5 livsmedel som hjälper dig att förebygga kärlekshandtag

För att stoppa ansamlingen av fett och bildandet av kärlekshandtag måste du anamma en hälsosam livsstil och få fysisk träning. Att äta några av dessa fem utmärkta livsmedel kan också vara hjälpsamt.

Så kallade kärlekshandtag är ansamlingen av fett runt buken som kan göra det jobbigt att prova ett par nya jeans.

Ålder, långsam ämnesomsättning och genetik är faktorer som fastslår om man är mer benägen att utveckla kärlekshandtag än andra.

Utöver de estetiska problemen är det dock även ett hälsoproblem.

När du ansamlar mer fett runt buken än vad som anses vara normalt kan det vara en indikator på risk för hjärtsjukdom, diabetes, högt blodtryck… listan kan göras lång.

Det finns dock några knep du kan testa innan du börjar skära ned på kalorierna för att bli av med dessa kärlekshandtag.

Först och främst är det viktigt att veta att kalorier behövs för att kroppen ska kunna producera energi.

Kom alltid ihåg det när du försöker gå ned i vikt: det sista du ska göra är att sluta äta.

Du måste fortfarande äta tillräckligt, men på ett hälsosamt sätt. När du väljer att hoppa över en måltid eller två är det enda du lyckas med att ändra din ämnesomsättning och förlora muskelmassa istället för fett.

Näringsexperter är väldigt tydliga med detta. Du måste bibehålla en hälsosam livsstil och ha koll på vad du äter.

Det finns viss mat du kan välja för att förlora det ansamlade fettet lite i taget.

Idag vill vi berätta för dig om fem av dem.

1. Kaffe och oxidationen av fetter

Tro det eller ej, men en eller två koppar kaffe om dagen är synonymt med god hälsa. Din hjärna kommer tacka dig, din lever skyddas från en rad olika sjukdomar och din vikt märker också av det:

  • Enligt en publicerad vetenskaplig studie förbättrar kaffe kroppens oxidation av fetter.
  • Om du äter en nyttig kost med lite kaffe kan det hjälpa dig att bli av med kärlekshandtagen.
  • Balanserad och regelbunden konsumtion av koffein snabbar upp ämnesomsättningen och låter dig bränna fett tack vare utsläppet av adrenalin.

Låt oss påminna om ett viktigt faktum: en eller två koppar kaffe är allt du behöver. Flera liter snabbar definitivt inte upp din viktnedgång.

2. Pomerans till frukost

Du kanske rynkar på näsan. Pomerans? Ja, det är sant.

Istället för att tänka på det som något oangenämt ska du komma ihåg hur gott det är med en skiva rostat bröd med pomeransmarmelad. Här kommer några av fördelarna:

  • Pomerans innehåller fenylefrin. Det är en väldigt kraftfull beståndsdel som höjer din ämnesomsättning när du vilar.
  • Om du vänjer dig vid att äta pomerans med måtta kommer du att känna dig mättare och märka att du förlorar centimeter runt midjan.

Din frukost blir komplett om du lägger lite pomerans på rostat rågbröd. Tänk bara på att för mycket kan leda till högt blodtryck.

3. Grapefrukt för fett

Leta alltid efter naturlig grapefrukt när du ska göra juice istället för färdigpaketerade produkter. Naturlig grapefrukt gagnar din hälsa:

  • En studie som utfördes vid University of Arizona fann att en grapefrukt om dagen är väldigt hjälpsamt för personer som är överviktiga.
  • Det gör inte att du går ned i vikt. Det tar inte bort dina kärlekshandtag. Men det förbättrar din hjärthälsa, minskar kolesterolnivåerna och lindrar högt blodtryck.
  • De generella hälsoförbättringarna från grapefrukt gör det mycket lättare att gå ned i vikt sakta men säkert.

Grapefrukt kommer inte att utföra några mirakel… men kan hjälpa dem på traven.

4. Vinäger, men inte vilken som helst

För att tappa vikt och bli av med dina jobbiga kärlekshandtag ska du välja äppelcidervinäger – inte balsamvinäger. Den senare innehåller många fler kalorier, trots att den smakar bättre.

Äppelcidervinäger har funnits i sekel och dess många hälsosamma fördelar är välkända.

Tidskriften Bioscience publicerade flera studier som utfördes vid University of Washington, som fann att äppelcidervinäger i kosten förbättrar elimineringen av bukfett.

Det sänker även nivåerna av dåligt kolesterol, LDL, hjälper till att avtäppa artärer och vårdar lymfsystemet.

5. Chilipeppar och kärlekshandtag

Återigen vill vi upprepa att nyckeln till att tappa vikt är att ha en balanserad kost och undvika en stillasittande livsstil. Bara för att maten vi pratar om här kan hjälpa dig att bli av med kärlekshandtag betyder inte det att du ska äta i överdrift.

Det gäller speciellt kryddstark mat och chilipeppar. Är det sant att chilipepparfrukter kan hjälpa en att tappa vikt?

Ja, det verkar så.

Hemligheten till deras slimmande egenskaper ligger i deras capsaicin. Det är en kemisk beståndsdel som finns i pepparfrukterna och ger dem den kryddiga smak som så många gillar. Den snabbar upp ämnesomsättningen och minskar även aptiten.

Enligt Journal of Proteome Research stimulerar capsaicin även vissa proteiner som är kapabla att bryta ned fett och hindra det från att ansamlas.

Om din mage inte är för känslig kan du prova att krydda din mat med lite chilipeppar då och då. Lite ”hetta” ibland kommer kännas underbart!