Hur du kan förbättra din hållning

Ofta antar vi en dålig hållning som inte bara ser illa ut utan även kan skapa muskulära problem. Det kan till och med orsaka problem med ryggraden, vilket kan kräva lång rehabilitering och experthjälp för att motverka. Vissa dåliga hållningar inkluderar att skjuta fram axlar och huvud. Detta kan, som du säkert vet, orsaka stora smärtor och blir allt värre för varje dag som går.

Om du vill korrigera dessa problem är det nödvändigt att genomföra några övningar, så som: styrketräning för att stärka svaga muskler och att stretcha spända områden.

Nedan kommer vi berätta om några övningar du kan genomföra för att förbättra din hållning.

Du börjar med att Bukträning

Lägg dig med ansiktet nedåt på en bekväm och helt platt yta. Denna övning fokuserar på att korrigera dina krökta axlar. Höj den nedre delen av kroppen från marken, inklusive dina armar. Höj dem så högt du kan utan att skada dig. Allt bör göras i en mjuk rörelse. Kläm sedan ihop dina skulderblad och försök hålla dem så i minst tre sekunder. Andas sedan in och återgå till utgångspositionen. Repetera 15 till 20 gånger.

Lägg dig sedan på rygg och höj benen rakt upp och tryck ned ländryggen. Denna övning ökar styrkan i buken och bäckenet. Sänk sedan dina ben så nära golvet du kan. När dina ben är så pass lågt du kan gå håller du positionen i tre sekunder och sedan höjer du benen igen. Repetera 10 till 15 gånger.

Lägg dig på rygg igen och placera en stabilitetsboll mellan dina lår. Kläm sedan ihop dem så hårt du kan. Håll ställningen i fem sekunder och repetera 10 till 15 gånger.

Övning #2

Träning

Följande är ytterligare en övning som bör hjälpa dig att förbättra din hållning. Lägg dig på rygg, böj på knäna och håll dem så nära ditt bröst du kan. Gör detta väldigt försiktig, för om inte kan du skada dig. Målet med denna övning är att sträcka ut ryggen. Håll ställningen i 20 sekunder och repetera fem gånger.

Övning #3

Fettbrännande övningar

Ytterligare en övning som kan göras på följande sätt: stå framför en dörr och placera din högra arm på den. Din arm bör vara böjd vid armbågen i en rät vinkel. Placera sedan din vänstra fot framåt och vänd dig mot vänster tills du känner att det spänner i den högra bröstmuskeln. Vänd dig sedan, byt armar och ben och stretcha vänstersidan på samma sätt som den högra.

Avslutningsvis så rekommenderar vi alltid att stå och sitta med rak rygg. Det är viktigt att tillbringa så mycket tid som möjligt med dina magmuskler spända och din höft placerad naturligt utan något tryck. Dina axlar och din nacke bör alltid hållas bakåt eftersom din hållning kommer förstöras om du börjar luta dig framåt. Var väldigt medveten om detta när du sitter, och framförallt när du sitter framför datorn, mobilen, mm.