6 sätt för dig att bränna fett varje dag

6 sätt för dig att bränna fett varje dag

Senaste uppdateringen: 07 november, 2018

Om ditt mål är att förlora vikt borde du definitivt försöka göra det på det mest hälsosamma sätt du kan. Det är inte alltid lätt att bränna fett varje dag, för det är inte alltid du har tillräckligt med tid att gå till gymmet eller förbereda hälsosamma måltider. Men vi är säkra på att du kan nå ditt mål. Vill du veta hur? Låt oss förklara!

Steg för att bränna fett varje dag

1. Vid frukosten

Papaya-e1433886805470sve

Okej, låt oss börja genom att säkerställa en central fakta. Om du vill bränna fett varje dag får du inte sluta äta eller börja skippa måltider, speciellt frukost. Att äta mindre kommer inte hjälpa dig på något sätt, för allt det gör är att sakta ner din metabolism och därmed sänker det din förmåga att bränna fett. I en perfekt värld borde du äta fem måltider om dagen (inte för stora och jämnt spridda över dagen), eftersom detta ser till att din metabolism arbetar i jämn takt hela dagen lång.

Och hur kan du starta dagen genom att bränna fett? Förbered en frukost med de rätta ingredienserna; till exempel, färsk papaya och en kopp havregryn med rismjölk är en utmärkt kombination för att förlora vikt. Papaya är en jättebra frukt för att bränna fett, så det borde du definitivt inkludera i din diet. Utöver det kan du inkludera andra frukostkombinationer så som ett äpple, rostat bröd med honung och en kopp grönt te, eller naturell yoghurt (ännu bättre om den är hemmagjord) med jordgubbar och mandlar. Det finns många alternativ, men du borde alltid försöka ha någon slags frukt till frukost om du kan.

2. Lätta övningar du kan göra hemma

Abdominal-exercises-e1433886856899sve

De bästa övningarna för fettbränning är konditionsträning och aerobicspass. Du behöver inte ens gå till gymmet eller göra en lång, tuff träningssession för att få resultat. Glöm bort att spendera massor med pengar för att bli medlem på ett gym eller hälsoklubb varje månad. Det enda du behöver är att vara aktiv i en halvtimme per dag. Till exempel kan du hoppa rep, göra några magövningar, eller ligga på ryggen och trampa i luften som om du skulle trampat på en cykel. Försök sätta på lite musik för att göra det lite roligare. Det viktigaste är att du gör det varje dag, så glöm inte bort det!

3. Ta vara på din tid utomhus

Walking-dog-in-rain-e1433886903503sve

Varje gång du lämnar huset för att göra något eller gå ut med hunden borde du ta vara på tiden och gå med några lätta vikter som väger ett eller två kilo. Det kanske inte känns som att det är mycket, men om du gör dessa småsaker dagligen kommer det hjälpa dig att bränna fett. Det finns andra småsaker du också kan göra, så som att ta trappan istället för hissen, och andra sätt att röra lite på sig varje dag. Ett bra exempel är att träffa dina vänner varje dag för att ta en promenad tillsammans. Detta kommer ge din kropp och hjärta en bra workout.

4. Salviate för fettbränning

Sage-e1433886967408sve

Du kan dricka denna tillsats varje eftermiddag. Salviate är jättebra för att platta till magen och att bränna fett varje dag. Det är te som är speciellt bra för kvinnor eftersom det, utöver att bränna fett, även är anti-inflammatoriskt, lugnande, anti-bakteriellt och vätskedrivande. För att tillaga denna dryck behöver du bara lägga i fem salviablad i en kopp kokande vatten, tillsammans med juicen från en halv citron. Drick en kopp varje eftermiddag, och gör det varje dag! Det kommer ha otrolig påverkan!

5. Fettbrännande mat

Beets-e1433887005602sve

En behandling som är lätt att få tag i är att börja lunch och middag med ett glas kronärtskocksvatten. Denna vätska kommer rensa ditt system och metabolisera fett, samt balansera ut de som finns kvar. Och det är väldigt lätt att göra! Koka bara några kronärtskockor tills de blir fina och mjuka. Du kan senare äta kronärtskockorna till middagen med lite vinäger och olivolja. Använd sedan resten av vattnet som en förrättsdryck; det är utsökt med lite citronjuice.

Du kan även förbereda utsökta måltider med fettbrännande mat, så som rödbetor, spenat, morötter och ägg. Du kan även lägga till kryddor så som curry, paprika, peppar och kanel. Alla dessa är bra för att snabba upp din metabolism.

När det kommer till frukt är det alltid bra att äta papaya, grapefrukt, äpplen (med skinnet på, för det är där de viktiga ämnet finns – pektin), samt goda vattenmeloner och cantalouper.

6. Vitt te för att bränna fett

White-teasve

Har du någonsin testat vitt te? Fastän det inte är lika känt som grönt te har det blivit mycket mer populärt på senaste tiden tack vare dess antioxidantegenskaper. (Större än vad som finns i grönt te.) Samt dess förmåga att snabba upp din metabolism och få bort gifter och fetter. Plus, det är jättegott. Så försök dricka en kopp vitt te varje kväll innan du går och lägger dig. Du kommer älska det!

Som du kan se är det inte så svårt att bränna fett varje dag. Är du redo att börja idag?



    • Leslie H. Willis et al. “Effects of aerobic and/or resistance training on body mass and fat mass in overweight or obese adults”, J Appl Physiol (1985). 2012 Dec 15; 113(12): 1831–1837.
    • Yoko Watanabe et al. “Skipping Breakfast is Correlated with Obesity”, J Rural Med. 2014; 9(2): 51–58.
    • Jörn Söhle et al. “White Tea extract induces lipolytic activity and inhibits adipogenesis in human subcutaneous (pre)-adipocytes”, Nutr Metab (Lond). 2009; 6: 20.
    • Ahmad Ghorbani, MahdiEsmaeilizadeh, “Pharmacological properties of Salvia officinalis and its components”, Journal of Traditional and Complementary Medicine, Volume 7, Issue 4, October 2017, Pages 433-440
    • L D Whigham et al. “Increased vegetable and fruit consumption during weight loss effort correlates with increased weight and fat loss”, Nutr Diabetes. 2012 Oct; 2(10): e48.
    • Santos HO., Macedo RCO., Impact of intermittent fasting on the lipid profile: assessment associated with diet and weight loss. Clin Nutr ESPEN, 2018. 24: 14-21.
    • Wewege M., Van Der Beng R., Ward RE., Keech A., The effects of high intensity interval training vs moderate intensity continuous training on body composition in overweight and obese adults: a systematic review and meta analysis. Obes Rev, 2017. 18 (6): 635-646.
    • Rebello CJ., O’Neil CE., Greenway FL., Dietary fiber and satiety: the effects of oats on satiety. Nutr Rev, 2016. 74 (2): 131-47.
    • Diepvens K., Westerterp KR., Westerterp-Plantenga MS., Obesity and thermogenesis related to the consumption of caffeine, ephedrine, capsaicin and green tea. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol, 2007. 292 (1): 77-85.