Hur man kan tappa vikt med papaya

Man har alltid sagt att papaya är en frukt för god hälsa. Den har en söt, härlig smak och en vacker färg. Djupt inom dess ljuvliga fruktkött finns dessutom en komponent vid namn papain som är kapabel att tillhandahålla stora terapeutiska fördelar för kroppen. Det är dock inte allt – du kan till och med tappa vikt med papaya. Vill du veta hur?

Papaya är en tropisk frukt som är känd över hela världen. Den är därför enkel att hitta om du vill dra nytta av dess fördelar. Den har fantastiska diuretiska och antioxiderande effekter, den innehåller stora mängder växtfibrer och har väldigt lite kalorier. Den tillhandahåller dessutom stora mängder vitamin A, C och B, kalcium, järn och fosfor. Som om det inte vore nog så hjälper papaya dig även att gå ned i vikt och att bekämpa celluliter. Fortsätt därför att läsa, för vi ska förklara hur du tappar vikt med papaya i denna artikel.

Papayas fördelar för viktnedgång

Papaya-1

Du kommer följa denna diet under två dagar i veckan. Det bästa är om du följer den i två eller tre månader. Du kommer inte bara tappa vikt, utan även avgifta din kropp och ta hand om ditt matsmältningssystem. Det är verkligen värt att testa den i 48 timmar, så följ riktlinjerna som ges nedan.

Frukost

Leta alltid efter färsk papaya som inte är övermogen. Börja dieten med frukost. Det bästa är att du dricker ett glas soj- eller vetevatten under dessa två dagar tillsammans med två teskedar vetegroddar eller något annat spannmål. Detta kommer ge dig tillräckligt med fibrer. Efteråt äter du en papayasallad. Välj en medelstor papaya som du skalar och tärnar. Detta är ett hälsosamt och nyttigt sätt att börja dagen på.

Lunch

  • Till lunch så ska du göra en fullkornssallad. Du kan koka ditt fullkornsris i en grönsaksbuljong och sedan lägga till tärnade tomater, några spenatblad, oliver, en vitlöksklyfta och sedan saften från en halv citron. Efter ditt fullkornsris så dricker du papayajuice.
  • Under din diets andra dag gör du ugnsbakad aubergine till lunch med en lite spenatsallad med dressing på olivolja och några bitar rödbeta. Efteråt dricker du papayajuice.

Mellanmål

Som mellanmål kan du göra juice från en halv papaya och två skivor ananas. Rengör din frukt väl och mixa dem tillsammans till en jämn blandning.

Middag

  • Till middag så tillreder du 25 centiliter grönsaksbuljong. Du kan använda en lök, selleri och citronsaft. För dessert så äter du självklart en tärnad papaya.
  • På den andra dagen så bereder du några kronärtskockor. Koka dem väl och krydda med lite salt och vinäger. Du kan ackompanjera dem med en skiva fullkornstoast med lite olivolja. För att avsluta middagen serverar du tärnad papaya.

Fördelar för viktminskning hos papayafrön

Skönhetstricks med papayafrön

Detta kanske kommer som en överraskning, men papayafrön har fantastiska hälsofördelar:

  • De vårdar njurarna när de drabbats av njursvikt.
  • De eliminerar gifter och möjliga tarmparasiter.
  • De skyddar levern – speciellt från cirros.
  • De vårdar matsmältningssystemet eftersom papayafrön har antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper.

Vidare så har papayafrön förmågan att förebygga att kroppen absorberar eller gör för mycket fetter. De fungerar alltså som en reglerare. Så hur kan du dra nytta av dem? Hur kan papayafrön konsumeras? Det är enkelt och det finns massor av alternativ. Vissa föredrar att mixa dem medan andra tar dem som piller. Det bästa är att göra det vid frukosten och då äta 8–10 frön. Detta är enklast att göra om man delar på, och ännu enklare om man kombinerar dem med ett glas grapefrukt.

Så kom ihåg: Följ papayadieten i två dagar per vecka i två eller tre månader. Konsumera papayafrön vid frukost i 15 dagar i sträck, och vila sedan i 15 dagar eller så lång tid som känns bäst för dig.