Hur man behandlar och förebygger ryggsmärta

Ryggsmärta

Ett av de mest frekvent förekommande hälsobekymren i den ”moderna” världen är utan tvekan ryggsmärta. Det finns flera faktorer som kan framkalla ryggsmärtor, men en sak är säker: med rätt förebyggande och medvetenhet kan du drastiskt minska den inverkan den har på din hälsa. Låt oss lära dig lite mer om detta ”populära” problem tillsammans med tips på hur du kan behandla det.

Orsaker till ryggsmärta

Vem som helst – långa människor, korta människor – kan när som helst i livet drabbas av ryggsmärtor. Dock har vissa ”riskfaktorer” fastställts som kan accentuera problemet. Dessa är:

  • Ålder: från 30-årsåldern eller 40-årsåldern är det större risk att du drabbas än när du var yngre, vilket beror på den ackumulerade effekten av dålig hållning och dålig omsorg om ländryggen eller de cervikala delarna av ryggraden.
  • Stillasittande livsstil: Det har visat sig att de som är mindre fysiskt aktiva löper större risk att drabbas av ryggsmärtor.

Rygg 2

  • Övervikt: En kost rik på fett och kalorier kommer inte bara att orsaka viktökning utan kommer även tvinga ryggen att bära större tyngd och att arbeta hårdare, vilket försvagar den.
  • Ärftlighet: Precis som i fallen med artrit, muskelinflammation och andra smärttillstånd beror risken att drabbas av ryggsmärta starkt på ärftliga faktorer.
  • Andra sjukdomar: De som drabbas av cancer kan ofta lida av fruktansvärda ryggsmärtor.
  • Arbete: På grund av det jobb du har för närvarande, eller har haft, kan ryggen försvagas eller skadas. Några av de vanligaste arbetsförhållandena för detta är: tunga lyft, att skjuta saker framför sig, sitta hela dagen i en obekväm stol eller stå hela dagen.
  • Tobak: Cigaretter är en annan faktor som orsakar sårbarhet i ryggen. Detta beror på att diskarna i ryggraden inte får de näringsämnen som de behöver för att fungera väl. Rökare behöver också längre tid för att återhämta sig från smärta i detta område.
  • Mekaniska problem i ryggen: Spasmer, skolios, stenos, muskelspänningar, skadade diskar, diskbråck, frakturer, olyckor, fall och stukningar kan alla orsaka ryggsmärtor.
  • Graviditet: Gravida kvinnor drabbas ofta av ryggsmärtor eftersom ryggen måste bära upp den extra vikten av barnet.

Förebygga ryggsmärta

Det är viktigt att komma ihåg några förebyggande tekniker eller metoder så att dessa faktorer inte börjar påverka ryggen alltför mycket. De mest effektiva lösningarna är:

  • Sova på sidan eller ryggen: Ryggraden måste vila i samklang med sinnet och resten av kroppen under de 8 timmarna vi sover. Detta innebär att under den tiden ska inte ryggen stödja vår vikt med en obekväm eller dålig hållning. Experter rekommenderar att sova i fosterställning (på sidan med knäna uppdragna mot bröstet, och med huvud och nacke i linje med ryggraden). Sov inte vänd nedåt eftersom detta ändrar krökningen av ryggraden och tvingar nacken att vända sig mot en av axlarna.
  • Gör crunches: Inte bara för att få en snygg och stark torso inför sommaren, men också för en mer utvecklad och starkare muskulatur för att förebygga framtida ryggsmärtor. De rekommenderade träningsformerna i det här fallet är pilates, simning och yoga. Utför något av detta i minst 5 minuter per dag. Utöver detta rekommenderas du att promenera mellan en halvtimme till en timme i en snabb takt varje dag. Använd bekväma skor.
  • Använd en bekväm madrass och kudde: Dessa är viktiga faktorer för god rygghälsa och de måste respektera den naturliga krökningen av ryggen. När du köper en ny kudde tar det minst 2 veckor för din kropp att anpassa sig till den. En flexibel och mjuk madrass kommer att möjliggöra bättre hållning och blodcirkulation.
  • Eliminera stress: En hel del av de fysiska problem som vi lider av är faktiskt relaterade till stress och nerver. Detta påverkar också våra energinivåer. Till exempel lider nästan 70% av personer med depression också av muskelvärk i ryggen eller nacken.

Rygg 3

  • Var uppmärksam på din hållning: Arbetsmiljön är den viktigaste faktorn som orsakar ländryggssmärta eller cervikal smärta, oavsett om du sitter hela dagen framför datorn eller om du arbetar fysiskt genom att lyfta saker. Enkla rörelser, som att plocka fram en mapp från en bokhylla eller böja sig ner för att plocka upp ett papper från golvet, kan skada ryggen. Om du är kvinna bör du vara försiktig när du bär klackar eftersom dessa verkligen kan irritera ryggraden. Kroppen trycks framåt när du går, och ländryggens diskar utsätts för större påfrestningar.

Huskurer mot ryggsmärta

Om ländryggssmärta eller cervikal ryggsmärta håller dig vaken om natten, eller om du någonsin drabbas av ryggskott och inte kan röra dig, prova någon av dessa mer än effektiva huskurer:

  • Ge dig själv en massage med rosmarin och alkohol (lägg 2 kvistar rosmarin i ett glas alkohol och låt dra i minst 7 dagar), på det drabbade området med hjälp av cirkulära rörelser för att utöva påtryckningar.
  • Gör en liten kudde fylld med nymalen indisk hästkastanj och applicera den på det drabbade området (detta är en liten kudde med lite tyg, vatten och band).
  • Koka 1 liter vatten med 2 msk salviablad i 10 minuter. Låt svalna, sila och drick tre gånger om dagen.
  • Lägg färska kamomillblommor i olivolja i en glasbehållare med lock. Låt dra i solen, täckt, i 2 veckor. Förvara i kylskåpet och använd när du känner av smärtor. För att applicera oljeblandningen, värm den lite och gnid in den i huden på det drabbade området.
  • Blanda 1 avokado med 1 msk eukalyptusfrön och lite rom i en mixer. Mixa till en tjock pasta och applicera på ryggen med cirkulära, mjuka massagerörelser.

Rygg 4

Foton av Wonder, Justin Baeder, David B Gleason och Johanna Kollmann