6 effektiva sätt att lindra skelettsmärtor

05 oktober, 2020

Det är viktigt att veta att ett välfungerande skelett beror på många faktorer. Dessa inkluderar motion och en kost som är rik på kalcium och vitamin D likväl som rätt vård efter en olycka (fraktur eller brutet ben). Brister kan leda till skelettsmärtor.

Om någon av dessa faktorer försummas kan problem uppstå. Människor som lider av osteoporos löper större risk att råka ut för skador. 

Den här sjukdomen gör benen svagare eftersom den minskar benens massa. Detta i sin tur påverkar proteinerna och mineralerna som benet utgörs av. Av den anledningen blir benet mindre motståndskraftigt och bryts lättare.

Mat som kan hjälpa till att förhindra skelettsmärtor

1. Vitamin D-rika livsmedel

Vitamin D-rika livsmedel

Vitamin D är vitaminet som gynnar kalciumupptaget i benen. Därför hjälper det till att mineralisera benen.

En brist på vitamin D beror på dåliga kostvanor eller brist på exponering för solljus.

  • Detta skapar svagheter i skelettet. Det ger upphov till sjukdomar som rakit hos barn och benvävsuppmjukning hos vuxna.
  • Det påverkar också levern och försvagar underhållet av organen eftersom det förhindrar regleringen av kalcium och fosfor i blodet.

Fet fisk är ett exempel på mat som är rik på vitamin D.

Fet fisk är rikt på protein. Det innehåller också mellan 7 och 22 ug av vitamin D per 100 gram.

Denna grupp inkluderar:

  • Sardiner
  • Lax
  • Sill
  • Ål

Ett av de bästa sätten att förbereda mat som är rik på vitamin D är att röka den på låg värme. På så sätt kommer den att bevara mest av sina hälsosamma egenskaper.

Vi rekommenderar att du läser: Är det bra att ta tillskott med vitamin D?

2. Torskleverolja

Olja

Extraherad från torsklevern används detta essentiella botemedel för att bekämpa artros. Denna sjukdom påverkar lederna och orsakar skelettsmärtor och obehag i benen.

Förr i tiden rekommenderades det för utvecklingen av skelettet hos barn. Idag används det dock som ett supplement för att lindra smärtsymtom.

3. Ingefära

Ingefära

Ingefära är en rot med läkande egenskaper. Den har kraft att bota flera sjukdomar och bristande funktioner i kroppen.

Tack vare sina naturliga smärtstillande och antiinflammatoriska egenskaper hjälper den till att reducera smärta skapad av sjukdomar såsom artrit.

4. Nässla

Nässla

Nässlan har urindrivande egenskaper som hjälper till i processen att rena blodet och hjälper till att reducera inflammationen i områden som påverkas av led- eller skelettsmärtor.

Det vanligaste användningssättet är infusion.

Ingredienser

  • 1 matsked nässla (15 g)
  • 2 ½ dl vatten

Tillredning

  • Värm vattnet och tillsätt nässlan när det kokar.
  • Låt det stå och dra i 10 min, sila och drick.

Det är rekommenderat att dricka tre koppar om dagen för att hjälpa blodcirkulationen i det påverkade området.

Läs också: 5 naturliga antiinflammatoriska medel mot ledvärk.

5. Kamomill

Kamomill

I likhet med nässla har kamomillolja antiinflammatoriska egenskaper som kommer att hjälpa dig vid skelettsmärtor.

Applicera den med massage och försök täcka det påverkade området för att hjälpa cirkulationen. Denna behandling kommer att hjälpa mot obehagskänslan i skelettet och dess omgivande system.

Dessutom kan du prova att motionera mer för att öka dina bens hållbarhet.

6. Sojamjölk

Sojamjölk

Att dricka sojamjölk oftare är väldigt hälsosamt eftersom den är rik på kalcium.

Ett glas av sojamjölk med torkad frukt på morgonen kommer att fylla upp din energi för att komma igång med din dag.

Med utgångspunkt i detta kan du fortsätta förbättra dina vanor i livet. Du bör ha i åtanke att en hälsosam kropp och ett hälsosamt sinne måste få god näring och gott om motion.