Torkad frukt stärker ben & bekämpar trötthet

Efter klimakteriet börjar kvinnor förlora benmassa. Torkad frukt kan tillhandahålla energi och stärka benen.

Torkad frukt är ett hälsosamt och gott alternativ som aldrig bör fattas i kosten. Trots att vatteninnehållet har tagits bort under torkningsprocessen ger de massor av mineraler och proteiner som hjälper dig att påbörja dagen med gott om energi.

Hur kan du motstå det? Torkad frukt är ett utmärkt val till frukost som förebygger förstoppning och stärker benen tack vare sitt höga innehåll av kalcium och zink. Torkade frukter är utmärkta vänner för din hälsa, så länge du äter dem med måtta.

I dagens artikel ger vi dig all information du behöver för att dra mest nytta av torkad frukt.

Gör torkad frukt att man går upp i vikt?

Aprikoser-och-russin

Det finns gott om folk som undviker att äta torkade frukter eftersom de tror att de innehåller massor av socker. Det må finnas lite mer socker i torkad frukt jämfört med färsk (tänk russin), men när du torkar frukten får du en mycket högre koncentration av näringsämnen som vitaminer och mineraler.

För att bättre förstå fördelarna med torkad frukt kan du uppmärksamma följande information:

  • Torkad frukt innehåller massor av näringsämnen och ger fyra gånger mer energi än färsk mat.
  • Torkade frukter är mycket lättare att smälta och är även väldigt mättande. Det betyder att du inte måste äta speciellt mycket torkad frukt för att känna dig mätt.
  • De främjar god matsmältning och endast 100 gram kan göra dig mätt så att du inte småäter mellan måltider.
  • Hemligheten till att dra nytta av torkad frukt är att äta rätt mängd (100 gram per dag). Det ger dig de grundläggande näringsämnen din kropp och dina ben behöver, och bekämpar även kronisk trötthet.

Fördelarna med torkad frukt för benen

Torkade-frukter-och-nötter

För inte så länge sedan berättade vi hur torkade fikon kan hjälpa till att behandla osteoporos. Det är viktigt att tänka på, framförallt om du är kvinna eftersom du då vanligtvis förlorar mer bendensitet när du blir äldre.

Torkad frukt är ett hälsosamt tillägg i din kost och du kan börja med katrinplommon, dadlar, aprikoser och bär. De är alla jättegoda! Utöver det är de ett utmärkt tillägg till din frukost som passar bra med alla recept och kötträtter.

Så vad kan torkad frukt göra för dig?

  • Torkad frukt är en naturlig källa till järn, kalcium, magnesium och zink – en skattkista av näringsämnen för dina ben som hjälper till att bekämpa osteoporos.
  • De förebygger vissa degenerativa sjukdomar tack vare sitt höga innehåll av vitamin E, C och antioxidanter.
  • De förbättrar matsmältningen, vårdar dina tarmar och förebygger ansamling av gifter och andra skadliga substanser i kroppen.
  • Torkad frukt är en naturlig källa till kalium och B-vitaminer, som också är perfekta för benhälsan.
  • De innehåller inte natrium och är rika på mikronäringsämnen, vilket hjälper till att sänka blodtrycket.
  • Torkade frukter är rika på hälsosamma fetter, såsom omega 3 och omega 6.
  • De är perfekta för att bekämpa ångest och dämpa aptiten.
  • Många atleter till dessa frukter i sina dieter för att få mer energi och bättre fysisk prestationsförmåga.
  • Torkade frukter anses vanligtvis vara ”godsaker”, perfekta för kvinnor som är på väg in i klimakteriet och känner sig tröttare eller lite mer nedstämda än tidigare. Utöver det är det då man börjar förlora kalcium från benen, så det är viktigt att du äter runt 100 gram torkade fikon om dagen – dessa är speciellt rika på kalcium.

De bästa torkade frukterna du kan äta

Som vi nämnde ovan kan du äta 100 g torkade frukter om dagen, vilket är mer eller mindre så mycket som får plats i din handflata. Du kan variera dina val efter smak och behov, men torkade frukter är ett utmärkt mellanmål som även kan tillföra en unik smak till vanliga rätter.

Vad du än gör är det en naturlig resurs som gynnar din hälsa och som definitivt är värd att äta med måtta. Låt oss nu se vilka de bästa alternativen är.

1. Torkade fikon

Torkade-fikon

Torkade fikon stärker benen och är också laxerande. Ett bra tillfälle att äta dem är till frukost tillsammans med lite mandlar. De är goda och tillhandahåller en naturlig cocktail av energi, kalcium och magnesium.

2. Katrinplommon

Katrinplommon

Katrinplommon är rika på fibrer och ett utmärkt sätt att bekämpa förstoppning. Katrinplommon innehåller även mycket järn och B-vitaminer.

3. Dadlar

Dadlar

Dadlar kommer med en rad mineraler, som järn och magnesium, såväl som vitaminer (huvudsakligen A- och B-vitaminer).

Dadlar är utmärkta för att få bättre koncentration och mental förmåga. Utöver det är dadlar rika på magnesium och kalcium, vilket hjälper dig att sova bättre på nätterna. Vet du när du borde äta dem? Prova att äta fem dadlar en halvtimme innan du går till sängs.

4. Torkade tranbär

Torkade tranbär är det bästa alternativet för att reglera kolesterolhalten och förbättra din hjärthälsa, samtidigt som de tillhandahåller massor av fördelar tack vare sina höga antioxidantnivåer. Vilket är det bästa sättet att äta dem? Med en smarrig skål havregryn eller i naturell yoghurt.