7 livsmedel att undvika om du vill ha ett sexpack

mars 8, 2019
Om du tränar regelbundet och ett sexpack är ditt mål måste du också vara uppmärksam på vad du äter. Lär dig om 7 livsmedel du borde undvika för att bli av med fett och tona dina magmuskler.

Att stärka sina muskler, bli av med fett och forma magmusklerna kräver kontinuerligt arbete med mycket ansträngning och disciplin. Mestadels av arbetet är centrerat kring träning. Det är dock också viktigt att korrigera dåliga kostvanor som påverkar resultaten. Till exempel är det viktigt att begränsa intaget av vissa livsmedel, särskilt de som får dig att ansamla fett. I den här artikeln vill vi visa dig 7 vanliga livsmedel att undvika för att få ett sexpack.

1. Friterad mat

Friterade livsmedel

Friterad mat är rikt på mättade fetter. Tyvärr kan dessa fetter leda till störningar i ämnesomsättningen. Problemet är ännu större när den friterade maten steks med bröd. Att äta friterad mat regelbundet ökar antalet kalorier du får i dig. På sikt leder det till övervikt samt utveckling av diabetes och andra hälsoproblem.

2. Massproducerade såser

Smaken är väldigt beroendeframkallande och de går bra ihop med många rätter. Men massproducerade såser och dressingar är dåliga för dig. De är fulla av mättade fetter, kalorier och tillsatta kemiska ämnen.

De kommer definitivt i vägen för dina viktminskningsambitioner. De kan också ge problem med ångest. Lyckligtvis finns det hemlagade recept med ekologiska ingredienser. Det innebär att de kan komplettera dina rätter utan att riskera din hälsa. Du kan äta dem två eller tre gånger per vecka. Självklart ska du alltid äta dem i måttliga mängder.

3. Processat kött

Processat kött

Vissa tänker på det som en viktig proteinkälla. Men processat kött är skadligt för din hälsa. Dolda bakom deras färskhet och goda smak finns det ett stort antal tillsatsämnen. På lång sikt ger dessa problem med ämnesomsättningen.

Att äta dem regelbundet är relaterat till flera problem. Bland dem finns viktökning, diabetes och till och med vissa hjärtkärlsjukdomar. Dessutom leder deras höga innehåll av fett och salt till en obalans i kroppens inflammatoriska processer. Det orsakar vätskeretention och uppblåsthet.

4. Kakor

Kakor kan vara mycket vilseledande. Det gäller särskilt när de har beteckningar som ”lågkalori” eller ”light”. Det är sant att de hjälper till att stilla vår hunger, men att äta dem regelbundet kan grusa dina förhoppningar om att få ett sexpack.

Det beror på att de är gjorda med mjöl, socker och andra tillsatser som innehåller mycket kalorier.

5. Bröd och bakverk

Vitt bröd

De flesta bröd och bakverk görs på raffinerat mjöl. Dessa stör matsmältningen och ökar inflammation. Ja, de är goda. Men att äta dem regelbundet är ingen bra idé om ditt mål är ett sexpack. Det beror inte bara på att de gör dig uppblåst. De ökar också risken för att få kärlekshandtag eller att ackumulera bukfett. Det beror på deras höga fettinnehåll.

6. Salt mat

Salt

Att äta för mycket salt mat är skadligt för både din hälsa och din vikt. För det första leder natrium till större vätskeretention i dina kroppsvävnader. Det leder också till farliga inflammatoriska reaktioner. Samtidigt ökar risken att drabbas av högt blodtryck och njurproblem.

Vad beträffar buken blir det svårare att få den tonad och stark. Utöver ökad uppblåsthet främjas också ackumuleringen av fett.

7. Undvik läsk om du vill ha ett sexpack

Läsk innehåller kemiska tillsatsämnen och artificiellt socker. Dessa påverkar din kroppsvikt direkt. Det gäller även ”light”- och ”zero”-drycker. Läskedrycker höjer blodsockernivån. De gör det också svårare för dina metaboliska processer. För att inte tala om att de ökar mängden fett som ackumuleras i buken.

Problemet är ännu större med kolsyrade drycker. Det beror på att de orsakar tarmproblem och inflammation samt flatulens.

Äter du regelbundet några av dessa livsmedel? I så fall är det dags att sluta så att de inte kommer i vägen för dina ansträngningar att få ett sexpack.

Istället ska du öka ditt intag av frukt, fullkornsprodukter och högkvalitativa proteinkällor. Efter att ha absorberats bidrar de till att öka din muskelmassa.

  • Gadiraju, T. V., Patel, Y., Gaziano, J. M., & Djoussé, L. (2015). Fried food consumption and cardiovascular health: A review of current evidence. Nutrients. https://doi.org/10.3390/nu7105404