7 tips för att omedelbart lindra vätskeretention

29 december, 2018
För att minska vätskeretention kan du dra nytta av de vätskedrivande effekterna hos vissa avkok. Detta hjälper dig att kissa oftare, och rensar därmed din kropp på ansamlade gifter som gör dig uppsvälld.
 

Är du en av de som ibland känner sig uppsvälld? Det kan bero på värme, något du ätit eller din hormoncykel. Oavsett orsaken vet vi att känslan av uppsvälldhet är ett obehagligt problem som vi vill lösa snabbt. Nedan vill vi ge dig några tips på hur du naturligt kan lindra vätskeretention utan att drabbas av bieffekter.

Upptäck hur du kan lindra vätskeretention med några enkla kurer, såsom avkok, shakes eller torrborstning.

Lindra vätskeretention på bara några timmar

lunchkött på bricka

Det finns livsmedel som leder till vätskeretention medan andra tvärtom hjälper till att bli av med vätskor i kroppen när vi känner oss mer uppsvällda än vanligt.

Det första steget mot att lindra vätskeretention är att sluta äta eller dricka sådant som får vår kropp att behålla vätskor. Nyckeln är att minska mängden salt i vår diet, såväl som andra livsmedel som på ett eller annat sätt får vätskor att ansamlas:

  • Lagrad ost
  • Lunchkött och rökt kött
  • Burkmat och inlagd gurka
  • Pommes, oliver, nötter med tillsatt salt och andra snacks
  • Pizza och annan färdiglagad mat
  • Såser

1. Mindre natrium och mer kalium

Bordssalt, vilket är natriumklorid, måste du sluta med helt. Men du kan konsumera havssalt eller havsvatten i måttliga mängder. Detta eftersom dessa innehåller andra mineraler, såsom natrium, som kan hjälpa till bibehålla balansen i kroppen.

 

Kortfattat kan man säga att du helt ska undvika salt och äta livsmedel rika på kalium när du börjar känna dig uppsvälld. Dessa inkluderar:

  • Avokado
  • Nötter (pistasch, hasselnötter, mandlar utan salt)
  • Baljväxter
  • Quinoa
  • Spenat
  • Kokosnöt
  • Bananer

2. Till att börja med… drick vatten

drick vatten

Det kan verka motsägande, men att dricka vatten hjälper till att spola ut vätskor ur kroppen. Det finns dock ett villkor: du måste dricka det på tom mage. Om du dricker det medan du äter eller precis efter får du motsatt effekt.

Påbörja dagen med att dricka två glas vatten innan frukost. Du bör dessutom dricka 50 cl vatten under morgonen och lika mycket på kvällen. Du kommer märka de positiva effekterna på nolltid.

3. Gör en päron- och maskrosshake

Om du gillar shakes så föreslår vi att du använder två ingredienser med vätskedrivande egenskaper i dem: päron och maskros. Båda hjälper dig att minska vätskeretention samtidigt som din kropp tillhandahålls med mineraler och din lever får hjälp att fungera.

Du kan enkelt plocka maskrosor i trädgården eller på ängar runtom i landet. Om du dock inte gör det finns de även att köpa hos örthandlare.

 

Ingredienser

  • 1 tesked maskros
  • 2 dl vatten
  • 1 päron

Beredning

  • Hetta upp vattnet och tillsätt maskrosen när det kokar. Låt stå i tio minuter.
  • Efter det låter du blandningen svalna och förvarar den.
  • Skala päronet, ta ut kärnhuset och skär päronet så att den blir lättare att mixa.
  • Ha i maskrosblandningen och päronet i mixern och bearbeta tills du får en jämn blandning.

4. Njut av lite vattenmelonjuice

Vattenmelon är en utmärkt frukt som hjälper till att minska vätskeretention tack vare sitt höga vatteninnehåll. Vidare innehåller den få kalorier och lite hydrater. Det är dessutom en frukt som är rik på kalium och antioxidanter.

Ett sätt att konsumera vattenmelon är genom att mixa den tillsammans med dess frön och sedan dricka det kontinuerligt under veckan.

5. Selleri- och löksoppa

Soppor är utmärkta på kallare dagar. De har inte bara vätskedrivande egenskaper, utan rensar även kroppen på gifter. För att soppan ska kunna hjälpa dig att lindra vätskeretention måste du ha i selleri och lök i den, då de är två av de mest vätskedrivande grönsakerna.

Vidare ger de soppan en god smak. Du kan faktiskt äta soppa med selleri och lök mellan måltider och som förrätt.

6. Avkok på åkerfräken och grönt te

Detta avkok är ett enkelt sätt att minska vätskeretention, och kan drickas varmt eller kallt. Vidare kan sådana här avkok hjälpa dig att få i dig vatten om du känner att du måste anstränga dig för att göra det. Vidare spolar åkerfräken ut vätskor ur kroppen och tillhandahåller den med mineraler, såsom kisel. Det gör att du kissar oftare utan att du förlorar mineraler.

 

Grönt te är en oersättlig dryck, då den utöver att vara vätskedrivande även är en kraftfull antioxidant. Du kan kombinera båda dessa ingredienser eller alternera mellan dem. Vi rekommenderar att du dricker dem under morgonen.

7. Torrborstning

Du behöver bara en borste med naturliga borst för att göra det här. Det är en metod som främjar lymfdränering och assisterar i borttagningen av vätskor från kroppen nästan omedelbart. Du kan torrborsta huden i 10-20 minuter, och efter det kommer du märka att det förbättrar blodcirkulationen och gör din hud mjukare, utöver att göra dig kissnödig om du är uppsvälld.

 
  • Subramanya, A. R., & Ellison, D. H. (2013). Diuretic therapy. In Core Concepts in the Disorders of Fluid, Electrolytes and Acid-Base Balance. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3770-3_6
  • Buurke, E. J. (1978). Diuretic drugs. Side Effects of Drugs Annual. https://doi.org/10.1016/S0378-6080(78)80025-7
  • Grams, M. E., Estrella, M. M., Coresh, J., Brower, R. G., & Liu, K. D. (2011). Fluid balance, diuretic use, and mortality in acute kidney injury. Clinical Journal of the American Society of Nephrology. https://doi.org/10.2215/CJN.08781010