Fördelarna med gröna äpplen på fastande mage

Du har säkert hört talas om talesättet ”ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen”. Detta är också sant när det gäller gröna äpplen. Alla sorter av äpplen har fantastiska hälsoegenskaper, men de gröna i synnerhet har proteiner, vitaminer, mineraler och fibrer. De är kända för sina fördelar, de bekämpar matsmältningsproblem, deras låga nivåer av det goda kolesterolet, som reglerar blodsockernivåer och förbättrar din aptit.

Gröna äpplen på fastande mage hjälper dig att hålla koll på din hälsa.

Antioxidanter

Gröna äpplen är en av de viktigaste källorna till flavonoider i västvärlden och är rika på C-vitamin. De flavonoider som finns mest i den här typen av äpplen är cyandin och epicatechin. Dessa flavonoider och C-vitamin fungerar som antioxidanter och utrotar fria radikaler som orsakar skador på cellerna. Fördelen av att äta ett grönt äpple på fastande mage är att det ger din kropp förmågan att bekämpa dessa radikaler redan från starten på dagen. Detta hjälper till i produktionen av friska celler och minskar risken för kroniska sjukdomar. Gröna äpplen är en av de värsta fienderna till hjärtsjukdomar, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

Viktminskning

Våg

Att äta ett äpple på fastande mage hjälper dem som försöker gå ner i vikt. Eftersom de har mycket få kalorier, knappt 80 kalorier per styck, och deras höga innehåll av fibrer, kan du bekämpa morgonhungern. Men ett grönt äpple är inte tillräckligt med mat. Det är bäst att äta det direkt när du vaknar, så att din ämnesomsättning börjar arbeta redan innan frukost. Genom att äta ett äpple på detta viset, kan dess lösliga fibrer främja arbetet i tarmkanalen och får dig att känna dig nöjd och mätt med mindre mat till frukost.

Reglerar blodsocker

Ett grönt äpple på fastande mage hjälper dig att stabilisera dina blodsockernivåer, vilket är mycket viktigt för diabetiker eller de som har en risk att drabbas av diabetes. Du måste komma ihåg att när du sover, håller din ämnesomsättning igång och din bukspottkörtel kan ha problem med att reglera glukosen i kroppen. Eftersom gröna äpplen är rika på lösliga fibrer, kan du fördröja absorption av socker i tarmen genom äta dem på fastande mage och denna effekt varar större delen av dagen.

Det finns studier som visar att kvinnor som äter ett grönt äpple om dagen på fastande mage har upp till 30% mindre risk att utveckla typ II diabetes. Enligt läkare, behöver du 28 gram fibrer per dag. Ett grönt äpple har 5 gram kostfiber. När ätit det på fastande mage, underlättar du kroppens funktioner för resten av dagen.

Friska tänder

tänder

Det är lätt hänt att glömma att borsta tänderna efter en utekväll. När detta händer, kan du äta ett grönt äpple på fastande mage och dra nytta av dess skal som har en hel del fiber, som stimulerar produktionen av saliv. Detta kommer att bidra till att minska mängden bakterier i munnen, som angriper tänderna och kan orsaka hål i tänderna. Detta är en god vana även om du kommer att borsta tänderna efter frukost. Eftersom äpplena kommer att förhindra att det bildas för mycket bakterier som kan dra nytta av sockret i frukosten.

Stabil hjärtrytm

En annan anledning till att äta just gröna äpplen på fastande mage är att deras innehåll av kalium är något högre än andra typer av äpplen. Kalium är en elektrolyt som balanserar cellernas vätskenivåer. Det är avgörande för att ditt hjärta ska slå rätt hela tiden. Om du inte äter tillräckligt med kalium under dagen, riskerar du att ditt hjärta inte håller rätt rytm. Forskare säger att du behöver 4.700 milligram kalium om dagen. Varje grönt äpple har 115 milligram kalium. Denna mängd är tillräcklig för att hålla din hjärtrytm stabil från början på dagen.