8 tips för en bättre hållning

18 oktober, 2018
 

Dålig hållning ser inte bara illa ut, det kan även orsaka huvudvärk eller ryggsmärta. Det kan även leda till mer kroniska och varaktiga problem, såsom kronisk trötthet och diskbråck. Därför är det viktigt att skaffa en bättre hållning.

Det finns många orsaker till dålig hållning, men lyckligtvis går det att få en bättre hållning så länge du uppmärksammar de bakomliggande problemen. Några exempel är övervikt, svag muskeltonus eller ovanan att sitta ner eller gå i felaktiga ställningar. Dessa problem kan lösas om du är villig att ta itu med dem och skaffa en bättre hållning.

En stabil estetisk hållning stadgar kroppen samtidigt som du använder så lite energi som möjligt. För att uppnå det är det mycket viktigt att din ryggrad inte börjar luta åt sidan eller böjs. Det är också viktigt att förebygga det som vi kallar “puckelrygg” eller en “svans” på den nedre delen.

Det är mycket som idag kan göra att du ådrar dig dålig hållning med tiden. Det kan orsaka en hel del problem. En stillasittande livsstil, långvarig användning av elektroniska apparater eller dålig sovställning är exempel som kan ge dig dålig hållning utan att du ens inser det.

Lyckligtvis finns det några tips som kan ge dig en bättre hållning. Det kan ta ett tag innan du märker skillnad, men det är fortfarande det bästa du kan göra.

Se dig i spegeln

Det är mycket värdefullt att stå framför en helkroppsspegel medan du korrigerar för att få en bättre hållning. Kom ihåg att du bör fördela din vikt jämnt över båda fötterna. Dra dina axlar bakåt och se till att de håller sig i rätt höjd.

 

Du vet att du har rätt hållning när du kan dra en rak imaginär linje som går bakifrån ena örat till axeln och bakom höften, knät och fotleden.

Ställ dig mot väggen

Ryggsmärta

Ett annat enkelt sätt att anta en bättre hållning är att placera rygg och rumpa mot väggen. För att ta reda på om du har god hållning drar du helt enkelt handen mellan höften och väggen. Om du har en dålig, framåtlutad hållning är utrymmet för smalt för att du lätt ska kunna dra handen där. Om det däremot finns gott om utrymme innebär det att du har en god hållning.

Sitt ner

Se till att din rygg är rak, att axlarna är dragna bakåt och nedåt samt att fotsulorna är placerade på golvet. Kom ihåg att det inte är bra att korsa benen under en längre tid eftersom det kan blockera cirkulationen och göra att benen svullnar eller att du får åderbråck.

Stå upp

Ditt bröst ska peka uppåt och bukområdet ska vara aktiverat. Det är magmusklerna som hjälper dig att hålla dig stabiliserad. Din kroppsvikt bör fördelas över båda benen och knäna bör vara lätt böjda.

Går
 

Håll upp huvudet och säkerställ att nacken är rak. Försök undvika att titta ner i marken under en längre tid eftersom det kan orsaka nacksmärta. När du går ska du vid varje steg sätta ner hälen först och avsluta på tå.

Ha rätt sovställning

Det är bäst att sova på sidan med benen något uppdragna. Det hjälper dig att hålla ryggraden i rätt position, underlättar andningen och förebygger snarkning.

Sitt på kanten av en stol

Rygg

För att bibehålla rätt hållning, särskilt vid en anställningsintervju, rekommenderar många experter att man sitter på kanten av stolen så att ryggen förblir rak utan hjälp från stolens rygg. För att hålla balansen med en god hållning sätter du ena foten under stolen och sträcker ut den andra framför.

Motionera

Motion är nyckeln till att stretcha dina muskler och hålla dem i optimalt skick, vilket är viktigt för att uppnå en bättre hållning. Vi rekommenderar bland annat promenader, löpning, simning och stretchövningar.

De som befinner sig i sittande ställning under längre stunder bör ta pauser för att sträcka ut sina muskler och kontrollera sin hållning. Detsamma gäller för de som står upp länge.

 

Spara

  • Jane T. Hein. Postura: alinea el cuerpo para tener una buena salud. Mayo Clinic. https://www.mayoclinic.org/es-es/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/posture-align-yourself-for-good-health/art-20269950
  • A. M. Neill; S. M. Angus; D. Sajkov; R. D. McEvoy. 1997. Effects of sleep posture on upper airway stability in patients with obstructive sleep apnea. https://www.atsjournals.org/doi/abs/10.1164/ajrccm.155.1.9001312
  • E. Grandjean; W. Hünting. Ergonomics of posture—Review of various problems of standing and sitting posture. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0003687077900023