Nio utmärkta naturliga smärtlindrare

Målet för smärtlindrare är att eliminera smärtor i alla delar av kroppen – speciellt i huvudet så väl som muskler och leder. Det finns olika typer av smärtlindrare som du kan köpa på apotek, men de som föredrar alternativ som man har hemma ska inte tveka att läsa denna artikel. Du kommer här få reda på vilka några utmärkta naturliga smärtlindrare.

1. Olivolja

Olivolja är ett av de botemedel som naturen gett oss för olika typer av smärtor och tillstånd, utöver att vara utsökt. Du bör välja extra jungfruolja, som är nyttigare än de sorter som säljs i butiker, eller gå direkt till hälsokostbutik eller en ekologisk marknad.

Olivolja-3

Denna olja har en naturlig substans som verkar precis som ibuprofen och andra icke-steroida, antiinflammatoriska läkemedel. Studier har visat att olivolja är jämförbar med dessa läkemedel eftersom den kan reducera smärta. De goda nyheterna är att den är ett naturligt botemedel som även kommer med färre hälsorisker, såsom att den inte orsakar blodproppar, Alzheimers och cancer (för personer som kontinuerligt tar dessa typer av kemiska läkemedel).

2. Gurkmeja

Denna krydda innehåller kurkumin, som är en utmärkt naturlig smärtlindrare som blockerar smärta och dessutom bekämpar inflammation. Du kan använda det istället för farmaceutiska läkemedel utan biverkningar. Som flera studier har visat så kan gurkmeja hjälpa till att stoppa smärtor från reumatisk artrit genom att ”avbryta” neurotransmittorer som skickas till hjärnan.

Gurkmeja

Den rekommenderade dosen av gurkmeja är cirka 600 mg och detta ska konsumeras tre gånger per dag för att få bäst effekt.

3. Fiskolja

Eftersom den innehåller omega 3-fettsyror så kan den blockera produktionen av inflammatoriska, kemiska substanser såsom leukotriener och cytokiner som orsakar en hel del intensiv smärta och även är en av orsakerna till artrit.

Fiskolja

Att konsumera fiskolja kan avsevärt minska allvarligheten hos Crohns sjukdom. Den kan även hjälpa folk att sluta förlita sig på steroider och farmaceutiska produkter, vilka kan bli beroendeframkallande och kräva högre och högre doser för att lindra smärtan.

4. Blåbär

Det finns många egenskaper hos denna lilla, blå och utsökta frukt. Antiinflammatoriskt fungerar de utmärkt tack vare att de har mycket antioxidanter som eliminerar fria radikaler, som är ansvariga för inflammationen av tarmslem. Detta kan orsaka sår, urininfektioner, dålig matsmältning och andra sjukdomar.

Blåbär

Studier uppger till exempel att intag av 25 cl blåbär om dagen förebygger nästan 60% av alla urinvägsinfektioner. De är även utmärkta för att rensa blodet, reducera inflammation och vätskeansamlingar, och hjälper dessutom diabetiker att minska sockret.

5. Druvor

Druvor är bra för att lindra de ryggsmärtor som idag är vanliga tack vare datorer och dålig hållning framför TV:n. Antiinflammatoriska egenskaper hos druvor ökar blodflödet i ländryggen, vilket lindrar smärta.

Druvor

Studier visar att den dagliga dosen för att dra nytta av druvornas egenskaper är 25 cl. Detta kommer lindra smärta i rygg, nacke, axlar och midja.

6. Havre

Havre har många goda egenskaper, vilket är anledningen till att vi rekommenderar att du konsumerar den till frukost med mjölk, apelsinjuice och yoghurt. Den har utmärkta antiinflammatoriska egenskaper för kvinnor, vilket minskar inflammationen i bäckenregionen under menstruation.

Havre2

Den är även ett perfekt och komplett livsmedel för att höja halterna av zink i kroppen, vilket kan ge stor lindring för personer som lider av endometrios. Du kan även konsumera den med kött, kyckling, grönsaker, sallad eller soppa.

7. Vitlök

Inte helt överraskande så är ett av vitlökens hundratals användningsområden smärtstillande medel. Den hjälper dig att förbättra smärtnivåerna i leder på grund av artrit. För att dra nytta av dess fördelar så ska du skala en vitlöksklyfta och hetta upp den i en matsked olja. Applicera den på områden som gör ont och låt den verka. Du kommer direkt märka att obehaget och smärtan börjar försvinna.

Vitlök9

Du kan även använda vitlök för att behandla molarsmärta. För att göra det ska du krossa tre vitlöksklyftor och blanda med lite salt. Applicera den på tanden som stör dig och låt det verka i några minuter. Salivet som den producerar och saften som vitlöken släpper ut kommer att göra att du kan säga hej då till tandvärken (som är en av de värsta smärtorna som finns).

8. Äppelcidervinäger

Detta är inte bara ett tillbehör till sallad utan även en utmärkt smärtstillare. Den har alkaliska effekter som går genom hela kroppen och kommer göra under för ditt stressiga liv. Äppelcidervinäger lindrar surhet och inflammation i den övre delen av magen.

Äppelcidervinäger

För att dra nytta av dess fördelar så ska du blanda en matsked vinäger med 25 cl vatten. Drick det när du har magsaftsreflux för utmärkta resultat.

9. Kamomill

Kamomillte är utmärkt för att minska inflammation i muskler och lugna nerverna. Det har en rad olika egenskaper som gagnar din kropp, bland annat lindrar det smärta i rygg, nacke och midja.

Kamomillte

Drick upp till tre koppar kamomillte under dag eller natt. Du kommer känna hur dina muskler och leder slutar göra ont.

Bilder från delfina basterrica, Smabs Sputzer, Steven Jackson, Alpha, Daniella Segura, Anders Ljungberg, Wiennat Mongkulmann, David Pursehouse, veganbaking.net, Valter Wei.