Livsmedel som vårdar din mage naturligt

27 mars, 2019
 

Det finns många livsmedel som tack vare sina fantastiska egenskaper lämpar sig utmärkt för att lindra vissa gastrointestinala problem såsom diarré, utspänd mage, gaser och kramper. Alla dessa irritationsmoment kan behandlas med naturliga produkter. Lär dig om de livsmedel som kan hjälpa oss att effektivt bekämpa dessa magproblem.

Papaya

Denna utsökta frukt är fantastisk för att behandla gastrit och magsår. Papaya är väldigt enkel att smälta och kan lindra smärta och obehag som vissa livsmedel kan orsaka genom att irritera väggarna i magen. Du kan äta den rå, helst till frukost eller som juice. Den bör hur som helst vara rätt mogen.

Havregryn

Havregryn är ett komplett livsmedel som mättar väldigt mycket, vilket hjälper dig att undvika impulser att äta mellan måltider. De hjälper till att förbättra din matsmältning tack vare dess höga halter av fibrer och minskar dessutom kolesterolet. Detta livsmedel används även i många skönhetsbehandlingar och som en nyckelkomponent i viktnedgång.

Äpple innehåller pektin

Äpple är en utsökt frukt som innehåller höga nivåer av olösliga fibrer. Äpplen är dessutom rika i pektin och andra naturliga enzymer som kan hjälpa med irritation i din mage. För personer som har känsliga magar så kan det vara enklare att äta ugnsbakade äpplen för att tillgodogöra sig alla de fördelar som äpplen bjuder på.

Kanel är bra för din mage

Kanel är en välanvänd kur mot diarré och andra magirritationer. Denna krydda hjälper även till att lindra gaser som samlas i tarmarna och orsakar smärta, såväl som många andra irritationer och inflammationer i din mage. Kanel kan konsumeras i teer eller helt enkelt i den mat som du konsumera regelbundet.

 

Fänkål

Fänkål är en utmärkt naturlig kur mot gaser och intas bäst i form av ett te som bereds med en halv matsked av dess frön i kokande vatten. Med denna enkla kur kan du befrias från jobbiga gaser.

Avokado har fibrer

Avokado är en utmärkt källa för kalium och fibrer, och tack vare dess naturliga oljor så är den väldigt bra för magen. Den kan ätas när som helst på dagen tillsammans med annan mat.

Nu när du vet vilka livsmedel som kan gagna magen så bör du vara medveten om hur du behandlar denna viktiga del av kroppen och lära dig hur man tar hand om den på ett naturligt – och utsökt! – sätt, genom att inkludera dessa livsmedel i dina dagliga måltider. På så sätt kan du få ett mer fridfullt liv och vara friskare rent generellt.

Glöm inte rekommendationerna vi ger: det är alltid mycket bättre att försöka förebygga än att försöka bota hälsoproblem och sjukdomar, så se till att inte glömma bort vilka livsmedel som gagnar din mage.

 
  • Milind, P., & Gurditta. (2011). Basketful benefits of papaya. International Research Journal of Pharmacy.
  • Boyer, J., & Liu, R. H. (2004). Apple phytochemicals and their health benefits. Nutrition Journal. https://doi.org/10.1186/1475-2891-3-1
  • Rasane, P., Jha, A., Sabikhi, L., Kumar, A., & Unnikrishnan, V. S. (2013). Nutritional advantages of oats and opportunities for its processing as value added foods – a review. Journal of Food Science and Technology. https://doi.org/10.1007/s13197-013-1072-1