Magövningar för att reducera magfett

Välj din favorit bland alla magövningar för att träna den av magens muskelgrupper som du vill inrikta dig på och komplettera detta med en hälsosam kost för att uppnå snabba och långvariga resultat
magträningar

Det kvittar vilken tid på året det är, men speciellt då det är varmt vill vi ha en fin kropp och en platt mage. Hur kan vi uppnå detta? Med hjälp av fantastiska magövningar så klart! Magövningar i sig är det som rekommenderas, men det finns även andra alternativ som vi kommer gå igenom i denna artikel.

Du bör tänka på att magövningar inte bara hjälper dig att bränna fett, utan stärker och markerar även musklerna vid magtrakten. För att kunna reducera kilona och centimeterna runt magen är det även bra om du kombinerar magövningar med en hälsosam kost. På detta sätt kommer du att uppnå varaktiga resultat, och även uppnå dem snabbt. Arbeta med magövningar för att markera ”tvättbrädan”, som ser lika bra ut hos kvinnor som hos män.

Det är viktigt att du varierar dina magövningar för att inte din kropp ska vänja sig vid samma rutin hela tiden. Det finns hundratals olika magövningar att välja mellan för att förfina kroppen och bli av med fett från magmusklerna: de övre, undre och underliggande.

mage2Magövningar #1:

Denna övning är bra för alla områden på magen och består av följande steg:

  • Sätt dig med rak rygg och med bröstet ut. Håll uppe kroppen genom att hålla händerna bakom dig och lyft benen, och dra bak knäna mot bröstet/magen. Böj och sträck benen växelvis så att den högra armbågen vidrör vänster knä, mm.
  • Lägg dig på rygg och placera händerna under rumpan. Lyft och sänk ner benen, alltid raka. Du bör känna ett tryck i magen då du sänker dem.
  • Du gör denna övning i samma position som den förra. Sträck ut benen mot taket och låt dem sedan sjunka ner utan att vidröra marken. Gör detta 15 gånger.
  • Lägg dig på magen och placera händerna på sidan av huvudet för att sedan lyfta på ryggen. Försök att hålla benen stilla.
  • För att förbättra midjan, ställ dig upp och håll en pinne eller kvast bakom huvudet och håll i ändarna. Vrid kroppen åt ena hållet, och sedan åt andra för att träna midjan. Gör detta 3×20 gånger.

mage4

Magövningar #3:

  • Lägg dig på en bänk med benen ”hängande” framför dig, med armarna bakom dig. Lyft nedre delen av kroppen upp mot dig. Tänk på att inte anstränga ryggen för mycket. Gör detta 3×40 gånger.
  • Nu vinklar du bänken i 45 grader och gör samma övning som ovan.
  • Sätt dig på en bänk med armarna korsade över bröstet. Sänk ner bålen tills du når 45 grader. Höj därefter bålen igen, hela tiden med en rak rygg.
  • Lägg dig på en lutande bänk och håll fast dig med händerna bakom huvudet. Sträck upp benen och sänk sedan ner dem igen, och tänk på att hålla en stadig rörelse genom hela processen. Gör detta 3×15 gånger.
  • Lägg dig raklång på bänken med benen raka. Lyft därefter upp benen och sänk dem sedan igen. Denna övning är bra för de nedre magmusklerna.
  • Håll en hantel i varje hand och luta dig åt ena sidan tills hanteln når ditt ena knä. Återgå sedan tills ursprungspositionen och gör samma process, fast åt andra hållet.

mage5