7 goda vanor för viktnedgång medan du sover

14 december, 2018
Även om du inte borde äta en sen middag eller väldigt stora portioner kan du njuta av en kopp te innan du går till sängs för att främja bättre sömn och stilla din aptit och till och med ånjuta viktnedgång medan du sover!
 

Fetma och övervikt har kommit att bli seriösa hälsoproblem som har visat sig vara stora utlösare för sjukdomar som diabetes och högt blodtryck. Här ger vid dig 7 vanor du kan använda dig av för viktnedgång medan du sover, vilken dröm!

Viktnedgång medan du sover: fixa dina sovvanor

Fysisk inaktivitet och en dålig kosthållning är de mest kända orsakerna för fetma och övervikt, men det finns även andra faktorer som har en hel del att göra med denna epidemi. Bland dessa hittar vi dina sovvanor, som har en stor effekt på din basalförbränning och kroppens möjligheter att gå ner i vikt.

Vad som oroar experter inom ämnet är det faktum att alltfler har svårt att somna eller få tillräckligt med sömn om nätterna. Det har att göra med dina vanor innan du går och lägger dig, vilket inkluderar vilken tid du äter och vilken typ av mat du väljer. Eftersom du behöver synkronisera dina måltider och sömn för att upprätthålla en stabil vikt är det en bra idé att börja ta till dig några knep för din nattliga rutin. Använd dessa sju tips för viktnedång medan du sover.

1. Välj mat rik på tryptofan

animalska-produkter-innehåller-tryptofan

Tryptofan är en essentiell aminosyra vars funktion är att assistera kroppen i byggandet av protein. Det kan relateras till en ökning av dina serotoninnivåer, en neurotransmittor som reglerar sömnen. Tryptofan kan hittas i många livsmedel, de flesta med animaliskt ursprung:

 
  • Mjölk and mjölkprodukter
  • Ägg
  • Kött
  • Fisk
  • Bananer

Genom att äta bara ett kvarts gram tryptofan till middag är det troligare att du kommer sova bra under natten.

2. Bli inte distraherad

När du sover åtminstone åtta timmar om dagen utan avbrott får du mer av tillväxthormonet som bryter ner fett. Du ånjuter alltså viktnedgång medan du sover. För att upprätthålla tillräckliga mängder sömn borde du se till att du får bra sömn utan distraherande moment som kan korta ner din sovcykel.

Innan du lägger dig, undvik saker som:

  • TV:n
  • Datorer
  • Mobiler och surfplattor

3. Ät inte för mycket

balanserad-middag-främjar-viktnedgång

Gå helst inte till sängs på tom mage men ät heller inte för mycket. Den perfekta måltiden ska innehålla mellan 15 och 25 % att ditt dagliga kaloriintag. Att få i sig mer än så kan stimulera viktuppgång och problem med sömnen.

Det problematiska är att kroppen kan överbelastas under matsmältningsprocessen, vilket gör det svårare att sova och kan vara obehagligt under natten. Det värsta är dock att din ämnesomsättning saktar ner, med en fortsatt effekt in på följande dag.

4. Ät inte en sen middag

Att äta middag för sent på kvällen är relaterat till fetma eftersom du då brukar mindre energi och därför har en tendens att få i dig för många kalorier. Det rekommenderas att äta middag åtminstone tre timmar innan man går och lägger sig så att kroppen har tid att slutföra alla sina maltsmältningsprocedurer.

 

En hel del dieter misslyckas för att folk äter mindre kalorier till frukost och lunch medan de överstiger det som behövs vid middagen.

5. Drick teer

kvinna-dricker-te-för-viktnedgång

En av de bästa vanor du kan ha innan sängdags är att dricka en kopp te. Det hjälper dig inte bara att sova djupare utan hjälper också till att slappna av i kroppen och stilla din aptit.

Följande rekommenderas:

  • Kamomill
  • Mint
  • Lavendel
  • Lind
  • Mynta

6. Se till att motionera

Även om det inte är det bästa att motionera precis innan läggdags är det viktigt att få lite motion varje dag, åtminstone fyra timmar innan man går och lägger sig. Fysisk aktivitet hjälper kroppen att slappna av, stressa ner och hjälper dig att fortsätta att bränna kalorier även när du vilar vilket främjar viktnedgång medan du sover.

7. Håll sovrummet mörkt

sov-i-mörkt-rum
 

När du går och lägger dig, se till att hela rummet förblir mörkt för att inte avbryta din sömn. Ljus saktar ner utsöndringen av ett hormon känt som melatonin, vilket utsöndras för att hjälpa dig slappna av och falla i djup sömn.

Om möjligt, försök att inte utsätta dig för starka ljuskällor timmen innan du går till sängs.

Personer som upprätthåller en bra sömnmiljö har upp till 21 % mindre risk att bli överviktiga jämfört med de som sover där det finns mycket ljus. Försök att implementera alla dessa goda vanor i ditt dagliga liv. För att verkligen gå ner i vikt behöver du dock självklart också göra andra livsjusteringar.

Spara

 

Spara