9 naturligt muskelavslappnande växter

9 naturligt muskelavslappnande växter

Senaste uppdateringen: 25 maj, 2022

Livet idag, fullt av skyldigheter, stress och stillasittande jobb, orsakar oändliga hälsoproblem. När det gäller musklerna, är de som påfrestas mest de som sitter i nacke, axlar och ryggkotor. Detta är vanligt då man sitter framför en dator i flera timmar. För att du inte ska behöva tillgripa medicinska behandlingar, kan du i stället använda dig av växter som fungerar som naturligt muskelavslappnande medel. 

Extrem smärta

Detta är hur stadslivet ser ut nuförtiden. Listan kan göras lång med alla de problem som uppstår då man regelbundet tillbringar 8 timmar eller mer på kontoret. Utan kontakt med solen, medan man äter dåligt, sitter i en felaktig arbetsställning, nedtyngd av vikten av alla skyldigheter, räkningar etcetera. Stressen gör att även nattsömnen störs, vilket orsakar fler muskelspänningar och smärta.

Nack- eller ryggsmärta, vilket gör att du knappt kan röra huvudet, är ett av de vanligaste problemen i dag. Den “djupa” känslan i ryggen; nedre delen av ryggen, höfterna, överallt – det gör ont hela kroppen. Även om du kan gå på massage, lägga på en varm kompress eller sitta på en mer bekväm stol, kommer det att ta ett tag för musklerna att “återgå till det normala”, eftersom de har blivit alltför illa behandlade. Av den anledningen kan du prova på några naturliga örter och muskelavslappnande växter för att hjälpa kroppen återställa musklerna.

Spänd nacke? Prova en naturligt muskelavslappnande kur!

De muskelavslappnande växterna ger bäst effekt om du dricker dem som en infusion. Detta förbättrar både tillståndet i musklerna, men verkar även lugnande för hjärnan, magen och alla organ. Du kommer att kunna vila bättre, lämna smärtan bakom dig, och bli mer effektiv.

Det finns många naturliga medel mot muskelvärk

Listan över naturliga behandlingar för att behandla störande muskelvärk är lång. Det som är bra är att dessa muskelavslappnande naturliga växter knappt har några biverkningar. Detta gör att de är mycket hälsosammare än läkemedel, även om det är sant att effekten får väntas på lite längre. Men använder du dem regelbundet, kommer du med tålamod att på lite längre sikt kunna lämna smärtan bakom dig.

Tänk på att du också bör ha en hälsosam och balanserad kost. Du bör äta ca 800 mg kalcium, 280 mg magnesium (350 mg om du är man), 3000 mg kalium, och 75 mg C-vitamin varje dag. Glöm inte heller regelbunden motion. En god livsstil är grundläggande för en frisk kropp.

bad

De bästa naturligt muskelavslappnande örterna

Rosmarin

Detta är en mycket vanlig krydda i köket som ger smak och arom till många måltider. Den har många hälsofördelar, särskilt bra är den för avkoppling. Du kan lindra mensvärk eller muskelspasmer genom att ta ett bad med lite rosmarin. Du kan också massera rosmarinolja på lederna. Heta kompresser på de smärtsamma eller inflammerade områdena minskar symtom på artrit.

Valeriana

Denna växt har använts i hundratals år för att lindra spänningar i nacken. Den har också en ytterst lugnande effekt på ångest och sömnproblem. Du kan göra en valerianainfusion eller -te, eller ta naturliga piller från en hälsokostbutik eftersom själva växten har en stark lukt som alla inte tycker är så behaglig.

valeriana

Kamomill

Detta har en kanske oväntat starkt lugnande effekt, en av de mest kända och rekommenderade muskelavslappnande växterna. Den används för att behandla muskelsmärta, men även för mensproblem, spänningar, huvudvärk, ångest, stress, nerver etc. Den hjälper kroppens spända muskler att slappna, och dess antiinflammatoriska egenskaper lindrar kramper.

Kattmynta

Detta är en växt som ursprungligen kommer från Europa och hör till myntafamiljen. Den har sedermera spridit sig till Nordamerika och Asien. Den används som ett naturligt lugnande medel och även som muskelavslappnande medel. Den bidrar till att minska svullnad i lederna, lindra spänningshuvudvärk, och att bota skador i kroppens mjuka vävnader, bland annat.

Cayennepeppar

Den används ofta i olika maträtter, och har visat sig vara mycket effektiv för att effektivt och snabbt lindra och behandla smärta som orsakas av muskelkramper.

cayene-peppar

Rädisa

Detta är en kryddig rotfrukt som har använts sedan gamla tider för att lindra muskelspänningar, inklusive kramper och smärta. Köp, eller tillverka själv, en eterisk rädisolja och blanda den med varmt vatten för ett bad eller för att göra en massage.

Backtimjan

Denna växt liknar timjan, med stor avslappningsförmåga på musklerna på grund av dess eteriska oljor. Du kan dricka så många koppar du vill om dagen.

Passiflora

Även känd som passionsblomma, den är mycket vacker och du kommer att tycka den är ännu vackrare när du lär dig om alla dess egenskaper. Bland annat innehåller dess kronblad fytosteroler och flavonoider, som bägge har antioxiderande effekter. Den innehåller också alkaloider, eteriska oljor och andra ingredienser för en avkopplande och smärtstillande effekt. Den används för sömnlöshet, muskelsammandragningar, stress, ångest, nervositet etc. Du kan dricka den som en infusion.

Lavendel

En verkligt vacker blomma med en blåaktig lila färg som har en mängd egenskaper för olika tillstånd och sjukdomar. Lavendelolja till exempel är känd som en av de mest effektiva naturliga muskelavslappnande medlen. Du bör massera området som gör ont med cirkelrörelser för att öka blodflödet. Ta sedan en varm dusch för att slappna av kropp och själ, vilket också kommer att hjälpa dina muskler att vila och läka.

Bilder används med tillstånd av Unique Hotels, c.eDelohery, Dennis Wong, Pato Novoa, John Athayde och Alvaro Galve

Detta kanske intresserar dig
De fantastiska fördelarna med timjante
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
De fantastiska fördelarna med timjante

Har du någonsin druckit timjante? Timjan är en aromatisk krydda som ofta används i matlagning, parfymer och som man även kan dricka som varmt te.



  • Black CD, O’Connor PJ. Acute effects of dietary ginger on muscle pain induced by eccentric exercise. Phytother Res. 2010 Nov;24(11):1620-6.
  • Caudal D, Guinobert I, Lafoux A, Bardot V, Cotte C, Ripoche I, Chalard P, Huchet C. Skeletal muscle relaxant effect of a standardized extract of Valeriana officinalis L. after acute administration in mice. J Tradit Complement Med. 2017 Oct 12;8(2):335-340.
  • Davis JM, Murphy EA, Carmichael MD, Zielinski MR, Groschwitz CM, Brown AS, Gangemi JD, Ghaffar A, Mayer EP. Curcumin effects on inflammation and performance recovery following eccentric exercise-induced muscle damage. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2007 Jun;292(6):R2168-73.
  • Ghasemzadeh Rahbardar M, Hosseinzadeh H. Therapeutic effects of rosemary (Rosmarinus officinalis L.) and its active constituents on nervous system disorders. Iran J Basic Med Sci. 2020 Sep;23(9):1100-1112.
  • Meamarbashi A, Rajabi A. Preventive effects of 10-day supplementation with saffron and indomethacin on the delayed-onset muscle soreness. Clin J Sport Med. 2015 Mar;25(2):105-12.
  • Mehmood MH, Munir S, Khalid UA, Asrar M, Gilani AH. Antidiarrhoeal, antisecretory and antispasmodic activities of Matricaria chamomilla are mediated predominantly through K(+)-channels activation. BMC Complement Altern Med. 2015 Mar 24;15:75.
  • Park CH, Kwak YS, Seo HK, Kim HY. Assessing the Values of Blueberries Intake on Exercise Performance, TAS, and Inflammatory Factors. Iran J Public Health. 2018 Jul;47(Suppl 1):27-32.
  • Poma A, Fontecchio G, Carlucci G, Chichiriccò G. Anti-inflammatory properties of drugs from saffron crocus. Antiinflamm Antiallergy Agents Med Chem. 2012;11(1):37-51.
  • Su QS, Tian Y, Zhang JG, Zhang H. Effects of allicin supplementation on plasma markers of exercise-induced muscle damage, IL-6 and antioxidant capacity. Eur J Appl Physiol. 2008 Jun;103(3):275-83.
  • Trombold JR, Reinfeld AS, Casler JR, Coyle EF. The effect of pomegranate juice supplementation on strength and soreness after eccentric exercise. J Strength Cond Res. 2011 Jul;25(7):1782-8.