7 ohälsosamma sätt att förlora vikt

När du känner dig orolig över att äta kan du stilla hungern med lite frukt, vatten, eller yoghurt.

Att förlora vikt är en utmaning som involverar att ändra många vanor, samt mycket disciplin och viljestyrka. Fastän en balanserad kost och viss mat kan hjälpa dig tappa vikt är det viktigt att tänka på andra faktorer som har stor påverkan på processen och som kompletterar en hälsosam kost för att nå det resultat du vill ha. I regel bör du undvika ohälsosamma sätt att förlora vikt när du går på diet, vilket du kommer få läsa mer om i denna artikel.

Om du är typen av person som tillbringar all din tid på gymmet och äter hälsosamt, men fortfarande inte lyckas nå den vikt du vill ha, gör du förmodligen något fel.

Vi kommer nu visa dig de 7 värsta sätten att försöka förlora vikt på – om du känner igen någon av dem kan det vara där ditt misstag ligger och du kan från och med nu rätta till det.

Du dricker inte tillräckligt med vatten

Vatten spelar stor roll i våra kroppar då det utöver att hålla oss återfuktade även underlättar vissa processer, som matsmältningen och borttagningen av gifter och sådant som kroppen inte behöver. När vi inte dricker tillräckligt med 2-water1sve

Du hoppar över frukosten

Detta är ett av de värsta sätten att förlora vikt. Lyckligtvis rekommenderar många dieter av du äter vissa typer av mat på morgonen för att kickstarta matsmältningen och underlätta viktminskningsprocessen. Vissa gör dock ändå misstaget att 3-exercisesve

Det borde vara självklart att för att förlora vikt behöver du ha en bra träningsrutin som underlättar för matsmältningen och hjälper kroppen eliminera rester. Vissa tränar mycket, men eftersom de inte gör det på rätt sätt förlorar de ändå ingen vikt. Deras misstag är oftast att de bara gör aerobic som att gå, springa, cykla, och annat. För att få resultat är det viktigt att du kombinerar motionsträning med styrketräning.

Du äter för fort

När du inte tar dig tid att tugga ordentligt känner du dig inte lika mätt och vill därmed äta mer. Denna dåliga vana stoppar kroppen från att smälta maten ordentligt, och gör det svårare att förlora vikt. Det är dessutom rekommenderat att du inte äter framför TV:n eller andra elektroniska apparater, att du inte sitter dåligt, och inte äter medan du är distraherad av något annat.

Du får inte tillräckligt med sömn

4-restsve

De som inte sover ordentligt, eller inte sover bra, har en tendens att lida av oro och lägger på sig vikt lättare. Sömnlösa nätter påverkar hormonproduktionen, vilket reglerar aptiten och kan göra att du vill äta mer. Det är viktigt att sova åtminstone 8 timmar i sträck utan att du vaknar.

Stress

Stressiga situationer är de största fienderna i kampen för att förlora vikt. Sådana situationer orsakar oftast oro och som resultat vill du äta mer än vanligt, vilket gör det nästan omöjligt att hålla en hälsosam diet. Studier har visat att höga stressnivåer ökar produktionen av kortisol, vilket gör att kroppen lagrar fett istället för att bränna det. Det är väldigt viktigt att du lär dig att kontrollera stress samt oron den orsakar. Om en sådan situation av någon anledning inte går att undvika kan du lugna ner dig med ett hälsosamt snack som en flaska vatten, lite frukt, eller yoghurt.