6 sätt dina muskler säger att något är fel

juli 21, 2017
Har du ont i musklerna? Lär dig vad din kropp kanske säger till dig i den här artikeln!

Alla de avsiktliga och oavsiktliga rörelser du gör varje dag involverar muskelsammandragningar. Ditt komplexa muskelsystem utgörs av fler än 650 muskler, som arbetar med dina ben för att ge stöd åt din kropp.

Detta är nära länkat till den metaboliska aktiviteten och bränner kalorier även när du inte gör någonting.

Dina muskler är essentiella för alla aktiviteter som kräver rörelse och styrka, så det borde vara en prioritet att hålla dem i bra form. När något är fel kommer de att skicka dig varningssignaler så att du kan förebygga allvarligare problem.

Många ignorerar dem, men dessa smärtor säger dig något viktigt om din hälsa.

Du har en elektrolytobalans

Tränande kvinna

Elektrolytobalanser förekommer ofta hos atleter och personer som ägnar sig åt manuellt arbete. Den rikliga svettning som uppstår under dessa aktiviteter innebär en förlust av mineralsalter som till slut kan leda till obalanser.

Vatten hjälper till att ersätta den förlorade vätskan, men du bör alltid ersätta även mineralerna du har förlorat genom att äta hälsosamma livsmedel och dricka näringsrika drycker. Att ignorera situationen ökar din risk för skador och kan orsaka smärtor och kramper.

Du har sträckt en eller flera muskler

Plötslig smärta när man gör vissa rörelser innebär oftast att man har sträckt en muskel. Till skillnad från vanlig värk när man tränar uppstår denna smärta direkt och bara när man gör vissa aktiviteter. Smärtan varierar i intensitet, men blir generellt värre när man tröttar ut sig själv.

Du har ett försvagat immunförsvar

immunförsvaret

Smärta och muskelsvaghet är de första tecknen på ett underaktivt immunförsvar. Dina muskler kommer ofta att känna sig trötta när ditt immunförsvar inte svarar på sjukdomsorsakande agenter.

Om du känner att du har ont utan någon märkbar anledning kan det vara så att du håller på att bli sjuk. Anledningen är att din kropp börjar använda sina inflammatoriska processer för att attackera viruset, och det påverkar dina muskler.

Du är uttorkad

Det finns hundratals anledningar till att dricka tillräckligt med vatten, men det är ändå många som inte gör det. Denna livsgivande vätskar spelar en vital roll i din kropps processer, och ditt muskelsystem är inte ett undantag.

Vatten är viktigt för att muskelvävnaden ska kunna syresättas ordentligt. När du inte dricker tillräckligt löper du större risk för att få muskelkramper. Muskelkramp kan bero på många andra saker, men många gånger har det att göra med uttorkning.

Du behöver vila

Sovande kvinna

Vid högintensitetsträning börjar musklerna brista, och det visar sig i form av smärta. När de läker bygger du upp muskelmassa så länge som du också äter ordentligt. Men för att denna process ska fungera behöver din kropp tid att vila. Om du fortsätter att träna trots smärtan kan du skada dig och det kan påverka din styrka och rörelseförmåga.

Du har anemi

En kittlande känsla, kramper under natten och muskelsvaghet är några av de symptom som kan orsakas av anemi. Sjukdomen karaktäriseras av en lägre produktion av röda blodceller, vilket gör din kropp mindre benägen att tillföra syre till vävnader i kroppen, och det påverkar i sin tur dina muskler.

Anemi är relaterat till järnbrist, och det kan därför ha att göra med ett lågt näringsintag. Att äta mat som är rik på järn och essentiella aminosyror kan hjälpa med återhämtningen. Faktum är att dessa näringsämnen ökar dina energinivåer i hela kroppen och hjälper dig även att återfå din muskelstyrka.

När du nu känner till dessa varningstecken, ta dig tid att reda ut om din smärta säger dig något. Det kanske inte är allvarligt och bara händer sporadiskt, men det är alltid bra att träffa en läkare för att reda ut om du behöver behandling.

  • Flann, K. L., LaStayo, P. C., McClain, D. A., Hazel, M., & Lindstedt, S. L. (2011). Muscle damage and muscle remodeling: no pain, no gain? Journal of Experimental Biology. https://doi.org/10.1242/jeb.050112
  • Mense, S., & Gerwin, R. D. (2010). Muscle pain: Understanding the mechanisms. Muscle Pain: Understanding the Mechanisms. https://doi.org/10.1007/978-3-540-85021-2