7 hemligheter till en middag med få kalorier

· oktober 3, 2018

Om du vill upprätthålla en hälsosam kost så kommer du också vilja äta en middag med få kalorier och som inte ger dig några magproblem. Hemligheten med att tillaga en middag med få kalorier är bönor och fullkorn: de går snabbt att laga och de är mättande.

Middag med få kalorier: Fylld avokado

Ta ut delar av fruktköttet från en halv avokado och fyll med hackat kött eller någon annan ingrediens som du tycker om. Några bra idéer:

  • Tomat
  • Gurka
  • Äpple
  • Färsk persilja
  • Gräslök
  • Vitlök
  • Majs
  • Riven morot

Servera i skalet, som används som skål. Det kanske inte ser så mättande ut, men vänta bara tills du provar!

Fylld avokado och bröd.

Salladsrullar

Du kan tillreda salladsrullar med romansallad på nolltid. Det är en möjlighet att använda de rester du har i kylen. Prova att rulla in följande ingredienser i ett salladsblad:

  • Brunt ris
  • Avokado
  • Paprika
  • Lök
  • Broccoli
  • Grönkål
  • Böngroddar
  • Majs

Potatissallad

Här är ett annat recept med få kalorier att prova:

  • Steama några småpotatisar och låt dem svalna. Använd två till tre och spara resten för andra rätter.
  • Skiva dem och blanda med riven morot, lök, paprikastrimlor, oliver och några hackade tomater.
  • Krydda med olivolja och citron eller vinäger.

Du kan spara resterna i kylen tills nästa dag. Om du lägger till lite majonnäs och blandar allt med en gaffel så kommer du få en fräsch sandwichfyllning.

Fruktsallad

Se efter vad du har för frukter hemma, som exempelvis äpplen, päron, melon, körsbär, blåbär, hallon, banan etc. Skiva allt i små bitar och toppa med en naturlig, sockerfri yoghurt och citronjuice, samt några myntablad. Om du vill göra rätten ännu mer speciell så kan du lägga på lite kokosnötskräm och kanel.

Fruktsallad i skål.

Det enda tricket för att fruktsalladen ska smaka gott är att välja färsk och mogen frukt och kyla ner den innan man tillreder salladen. Se också till att den är av god kvalitet. Det är oftast bättre att köpa frukt direkt från en gårdsbutik än att köpa den i mataffären.

Grönsakspålägg och dipp

Du kan också göra pålägg och dipp med grönsaker. Du kan göra dem en dag och sedan spara dem till flera måltider under veckan.

Du kan göra pålägg med hummus, baba ganoush och svamp. Bara fantasin sätter gränser. Sätt fram en liten skål med detta pålägg och fullkornsbröd, sallad och tabouli. Hummus är en jättegod dressing. Häll bara i lite mer vatten eller olja så får du en god sås för sallad och magert kött.

Gazpacho

Den bästa rätten för sommaren kommer från Spanien: gazpacho. Här är några tips för att tillreda en jättegod gazpacho:

Gazpacho i glas.

  • Använd inte för mycket vitlök. Prova istället med rostad vitlök. Nästa gång du har grillen framme lägger du bara på några vitlöksklyftor som du sedan placerar i kylen.

Soppa

Du kan också tillreda en god soppa. Börja med att tillreda en god buljong: vatten med några torkade shiitake-svampar och lite kombu-sjögräs. Lägg till en sked miso då det börjar koka och stäng därefter av värmen. Du kan därefter lägga till tofu, grillad tempeh, quinoa eller brunt ris.