9 naturligt muskelavslappnande växter

Livet idag, fullt av skyldigheter, stress och stillasittande jobb, orsakar oändliga hälsoproblem. När det gäller muskler, är de som påfrestas  mest de i din nacke, axlar och ryggkotor, på grund av att du sitter framför en dator i flera timmar. För att du inte ska behöva tillgripa medicinska behandlingar, kan du dra nytta av fördelarna med växter som fungerar som naturligt muskelavslappnande medel.

Extrem smärta

Detta är hur stadslivet ser ut nuförtiden. Du kan göra en lång lista med alla de problem som kommer från att ha tillbringat 8 timmar eller mer på ett kontor, utan någon kontakt med solen, emedan du äter dåligt, har en felaktig arbetsställning, nedtyngd av vikten av dina skyldigheter, räkningar, etc. Stressen gör att du inte kan sova gott heller, vilket orsakar fler muskelspänningar och smärta.

Nack eller rygg smärta, vilket gör att du knappt kan röra huvudet, är ett av de vanligaste problemen i dag. Den ”djupa” känslan i ryggen, nedre delen av ryggen, höfterna, överallt, det gör ont hela kroppen. Även om du kan få massage, lägga på en varm kompress eller sitta på en mer bekväm stol, kommer dina muskler ta en stund på sig att ”gå tillbaka till det normala”, eftersom de har blivit alltför illa behandlade. Av den anledningen kan du lägga till naturliga örter och muskelavslappnande till din plan för att lämna muskelsmärtor bakom dig.

nackeI allmänhet  intas de som en infusion i syfte att orsaka inte bara en förbättring av tillståndet i dina muskler, men även för att ge ett lugnt välbefinnande till hjärnan, magen, och alla dina organ. Du kommer att kunna vila bättre, lämna smärtan bakom dig, och bli mer effektiv.

Lyckligtvis finns det en lång lista över naturliga behandlingar för att behandla störande  muskelvärk. Det som är bra är att de har knappt några biverkningar, vilket gör dem mycket hälsosammare än läkemedel, även om det är sant att deras effektivitet tar lite längre. Om du vill ha kvalitet och lämna din smärta bakom dig, så ska du lägga till dessa medicinalväxter i din vardag.

Tänk på att du också bör ha en hälsosam och balanserad kost, så att dina muskler är mindre sammandragna. Du bör äta 1500 mg kalcium, 1500 mg magnesium, 99 mg kalium, och 3000 mg C-vitamin varje dag.

bad

De bästa naturligt muskelavslappnande örterna

  • Rosmarin: det är mycket vanlig krydda i köket för att ge smak och arom till många måltider. Den har många hälsofördelar, särskilt för avkoppling. Du kan lindra mensvärk eller muskelspasmer genom att ta ett bad med lite rosmarin. Du kan också massera rosmarin olja på lederna. Heta kompresser på de smärtsamma eller inflammerade områdena minskar symtom på artrit.
  • Valeriana: den har använts i hundratals år för att lindra spänningar i halsen. Den har också en ytterst lugnande effekt på ångest och sömnproblem. Du kan göra en valeriana infusion eller te, eller ta naturliga piller från en hälsokost butik eftersom själva växten har en stark lukt och kanske inte är så trevlig.
  •  valeriana
  • Kamomill: detta är ”häpnadsväckande lugnande”, en av de mest kända och rekommenderade av dem. Den används för att behandla muskelsmärta, men även för mensproblem, spänningar, huvudvärk, ångest, stress, nerver, etc. Den kommer att slappna av spända muskler och har antiinflammatoriska egenskaper för att lindra kramper.
  • Kattmynta: detta är växt som ursprungligen kommer från Europa, i mintfamiljen, och som har planterats i Nordamerika och Asien. Den används som ett naturligt lugnande medel och även för muskelavslappning. Den bidrar till att minska svullnad i lederna, lindrar huvudvärk orsakad av spänning, botar skador i mjuk vävnad, bland andra egenskaper.
  • Cayennepeppar: den används ofta i olika recept i hemmet, och har visat sig vara mycket effektiv för att lindra och behandla smärta som orsakas av muskelkramper effektivt och snabbt.

cayene-peppar

  • Rädisa: det är en kryddig variant som har använts sedan gamla tider för att lindra muskelspänningar, inklusive kramper och smärta. Du kommer att behöva köpa eller göra en eterisk rädisolja och blanda den med varmt vatten för ett bad eller att göra massage med den.
  • Backtimjan: Denna växt liknar timjan, med stor kapacitet att naturligt slappna av musklerna, på grund av dess eteriska olja. Du kan ta så många koppar du vill om dagen.
  • Passiflora: även känd som passionsblomma, den är mycket vacker och du kommer att tycka den är ännu vackrare när du lär dig om alla dess egenskaper, särskilt det faktum att dess kronblad innehåller fytosteroler och flavonoider, som bägge har antioxidanta effekter. Den innehåller också alkaloider, eteriska oljor och andra ingredienser för en avkopplande och smärtstillande effekt. Den används för sömnlöshet, muskelsammandragningar, stress, ångest, nervositet, etc. Du kan dricka den som en infusion.
  • Lavendel: en verkligt vacker blomma med en blåaktig lila färg som har en mängd egenskaper för olika tillstånd eller sjukdomar. Lavendelolja till exempel är känd som en av de mest effektiva naturliga muskelavslappnande medlen. Du bör massera området som gör ont med cirkelrörelser för att öka blodflödet. Ta sedan en varm dusch för att slappna av din kropp och själ, vilket också kommer att ge dina muskler möjlighet att vila och läka.

Bilder används med tillstånd av Unique Hotels, c.eDelohery, Dennis Wong, Pato Novoa, John Athayde och Alvaro Galve