Vitt bröd och fullkornsbröd – vilket är egentligen bättre?

januari 12, 2019
Även om fullkornsbröd innehåller mer fibrer och är bättre för ditt matsmältningen bör du tänka på vad du egentligen lägger på mackan.

En av de största debatterna om kost och näring i dag handlar om vilken typ av bröd vi bör äta. Vilket är det bättre valet mellan vitt bröd och fullkornsbröd? Vilket är egentligen nyttigare? Många väljer sitt bröd utan att förstå skillnaden mellan alternativen.

Bröd äts runt hela världen i princip alla kulturer, så det är en självklar och viktig del av vår dagliga föda. Därför kan det vara bra att vi är medvetna om vad det är vi stoppar i oss, och vilka fördelar som fullkorn faktiskt har för kroppen. Att fullkornsbröd generellt sett är mycket nyttigare vet vi redan, men varför är det egentligen så? Det är många som ställer sig den frågan när de står och väljer framför brödhyllan i matbutiken.

Det finns även andra frågor som surrar när det gäller brödkonsumption. Blir man tjock av bröd? Är vitt bröd bättre än brunt? Låt oss ta en titt på det och rensa upp lite i förvirringen.

Fullkornsbröd är… nyttigare?

Bakat bröd består till grunden av tre delar: kli, korn och stärkelse. Där mjölet man använder för att baka vitt bröd endast består av stärkelsen består fullkornsbröd även av kornet och kliet. Det är det grundläggande man behöver veta för att förstå skillnaden mellan vitt bröd och fullkornsbröd.

Det innebär att fullkornsbröd innehåller mer av de näringsämnen som finns i spannmålet.

  • Det stämmer alltså inte att fullkornsbröd är mager mat.
  • Men det är det bröd som ger mest näring för minst antal kalorier.

Är alla bruna bröd fullkorn?

Ciabatta

Bara för att bröd är brunt betyder det inte att det är fullkorn. För det finns faktiskt raffinerat, vitt bröd som innehåller tillsatser som får dem att se bruna ut. De kan ibland också vara berikade med vitaminer som B-vitamin, och det kan få vissa att tro att de är nyttiga, men det är fortfarande inget mer än vitt bröd. Det värsta är att de marknadsförs som att de vore naturliga produkter.

Så varför är vitt bröd mindre nyttigt?

Det beror i grund och botten på hur brödet är processat för att ge det en färg, utseende och konsistens som marknaden efterfrågar. Tyvärr är det en process som för varje steg tar bort mer och mer av brödets naturliga fibrer, mineraler och nyttiga fetterEftersom brödet innehåller mindre fibrer gör det ingenting för att underlätta och förbättra matsmältningen. Fullkornsbröd hjälper tvärtom tarmarna att snabbare bearbeta maten du äter.

Äter du vitt bröd känner du även att du behöver äta mer bröd för att bli mätt.

Jakten på det perfekta brödet

Fullkornsbröd innehåller mer näring

Det vi berättat om ovan visar att det inte är kalorier som är den största skillnaden mellan vitt bröd och fullkornsbröd. Så när du väljer mellan de båda är det snarare en jakt på att hitta ett naturligt och nyttigt bröd som innehåller både näringsämnen och fibrer. Så vilket är då egentligen det bättre valet mellan vitt bröd och fullkornsbröd?

Generellt rekommenderar vi att du äter fullkornsbröd. På så sätt får du de fibrer, vitaminer och näringsämnen som din kropp behöver. Se samtidigt också till att hålla dig borta från brödsorter som innehåller för mycket gluten eller tillsatt socker. Sammantaget beror hur nyttigt ett bröd är på vilket mjöl som använts vid bakningen.

Vad som är nyttigt med vitt bröd och fullkornsbröd

Bröd är nyttigt om du äter det med måtta. Det innehåller nyttigheter som:

  • Fibrer som hjälper till med tarmrörelserna och att du får gå på toaletten.
  • Nyttigt bröd är också gynnande för hjärt- och kärlhälsan. Du kan gärna äta mellan 2 eller 3 små portioner (70 g) om dagen.
  • Även diabetiker rekommenderas en måttlig konsumtion av fullkornsbröd. Det är bra för hälsan på grund av att det stabiliserar blodsockret, något som raffinerat bröd inte klarar av lika bra.

Ät bröd i rimliga mängder

Ät bröd i rimliga mängder

Vad som också är viktigt att tänka på när du vill leva nyttigt är vad du lägger på mackan. Har du alltid pålägg eller tilltugg som är väldigt onyttiga är det egentligen inte brödet som är den största förändringen du behöver göra.

  • Att äta bröd med till exempel smör med hög halt av mättat fett, och torkat och saltat kött och liknande, är inte bra för hälsan på lång sikt.

Vi rekommenderar alltså att du äter av båda bröden med måtta, och att du hittar de mest naturliga varianterna som inte innehåller kemiska tillsatser. Tillsammans med andra goda kolhydrater som pasta, ris, havregryn och quinoa har du då en bra kolhydratskälla i kosten. Så hitta bröd av god kvalitet och ät det i rimliga mängder. På så vis tar du bra hand om kropp och hälsa.

Á., G. (2017). Bread and the mediterranean diet: A duet for the prevention of chronic diseases. Annals of Nutrition and Metabolism. https://doi.org/10.1159/000480486 LK – http://resolver.ebscohost.com.bvs.clas.cineca.it/openurl?sid=EMBASE&issn=14219697&id=doi:10.1159%2F000480486&atitle=Bread+and+the+mediterranean+diet%3A+A+duet+for+the+prevention+of+chronic+diseases&stitle=Ann.+Nutr.+Metab.&title=Annals+of+Nutrition+and+Metabolism&volume=71&issue=&spage=1358&epage=&aulast=Gil&aufirst=%C3%81ngel&auinit=%C3%81.&aufull=Gil+%C3%81.&coden=&isbn=&pages=1358-&date=2017&auinit1=%C3%81&auinitm=

Monro, J., Mishra, S., Redman, C., Somerfield, S., Ng, J., Vernocchi, P., … Tapsell, L. (2016). Vegetable dietary fibres made with minimal processing improve health-related faecal parameters in a valid rat model. Food Funct. https://doi.org/10.1039/C5FO01526J

Richardson, D. P. (2003). Wholegrain health claims in Europe. Proceedings of the Nutrition Society. https://doi.org/10.1079/PNS2002226