Livsmedel för personer med ångest

juni 22, 2018
Visste du att det finns livsmedel som kan hjälpa dig att kontrollera dina nerver, ångest och depression?

Det finns faktiskt livsmedel som har förmågan att stärka nervsystemet och motverka åkommor som ångest, irritation, stress och depression. Upptäck fördelarna med att äta gröna bladgrönsaker, nötter, solrosfrön, öljäst, basilika och andra livsmedel för personer med ångest.

Ett sätt att hantera nervositet

Nervositet har inte bara att göra med personlighet – det finns även andra saker som kan påverka nervsystemet.

Vissa näringsämnen, som vitamin B, magnesium och fosfor, kan hjälpa dig att balansera ditt nervsystem gradvis och naturligt.

Havre och avokado

Livsmedel för personer med ångest

Gröna bladgrönsaker

Grönsaker i träskål

Ju grönare och mörkare färg bladen har, desto bättre är de för ditt nervsystem.

Det finns två sätt att äta dessa grönsaker för att man ska få i sig tillräckligt:

  • Som sidorätt till varje måltid (lunch och middag) – exempelvis en sallad med ruccola, vattenkrasse, etc.
  • Gröna smoothies till frukost eller som mellanmål, gjorda på gröna bladgrönsaker och frukter (bananer, jordgubbar, ananas, papaya).

Havre

Havre är väldigt näringsrikt och rikt på vitaminer, mineraler, protein och fibrer. Det hjälper nervsystemet på två olika sätt:

  • Genom att återuppliva och öka dina energinivåer.
  • Lindrar nervösa åkommor som ångest eller irritation.

Du kan ha det i granola, smoothies, soppor, stuvningar, drycker, etc.

Öljäst

Öljäst i glas

Öljäst är ett fantastiskt tillskott för ängsliga personer.

Det innehåller stora mängder B-vitaminer och mineraler som kalcium, fosfor, svavel, magnesium och zink.

  • Utöver att motverka stress och ångest är det dessutom bra för huden, håret och naglarna.
  • Du kan ta en matsked per dag och blanda med juice, yoghurt eller något annat livsmedel.

Basilika

Basilika är naturligt lugnande och lindrar även manifestationer av nervositet i magen, som exempelvis smärtor eller problem med matsmältningen.

Du kan äta basilikan rå, ha den i avkok, såser eller i en vinägrett, eller använda eterisk basilikaolja på huden eller för att aromatisera ett avslappnande bad.

Valnötter

Valnötter i tygpåse

Valnötter har antidepressiva egenskaper.

  • Deras innehåll av fettsyror främjar produktionen av serotonin, en kraftig neurotransmittor som ger en känsla av välbehag och lugnar ångest och depression.
  • Valnötter innehåller även vitamin B, som stärker nervsystemet.

En handfull råa eller rostade nötter om dagen är den rekommenderade mängden.

Bananer

Bananer är rika på kolhydrater som ger mängder av energi. De är även rika på kalium och B-vitaminer, två väldigt fördelaktiga näringsämnen för nervsystemet.

  • Du kan äta bananer var som helst eftersom de är lätta att ta med sig.
  • Du kan även ha dem i smoothies eller baka dem i ugnen.

Citroner

Citron och lime

Det finns flera olika typer av citrusfrukter som naturligt kan förbättra humöret, samtidigt som man får en stor dos av näringsämnen. Vi betonar just citron i det här fallet eftersom den har en speciellt bra verkan.

Linser

Linser förbättrar ditt nervsystem tack vare sitt innehåll av magnesium och B-vitaminer, och de är också en fantastisk källa till vegetabiliskt protein och fibrer.

För de som inte tycker om att äta linssoppa rekommenderar vi att man provar dem i hamburgare. Det är ett gott, annorlunda och väldigt hälsosamt sätt att äta linser!

Cayennepeppar

Cayennepeppar och chilli

Cayennepeppar är en väldigt stark krydda med förvånansvärt hälsosamma egenskaper, och den har förmågan att lugna nerver och motverka insomnia.

Se bara till att inta cayennepeppar i små mängder till en början så att din mage vänjer sig gradvis.

Avokado

Avokado är en fantastisk och läcker frukt.

Med sitt stora innehåll av vitaminer, mineraler och essentiella syror hjälper avokado till att balansera eventuella näringsbrister. Den innehåller även mycket protein, fett och fibrer.

Personer med ångest ska därför se till att använda avokado i smoothies, sallader, mellanmål och soppor, etc.

MER FÖR DIG