Upptäck nyttiga fetter som inte orsakar viktuppgång

När man söker en nyttigare kost utan en massa extra kalorier begår många misstaget att eliminera 100% av fetterna från sina dieter, i tron att alla fetter orsakar viktuppgång.

Det må vara sant att det finns olika typer av fett som åsamkar kroppen skada och att konsumtion av dessa kan få dig att gå upp i vikt, men det finns även andra typer av nyttiga fetter som bör inkluderas i din diet. Snarare än att orsaka viktuppgång tillhandahåller dessa fetter viktiga hälsofördelar.

Sanningen om lättprodukter

Lättprodukter

Innan vi går igenom nyttiga fetter som inte orsakar viktuppgång vill vi tala om produkter som innehåller bara lite fett, eller ”lättprodukter”. Lättprodukter har blivit mycket populära under de senaste åren, och många har börjat inkludera dem i sina dieter i tron att de är hälsosamma.

Få konsumenter är dock medvetna om att dessa typer av produkter endast innehåller mindre fett än vanliga produkter, vilket har ersatts av desto mer socker och konserveringsmedel. Lättprodukterna som hittas i butikerna är inte de bästa valen, framförallt inte om du vill tappa vikt.

Å andra sidan är nyttiga fetter viktiga för välmåendet och stödjer till och med viktnedgång. Dessa typer av fett är nödvändiga för absorptionen av viktiga fettlösande vitaminer, som A, D, E och K.

Kokosolja

Kokosolja är ett nyttigt fett med många hälsosamma fördelar. Fram tills nyligen trodde man att det var en dålig typ av fett för kroppen, eftersom det är mättat. Studier har dock visat att det mättade fettet i kokosolja är annorlunda än det som hittas i animaliskt fett. Fetterna i kokosolja är triglycerider med medellång kedja, vilket lätt ämnesomsätts och används för att ge kroppen energi.

Utöver det fann forskare att oljan är mikrobiell, antibakteriell och motverkar cancer. Den kan även förbättra matsmältningen och näringsupptagningen, samt förebygga diabetes och kardiovaskulära problem.

Nötter

Nötter

Nötter är laddade med näringsämnen, nyttiga fetter och proteiner som är viktiga för god hälsa och hälsosam viktnedgång. Dessa typer av livsmedel innehåller alfa-linolsyra – en typ av omega 3 som är väldigt nyttig för hjärtat. Det hjälper även till att kontrollera kolesterolnivåerna och förebygga problem i hjärt- och kärlsystemet.

Nötter innehåller en aminosyra vid namn L-arginin som stärker immunförsvaret, förbättrar hjärthälsan och förebygger sjukdomar. Deras fiberinnehåll hjälper till att sänka kolesterolet och blodsockernivåerna samtidigt som vitamin E verkar som en kraftfull antioxidant.

Avokado

Denna nyttiga och utsökta frukt är rik på eteriska oljor och nyttiga fetter. Den innehåller även en viktig antioxidant vid namn glutation, som hjälper till att avgifta kroppen, eliminera tungmetaller och bekämpa fria radikaler. Avokado är dessutom en bra källa till folsyra, vitamin E och andra viktiga näringsämnen.

Frön

Solrosfrön

Frön är en stor källa till omega 3-fettsyror, vitamin E, fibrer och protein. De innehåller även mineraler som magnesium, selen och zink. Dessa näringsämnen hjälper till att förbättra hjärthälsan och förebygger många sjukdomar.

Några av de rekommenderade typerna av frön är:

  • Linfrön
  • Chiafrön
  • Pumpafrön
  • Solrosfrön

Olivolja

Olivolja är en av dina bästa bundsförvanter när det kommer till att bereda dina måltider och förbättra din hälsa. Det är en alternativ form av fett som vi kan använda för att lätt sautera kött och grönsaker, bereda sallader och dressingar, med mera.

Den är känd för sitt höga innehåll av enkelmättade fetter och antioxidanter, såsom klorofyll, karotenoider och vitamin E. Dess egenskaper gör den perfekt för att minska blodtrycket, förebygga cancer, bekämpa diabetes och till och med bibehålla en hälsosam vikt.