Fördelarna med att äta havregryn varje dag

Alla vet att frukost är den viktigaste måltiden på dagen eftersom det låter dig lämna huset sprudlande med energi och ta dig an dagen på bästa sätt. Har du någonsin tänkt på varför de rekommenderar att äta havregryn som ditt första mål på dagen? Det är vad du kommer få reda på i följande artikel.

De bästa fördelarna med att äta havregryn

  • Det renar: Tack vare dess stora mängder aminosyror stimulerar havregryn produktionen av lektin i din lever, vilket ser till att din kropp helt rensas på gifter. Att äta havregryn är bra för att rensa artärväggarna eftersom fiber ”sätter upp en barriär” mot fett som samlas där, vilket orsakar mycket hjärt-, kolesterol-, och andra problem.
  • Det hjälper till att kontrollera blodsockernivån: Detta är goda nyheter för de som lider av diabetes. Du borde lägga till havregryn i din diet för att förbättra matsmältningen av stärkelser och hålla glykemiska nivåer stabila, speciellt efter att du ätit.

havregryn2

  • Förbättrar matsmältningen: Om du har problem när du äter lunch eller middag hjälper havregryn att minska syror i gallblåsan, vilket också förbättrar rörelse i tarmen och förhindrar förstoppning. Eftersom det är rikt på långsamt absorberade kolhydrater ser de till att det tar längre tid innan du blir hungrig igen, vilket är ett bra alternativ för de som följer en dietplan, då de inte känner samma hunger lika ofta.
  • Det har väldigt viktiga proteiner: Du hittar totalt åtta viktiga aminosyror i havregryn, vilka förvandlas till en proteinkälla med ett otroligt bra biologiskt värde. Detta låter dig bygga nya vävnader i kroppen.
  • Det motverkar cancer: Det finns flera studier som har gjorts i USA om egenskaperna av havregryn som en skyddande barriär mot cancer, en sjukdom som blir mer och mer vanlig världen över. Anledningen är för att det innehåller phytokemikalier. Därför föreslår vi att du äter havregryn varje dag för att minska möjligheten för bröst eller koloncancer med 10%. 

havregryn3

  • Det är bra för hjärtat: Anledningen är för att det innehåller en stor mängd omega 3 och linolsyra, känd som ”bra fett” vilket hjälper dig att minska dålig kolesterol (LDL), och förbättrar hjärt- och hjärnaktivitet.
  • Det hjälper ditt centrala nervsystem: Tack vare de vitamin B som finns i havregryn ser det till att bygga, behålla, och balansera funktionerna i ditt centrala nervsystem.
  • Det motverkar problem med sköldkörteln: Speciellt giftstruma, eftersom det innehåller jod, en mineral som hjälper sköldkörteln att fungera som den ska.
  • Det hjälper dig att förlora vikt: Av den anledningen borde du äta det på tom mage eller till frukosten, tillsammans med mjölk eller sojamjölk, apelsinjuice, eller nötter.
  • Det är en av de bästa energikällorna vilket är anledningen till att vi rekommenderar att du äter det så fort du vaknar eller innan lunch, speciellt de som måste lämna huset för att arbeta under längre perioder eller de som måste plugga inför ett prov.
  • Det är din bästa vän för skönhetskurer: Du kan ta vara på fördelarna med havregryn bara genom att äta det. Du kan också använda det externt med en fuktkräm för att omvandla det till en helt otrolig exfoliant (tar bort döda hudceller) för ansiktet. Det är mycket mer ekonomiskt än att köpa andra skönhetsprodukter.

Hur du äter havregryn

Dessa är de bästa sätten att lägga till detta mirakelspannmål i din dagliga kost.

  • Havregrynsshake: Lägg till ett äpple, banan, päron, mjölk eller yoghurt, tillsammans med några teskedar havregryn, i en mixer och blanda väl. Du kan dricka denna otroligt goda dryck när som helst under dagen så att din kropp mår bra. Ha i lite socker om det behövs.
  • Pannkakor: De kan vara salta eller söta, beroende på vad du gillar. Tillaga dem med lite havregryn och mjölk och fyll dem möjligtvis också med grönsaker och kryddor, med sylt och godsaker, mm.
  • Havregrynsbröd: Detta är ett otroligt gott fullkornsbröd. Du kan lägga till kanel och muskot om du vill. Glöm inte att ha i jäst så att det växer i ugnen. Du kan också lägga i russin, frön, valnötter, choklad, mm.

havregrynsbröd

  • Havregrynskakor: De är ett bra alternativ när du vill ha något smarrigt. Du kan variera med kakao, mandlar, eller valnötter.
  • Ingrediens i sallad: Hackad lök, kokt potatis, gurka, sallad, riven morot, vad du än vill ha i och till sist en speciell touch: havregryn, vilket borde vara kokat (med salt, om du vill) i 25 minuter, och sköljt med kallt vatten.
  • För att rulla grönsaker och kött i: Istället för att använda ströbröd eller mjöl kan du använda havregryn för att göra en schnitzel av äggplanta, kyckling, fisk, kött, mm.
  • Till frukost: Denna är mest populär. Lägg havregryn i mjölk eller yoghurt. Vissa har det direkt i apelsinjuice. Det kommer hjälpa dig att motverka förstoppning och även ge dig en massa energi som räcker hela dagen.

Foton av megan chromik, Wiennat Mongkulmann, Rachel Tayse, Alpha, Jim Champion och theimpulsivebuy.