Få bort fett på ryggen med enkla övningar

eliminera fett på ryggen

När man vill bli av med fett på specifika ställen handlar det oftast om magen, benen, rumpan och armarna. Dessa kroppsdelar brukar vara de som har en tendens att ansamla mest fett.

Ett annat område som kan vara svårt att arbeta med är ryggen. Det finns dock övningar du kan göra för att ta bort fett just där, och det är dessa som den här artikeln kommer att handla om.

Kom dock ihåg att du måste göra dem till en del av din dagliga rutin för att du ska få bra resultat på kort tid.

Armhävningar

Armhävningar är en av de vanligaste övningarna. De är perfekta för att tona armarna och även bränna fett på ryggen. Det viktigaste att tänka på är att göra dem på rätt sätt, dvs. att du håller huvudet rakt och gör en kontrollerad rörelse.

Planka eller sidoplanka

Lägg dig ner på magen. Lyft sedan upp kroppen så att du håller den i en rak linje. Försök att hålla kroppen så rak du kan i ca 30 till 45 sekunder. Du kan sedan variera övningen och göra den på sidan, vilket kallas sidoplanka.

Träningsboll

eliminera fett på ryggen

För denna övning lägger du dig på rygg med fötterna isär, ungefär i axelbredd. Lägg fram händerna på marken och lyft sedan upp höften 45 grader. Håll armarna raka och gör en kontrollerad rörelse. Gör två serier med 12 repetitioner.

Yoga på alla fyra

Den här övningen låter dig arbeta med hela kroppen, speciellt ryggmusklerna. För att göra den behöver du ordentligt med plats. Ställ dig med händerna mot golvet. Se till att tårna är i marken och skjut sedan fram kroppen, för att sedan dra tillbaka. Upprepa denna övning ca 10 gånger, samtidigt som du håller huvudet uppe.

Cardioträning

eliminera fett på ryggen

Alla bra träningsrutiner bör inkludera cardio för att komplettera styrketräningen. Denna typ av träning är jättebra för att bränna fett då den gör det över hela kroppen. Du behöver dessutom bara göra det i 30 minuter varje dag för att uppnå resultat.

Du kan prova att gå, springa, jogga, cykla eller simma. Efter ett tag kan du öka intensiteten på dina övningar för bränna fler kalorier.