8 tips för bättre hållning

Hållning

Dålig hållning ser inte bara illa ut samtidigt som det kan orsaka huvudvärk eller ryggsmärta; det kan även leda till mer kroniska och varaktiga problem, såsom kronisk trötthet och diskbråck.

Det finns många orsaker till dålig hållning, men lyckligtvis har de alla en lösning så länge du uppmärksammar de bakomliggande problemen: övervikt, svag muskeltonus eller ovanan att sitta ner eller gå i felaktiga ställningar. Dessa problem kan lösas om du är villig att ta itu med dem.

En stabil estetisk hållning stadgar kroppen samtidigt som du använder så lite energi som möjligt. För att uppnå det är det mycket viktigt att din ryggrad inte börjar luta åt sidan eller böjs, och att du förebygger det som vi kallar ”puckelrygg” på den övre delen eller en ”svans” på den nedre delen.

Det är mycket som idag kan göra att du ådrar dig dålig hållning med tiden, och det kan orsaka en hel del problem. En stillasittande livsstil, långvarig användning av elektroniska apparater eller dålig sovställning, med mera, är exempel som kan ge dig dålig hållning utan att du ens inser det.

Lyckligtvis finns det några tips som kan vara till stor hjälp. Även förändringarna först kommer att märkas efter en tid är det en av de bästa sakerna du kan göra för din kropp.

Se dig i spegeln

Det är mycket värdefullt att stå framför en helkroppsspegel medan du korrigerar din hållning. Kom ihåg att du bör fördela din vikt jämnt över båda fötterna, dra dina axlar bakåt och se till att de håller sig i rätt höjd.

Du vet att du har rätt hållning när du kan dra en rak imaginär linje som går bakifrån ena örat till axeln, och bakom höften, knät och fotleden.

Ställ dig mot väggen

Ryggsmärta

Ett annat enkelt sätt att anta en bättre hållning är att placera rygg och rumpa mot väggen. För att ta reda på om du har god hållning drar du helt enkelt handen mellan höften och väggen. Om du har en dålig, framåtlutad hållning är utrymmet för smalt för att du lätt ska kunna dra handen där. Om det däremot finns gott om utrymme innebär det att du har en god hållning.

Sätt dig

Se till att din rygg är rak, att axlarna är dragna bakåt och nedåt samt att fotsulorna är placerade på golvet. Kom ihåg att det inte är bra att korsa benen under en längre tid eftersom det kan blockera cirkulationen och göra att benen svullnar eller att du får åderbråck.

Stå upp

Ditt bröst ska peka uppåt och bukområdet ska vara aktiverat, för det är magmusklerna som hjälper dig att hålla dig stabiliserad. Din kroppsvikt bör fördelas över båda benen och knäna bör vara lätt böjda.

Går

Håll upp huvudet och säkerställ att nacken är rak. Försök undvika att titta ner i marken under en längre tid eftersom det kan orsaka nacksmärta. När du går ska du vid varje steg sätta ner hälen först och avsluta på tå.

Ha rätt sovställning

Det är bäst att sova på sidan med benen något uppdragna. Det hjälper dig att hålla ryggraden i rätt position, underlättar andningen och förebygger snarkning.

Sitt på kanten av en stol

Rygg

För att bibehålla rätt hållning, särskilt vid en anställningsintervju, rekommenderar många experter att man sitter på kanten av stolen så att ryggen förblir rak utan hjälp från stolens rygg. För att hålla balansen med en god hållning sätter du ena foten under stolen och sträcker ut den andra framför.

Motionera

Motion är nyckeln till att stretcha dina muskler och hålla dem i optimalt skick, vilket är viktigt för att uppnå en bättre hållning. Vi rekommenderar bland annat gång, löpning, simning och stretchövningar.

De som befinner sig i sittande ställning under längre stunder bör ta pauser för att sträcka ut sina muskler och kontrollera sin hållning. Detsamma gäller för de som står upp länge.

Spara