Sju livsmedel som skyddar mot diabetes

Typ 2-diabetes har blivit alltmer vanligt under de senaste åren. Ännu mer oroande är det faktum att åldern då denna sjukdom visar sig under de senaste tio åren har sjunkit från 70 till 40 i snitt. Det är därför väldigt viktigt att lära sig känna igen vilka livsmedel som kan hjälpa till att förebygga detta tillstånd.

Först och främst så ska du ha i åtanke att livsmedlen som vi listar nedan inte kan uppnå önskad effekt om de inte ackompanjeras med annan hälsosam mat som bör ingå i din dagliga diet. Utöver det så inkluderar en hälsosam livsstil även fysisk motion och även att bibehålla en bra kroppsvikt.

Curry

Trots att det ännu inte är tydligt bevisat att den hjälper till att förebygga typ 2-diabetes så finns det några studier om curry som har producerat väldigt positiva resultat angående utvecklingen av detta tillstånd. En studie innefattade information från 240 patienter. Dessa patienter löpte stor risk att utveckla diabetes och trots att de inte hade väldigt höga blodsockernivåer så var de något höjda. Dessa patienter delades in i två grupper. En av dessa grupper fick extrakt av gurkmeja, en krydda som innehåller en förening känd som curcumin, som har förmågan att förebygga diabetes. Den andra gruppen av patienter fick endast en placebo.

Vid slutet av studien så bevisade forskare att patienter som behandlats med gurkmeja inte utvecklade sjukdomen, medan de andra patienterna för det mesta drabbades av diabetes.

Kanel

Kanel

Kanel har den fantastiska egenskapen att förbättra glukosnivåerna i blodet. Det rekommenderas att konsumera den genom att lägga till den i följande rätter, vätskor och förfriskningar, vilket även ger dem en god smak. Att lägga till kanel i ugnsbakade äpplen gör dem till en perfekt dessert. Lägg till kanel till choklad eller kaffe, så väl som andra förfriskningar, för att göra dem mer smakrika och hälsosamma. Prova!

Kaffe

Det är inte bara en härlig dryck, utan hjälper oss dessutom att slappna av samt hålla oss vakna och på alerten. Kaffe kan vara en mycket användbar dryck för att hjälpa till att förebygga typ 2-diabetes, eftersom vissa studier från University of California, Los Angeles, har visat att (kontrollerat) kaffeintag kan öka mängderna SHGB-protein i blodet, vilket i sin tur kan minska riskerna för diabetes.

Blåbär och äpplen

Äpple

Att konsumera flera portioner av denna frukt och dessa bär under veckan kan hjälpa till att minska riskerna för diabetes eftersom de innehåller stora mängder antocyaniner som är ämnen som kan förebygga diabetes.

Mörk choklad

Nyligen genomförda studier visar att individer som regelbundet konsumerar mörk choklad löper mycket mindre risk att drabbas av typ 2-diabetes. De undviker även en majoritet av alla kardiovaskulära sjukdomar.

Nötter

Nötter

Regelbunden konsumtion av nötter, så väl som andra torkade frukter, är väldigt viktigt för att skydda kroppen från sjukdomar så som diabetes och kardiovaskulära problem. Du måste äta minst en näve nötter om dagen för att dra nytta av fördelarna.