Hur man förhindrar muskelkramper

Muskelkramper är spasmer som uppstår när muskeln ofrivilligt drar ihop sig. De är vanligast på natten, eller efter träning, och kan vara väldigt smärtsamma. Här kommer vi att prata om mat, näringsämnen och kosttillskott som kan förhindra dem och följaktligen förbättra musklernas tillstånd.

Magnesium

När man pratar om sunda muskler tänker man också på magnesium. Tyvärr är den här mineralen inte så vanlig i vår kost på grund av dåliga vanor och den dåliga kvaliteten på jordbruksprodukter idag.

Man kan ta magnesium som kosttillskott, som klorid eller citrat. Följande mat innehåller också magnesium:

  • Bladgrönsaker
  • Kakao
  • Torkad frukt
  • Ärtor
  • Avokado
  • Fullkornsris
  • Banan

Fullkornsris

Kalium

Kalium är en annan mineral som musklerna behöver. Den här mineralen måste balanseras med hur mycket natrium man får i sig. Eftersom vår kost innehåller mycket natrium saknar ofta våra måltider tillräckligt med kalium också.

Vad för mat är rik på kalium?

  • Tomat
  • Banan
  • Vetegroddar
  • Torkad frukt
  • Potatis
  • Rabarber
  • Melon

Ett bra sätt att vara säker på att man får i sig tillräckligt med magnesium, kalcium och andra mineraler varje dag är att äta en sallad med bladgrönsaker, torkad frukt, solrosfrön och groddar.

Man kan också tillsätta pressad vitlök som krydda till maträtterna.

Rabarber

Naturliga kosttillskott

Tinktur på olvon: den här tinkturen på olvon är ett vegetabiliskt alternativ mot kramper. Drick 1 tsk i vatten upp till tre gånger om dagen.

Stickmyrten: det här är en växt som förbättrar blodcirkulationen och därmed förhindrar kramper. Ta 7-11 mg stickmyrtenextrakt om dagen.

Rosmarin: rosmarin är ett måste för vår kost eftersom det förbättrar blodcirkulationen.

Kalla bad för benen

Hydroterapi, eller terapi med olika temperaturer av vatten, kan vara väldigt nyttigt för att förbättra blodcirkulationen. Använd i det här fallet kallt vatten och utför följande steg under rinnande vatten:

1. Gnugga vatten uppför utsidan på högra benet.

2. Häll vatten nedför insidan på högra benet.

3. Gnugga vatten uppför utsidan på vänstra benet.

4. När du har nått knät, pausa och byt tillbaka till det högra knät innan du fortsätter nedåt från vänster knä igen.

5. Upprepa stegen på baksidan av benen. Du behöver inte byta knän.

6. Använd en hård handduk när du torkar benen och gnugga huden lite, nedifrån och upp.

Träna, stretcha och massera

Att träna varje dag är lika viktigt som att äta rätt, men man ska inte vara för aggressiv. Att promenera, simma eller cykla och stretcha musklerna efteråt är en väldigt bra rutin.

Till sist kan man även massera på de ställen där man ofta får kramper. Om det är möjligt kan man besöka en sjukgymnast eller en kiropraktor, men man kan även göra det själv om man kommer åt området.Vid massage bör man använda sesamolja som bas och tillsätta några droppar eterisk olja från följande växter: trollhassel, rosmarin, stickmyrten eller vinranka. När man är klar ska man täcka området med handdukar och låta musklerna vila i åtminstone 15 minuter, så att värmen stannar kvar i området.