016). Entrenamiento en hipoxia intermitente y rendimiento ciclista en triatletas. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte vol. 16 (61) pp. 139-156. Disponible en: http://cdeporte.rediris.es/revista/revista61/artefectos677.htm
  • Diego Fernández-Lázaro. Joseba Díaz, Alberto Caballero, Alfredo Córdova. Entrenamiento de fuerza y resistencia en hipoxia: efecto en la hipertrofia muscular. Biomédica 2019;39:212-20. Doi: https://doi.org/10.7705/biomedica.v39i2.4084
  • Tarqui-Silva, Leonardo. Grado de impacto de la evaluación psicológica durante el entrenamiento en altura con atletas de élite. Revista Investigaciones Altoandina, Vol. 17, Nº. 2, 2015. Pág. 201-206. ISSN 2306-8582, ISSN-e 313-2957
  • Análisis de hematocrito. Mayo Clinic.
  • Los pulmones y el ejercicio. Hoja informativa de la European Lung Foundation (ELF).