5 livsmedel som kan reglera blodsockerhalten naturligt

Om du äter havre och kanel till frukosten får du energi för att möta dagen utan att behöva småäta, eftersom det stabiliserar blodsockerhalten.
frukost

Visste du att det finns livsmedel som naturligt kan reglera blodsockerhalten? I den här artikeln kommer vi att prata om dessa livsmedel för att du inte ska behöva gå och känna dig småhungrig.

1. Stevia

Stevia är en växt som ursprungligen kommer från Paraguay och är en naturlig sötsättare. Det har gjort den till en bra huskur för de som lider av diabetes typ 2. Vissa studier har visat att man genom att ta tre dagliga avkok kan bibehålla glukoshalten, men det bör bara göras under medicinsk översyn.

Stevia har vidare inte några kalorier och är därför perfekt för att motverka sötsuget utan att behöva äta vanligt vitt socker.

stevia

Idag kan man hitta stevia i bladen eller som extrakt (som är den ”riktiga” versionen som innehåller de alla medicinska egenskaperna).

Det finns även en raffinerad stevia med genomskinlig färg utan några fördelar för hälsan, men som ändå fungerar i avkok och andra drycker utan negativa bieffekter.

Läs: Behandla diabetes med stevia och kanel

2. Kanel

kanel

Denna krydda används för att naturligt behandla diabetes genom att minska blodsockerhalten. Du kan använda kryddan i köket på många olika sätt, men använd helst ceylonkanel (”äkta kanel”) då den är bäst för hälsan.

Kanel är perfekt för att krydda alla typer av sötsaker och efterrätter, som kakor, glass, mm. Du kan dock även använda det med kött, eller för att göra ett avkok efter maten.

3. Öljäst

öjläst

Öljäst är ett naturligt kosttillskott som används för att reglera blodsockerhalten eftersom det innehåller mycket krom. Det är även bra för nervsystemet och för hår, naglar och hud.

Om du blandar det med yoghurt eller juice behöver du inte känna den bittra smaken, och om du tar öljäst till maten blir det lättare att ta upp näringsämnena.

Vi rekommenderar dock att du konsulterar din läkare innan du tar naturliga kosttillskott, speciellt om du redan behandlar en kronisk sjukdom.

4. Ärtor

ärtor

Ärtor är kända för sitt vegetariska insulin. De innehåller nästan inget socker och förbättrar ditt glykemiska index.

Du kan köpa dem färska eller frusna. Om de är färska kan du ha dem i sallader eller tortillas, mm. Du kan även göra en grön soppa som du kombinerar med andra grönsaker. Vidare kan du köpa dem i pulverform för att ha i smoothies.

5. Havre

havre

Havre är väldigt näringsrikt men också mycket rikt på fibrer, vitaminer och mineraler som kan reglera blodsockerhalten samt ge dig energi och lugna nervsystemet.

Du kan äta havre när som helst på dagen, men det rekommenderas att du äter mindre av det på kvällen eftersom det är väldigt näringsrikt. Det är en väldigt hälsosam frukost, oavsett om du äter havren rå, i musli eller som dryck.

Du kan även göra kakor på havremjöl.

Spara

Spara