Naturlig behandling av ryggskott

Ryggskott

Ryggskott innebär smärta i ländkotan, den nedre delen av ryggen, och kan orsakas av olika anledningar. Det kan påverka muskulaturen, ligament, nerver och mellankotsskivor.

Tillståndet karaktäriseras av smärta, stelhet, och/eller minskad rörlighet. Det kan vara i några dagar eller övergå till ett kroniskt tillstånd som avsevärt påverkar livskvaliteten hos den som lider av det.

Därför vill vi förklara de möjliga orsakerna och hur du naturligt kan behandla ryggskott samt lindra smärtan.

Vad är de möjliga orsakerna?

Ryggskott

Ryggskott kan orsakas av flera olika faktorer:

  • Muskelspänningar
  • Onormal krökning av ryggraden (lordos, skolios)
  • Njursjukdom
  • Diskbråck
  • Artrit och artros
  • Stress och känslomässig överbelastning
  • Förstoppning och tarmproblem (som påverkar området bakom)

Om ditt ryggskott inte förbättras inom 3 dagar är det viktigt att konsultera med en läkare, eftersom det också kan vara relaterat till allvarligare sjukdomar. Din läkare kan bekräfta om det är ryggskott med röntgen och/eller en MRI.

Anti-inflammatorisk diet

Under tiden du lider av ryggskott är det viktigt att äta en balanserad diet och undvika kost som förvärrar inflammationen, såsom mejeriprodukter, vitt socker, rött kött och raffinerat mjöl. Ät istället en daglig kost som bidrar till att minska inflammationen, såsom:

  • Naturliga frukt- och grönsaksjuicer (morot, betor, selleri, med flera)
  • Röd paprika
  • Chiafrön
  • Nötter
  • Grönt te
  • Ingefära
  • Ananas
  • Papaya
  • Broccoli

Betor-juice-med-chia-mat-funderare

Lokal värme

Ryggskottet blir lätt kallt i kroppen, vilket är en anledning till varför du bör värma det med en varm kompress, värmefilt, varmvattenflaska eller genom att täcka det med ett varmt ylletyg.

Ett annat alternativ är att rikta duschmunstycket direkt på området och sakta öka temperaturen till det varmaste du kan stå ut med utan att bränna dig själv. Rör duschmunstycket från sida till sida i 2-4 minuter. Det är än mer effektivt om du gör det sittandes.

Tänk dock på att den här kuren bör undvikas om du har ischias eller bråck.

Medicinska växter du kan dricka

Medicinska växter som kan hjälpa till att minska inflammationen, tillhandahåller mineraler till kroppen och rengör inkluderar åkerfräken och sarsaparilla. Förbered en liter avkok dagligen med en eller båda växterna. Tillsätt lite citronjuice och stevia för sötning. Drick under hela dagen.

SONY DSC

Grötomslag med lera

Lera är en utmärkt, billig och enkel kur för alla typer av inflammation. Gör ett grötomslag genom att blanda varmt vatten med röd lera tills du kan applicera smeten utan att det rinner. Se till att det sitter på hela området med ryggskottet.

Täck med omslag eller tyg, eller även med ett tjockt ylletyg för att tillföra värme. Låt stelna i minst en halvtimme (du kan även låta det stelna under natten). Skölj bort det när det är helt torrt. Leran absorberar gifter, minskar inflammationen och tillför kroppen mineraler.

Arnica

Arnica är en växt som används av atleter för att förebygga och behandla skador. Det finns som bland annat extrakt, kräm och i homeopatisk form, och går att hitta i hälsokostbutiker och online. Du kan kombinera både ytlig och oral användning.

Rosmarinvinäger

Rosmarin stimulerar cirkulationen och att massera dig själv med rosmarinvinäger kan vara väldigt fördelaktigt. Du kan även göra vinägern själv genom att låta några kvistar av rosmarin absorberas i en glasflaska med vinäger.

Sugkoppsterapi

Det här är en mycket uråldrig terapeutisk metod som används inom traditionell kinesisk medicin. I behandlingen används en specifik typ av kristallkopp som producerar ett vakuum genom att fästa på kroppen och suga åt sig en del huden och muskeln. Den öppnar porer och stimulerar blod- och lymfcirkulationen.

Behandlingen minskar inflammationen och lindrar smärtan på 10-15 minuter. Du kan gå till en terapeut men du kan även köpa dessa koppar och göra det själv.