Råd för att ta bort vitt socker från kosten

november 13, 2016
Det finns många hälsosamma alternativ för att söta livsmedel. De är både naturliga och rika på vitaminer och mineraler.

Har du hört om de skadliga effekterna av vitt socker men är osäker på hur du ska kunna eliminera detta från din kost? I denna artikel kommer vi att ge dig några tips på hur du kan byta ut socker mot andra naturliga alternativ som dessutom har fördelar för kroppen.

Använder du fortfarande vitt socker?

Vitt socker är ett gift för kroppen. Det för inte med sig några fördelar för kroppen; bara negativa. Genom att inta detta kommer kroppen även tvingas till att använda sina mineralresurser p.g.a. den instabilitet som detta gift orsakar i kroppen. Vi förlorar först och främst kalcium.

Denna brist förklarar exempelvis varför man genom att äta socker löper större risk att drabbas av karies. Det är även en mycket beroendeframkallande produkt som påverkar nervsystemet; speciellt hos barn.

Hur är det då med brunt socker?

Brunsocker

Under de senaste årtiondena har brunt socker blivit ett populärt alternativ till det vanliga. Det mesta av det bruna socker som man hittar i affären är dock egentligen vitt socker som har färgats med melass, vilket gör att det fortfarande är skadligt samt dyrt.

Man kan dock hitta brunt socker utav bra kvalitet och som inte har blivit raffinerat. De ekologiska är lätta att känna igen eftersom de har en speciell arom, textur och smak, som inte liknar den hos vitt.

De bästa alternativen

I dagens läge kan man hitta många sötningsmedel av bra kvalitet, som har ett naturligt ursprung och som även är fördelaktiga för hälsan, och som bidrar med vitaminer och mineraler.

Honung

  • Stevia: Denna växt kommer ursprungligen från Uruguay och har sedan lång tid använts som sötningsmedel. Den är väldigt fördelaktig för hälsan.
  • Honung: Detta är ett utsökt och näringsrikt livsmedel som bidrar med mycket energi och vitalitet och höjer kroppens naturliga skydd. Det är viktigt att den är rå och ekologisk.
  • Lönnsirap: Denna sirap har ett bra näringsvärde och används mycket i USA och Kanada.
  • Agavesirap: Denna sirap har en söt och mjuk smak som är idealisk för alla typer av efterrätter.

Var försiktig med dolt socker

Om man bestämmer sig för att ta bort vitt socker från kosten så bör man också tänka på att det finns många processade livsmedel som inkluderar en stor mängd av detta. Här är några av dem:

  • Läsk- och alkoholdrycker
  • Tårtor och kakor
  • Konfekt
  • Korv
  • Frukostflingor
  • Såser, speciellt ketchup

Angående konstgjorda sötningsmedel

Kemiska sötningsmedel, som exempelvis sackarin, är inte ett bra alternativ, även om de inte innehåller kalorier, eftersom vissa studier har visat att de kan vara skadliga i långa loppet.

Dryck som tar dig ur sockerberoendet

Glas med citron

När man slutar inta ett beroendeframkallande livsmedel kommer kroppen att ha en tuff tid med att anpassa sig till detta. Detsamma gäller för vitt socker, och därför bör man gå successivt framåt. Vi kommer här att föreslå en dryck som du kan inta under dagen som kommer att hjälpa dig att reglera behovet.

Ingredienser för en person

  • 2 ekologiska citroner med skal. Skölj dem ordentligt.
  • Stevia, flytande eller i pulverform, mängd efter smak
  • Ceylonkanel i pulverform, efter smak
  • 1,5 liter vatten

Tillredning

  • Mixa ingredienserna, inklusive citronskalen, under en minut.
  • Sila drycken och ställ den i kylskåpet under minst en timme.
  • Drick detta under dagens lopp utanför måltiderna.

Läs: 5 livsmedel som kan reglera blodsockerhalten naturligt

  • Clarke, M. A. (2004). Sugar, Cane Sugar. In Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology. https://doi.org/10.1002/0471238961.0301140503120118.a01
  • Bray, G. A. (2010). Fructose: Pure, white, and deadly? Fructose, by any other name, is a health hazard. Journal of Diabetes Science and Technology. https://doi.org/10.1177/193229681000400432