De mentala och fysiska fördelarna med aerobisk träning

· september 18, 2018

Aerobisk träning bidrar till att bränna fett och rekommenderas därför för personer som vill gå ner i vikt. Det finns dock även många andra fördelar med aerobisk träning.

Aerobisk träning och fysisk hälsa

Vi kommer börja med att titta på fördelarna med aerobisk träning för din fysiska hälsa. Du kanske redan har hört talas om dessa fördelar innan, men det är viktigt att ta upp att aerobisk träning handlar om mer än att bara gå ner i vikt.

Aerobisk träning förbättrar din uthållighet

Personer som går på löpband.

En positiv aspekt med aerobiska övningar är att de ökar din uthållighet.

Har du någonsin känt att du inte har kunnat gå och handla utan att bli utmattad? Eller märker du att du blir andfådd när du går uppför trapporna? I så fall har du en dålig uthållighet.

Detta kan dock lösas med aerobiska övningar, men du måste träna regelbundet.

  • Lungornas kapacitet kommer öka över tid och det kommer inte vara lika svårt att gå uppför kullar eller trappor, och du kan springa längre sträckor utan att bli utmattad.

Hjälper dig att bli av med fett

Fett ackumuleras i olika delar av kroppen, och detta beror på vad vi äter och vår kroppsuppbyggnad. Även här är aerobiska övningar ett bra alternativ.

Det är viktigt att tänka på att man inte kan punktförbränna fett, och att det därför kan ta viss tid innan man lyckas bli av med fett vid alla oönskade områden.

  • Man måste därför ha tålamod med träningen för att se resultat.
  • Du kan bli av med fett runt magen, men det kanske inte syns förrän efter flera månader av regelbunden aerobisk träning och en lämplig kost.

Det finns många olika typer av aerobisk träning

Grupp som tränar zumba.

En annan positiv aspekt med aerobisk träning är att det finns många typer att välja mellan. Välj den variant som du föredrar:

  • Cykling (ute eller träningscykel i hemmet)
  • Gång (ute i naturen eller på löpband)
  • Jogga (på gymmet eller utomhus)
  • Zumba
  • Aerobics

Som du kan se är det inte så svårt. Det rör sig om träning som vi alla kan utföra. Om du exempelvis väljer att springa så kan du göra detta utomhus eller på gymmet.

På gymmet kan du skriva upp dig för aerobicsklasser, vilket säkerligen kommer förbättra din motivation.

Om du väljer att träna själv utomhus kan du ladda ner några appar som hjälper dig att hålla koll på hur din uthållighet förbättras. Du kan också träna med en vän.

  • Det är även viktigt att man är medveten om sin egen förmåga för självmotivation.
  • Om du är helt beroende av andra kommer du inte vara lika ihärdig som du borde vara för att uppnå de önskade fysiska resultaten.

Aerobisk träning är väldigt bra för sinnet

Aerobisk träning hjälper oss att bli starkare, gå ner i vikt och bli mer hälsosamma. Det finns dock vissa fördelar som inte syns på ytan: de psykologiska fördelarna.

  • Aerobisk träning är väldigt bra för att rensa sinnet och bli av med stress.
  • När vi tränar kommer vi att utsöndra oxytocin, vilket får oss att slappna av och bli glada. Daglig träning är därför väldigt fördelaktigt för ditt mentala välmående.

Du kommer få en bättre självkänsla. Träning rekommenderas därför om man går igenom en svår tid eller lider av depression. Det kan även hjälpa dig om du lider av ångest eller gnisslar tänder.

Utför du redan aerobisk träning? Kombinerar du detta med vikter eller andra former av träning? Om svaret är ja så skulle vi vilja höra om hur det har gått.

Folk som tränar tenderar att alltid vara glada. Det finns en anledning till detta, eller hur?