Huskurer mot åderbråck

Åderbråck

Åderbråck kan utöver att vara oestetiska även bli smärtsamma. Därför vill vi idag rekommendera att du tar en titt på dessa huskurer mot åderbråck, då de kan hjälpa dig att sakta ner utvecklingen av dem och/eller lindra obehaget.

Undersök ditt familjeträd

Åderbråck är ett ärftligt, vaskulärt problem. Trots att vi inte känner till alla orsaker tror vissa experter att åderbråck beror på ett fel i en gen som reglerar venutveckling. Det kan även orsaka defekter i strukturen hos klaffar och vener eller, hos vissa, även minska antalet klaffar i venerna, vilket gör att de få som finns måste arbeta hårdare.

Om du har familjemedlemmar som lider av åderbråck löper du själv en något högre risk. Här kommer några råd för att förebygga dem.

Rör på dig

Trots att träning för sig själv inte kan förebygga åderbråck är läkare överens om att fysisk aktivitet kan minska symtomen och förbättra cirkulationen, vilket förebygger att blod ansamlas. För att få blodet att flöda till dina ben fungerar i stort sett all träning som involverar benen. Oavsett om du cyklar, utövar aerobics, promenerar, springer, använder en trappmaskin på gymmet eller bara går i trappor under lunchrasten får du bra träning för benen.

Gå ned i vikt

Tappa-vik1

Överflödig vikt betyder att du inte är tillräckligt aktiv, vilket i sin tur betyder att benmusklerna inte får arbeta lika mycket som de borde. Som ett resultat kan folk som lider av övervikt generellt sett inte pumpa blod från hjärtat till lemmarna lika effektivt som andra.

Vidare brukar blodkärlen hos överviktiga personer hålla mer blod eftersom de har mer spänningar i sina vener.

Ät en balanserad diet

Utöver att hjälpa dig bibehålla en bra vikt kan en balanserad diet även ge dig de näringsämnen som är nödvändiga i kampen mot åderbråck. Till exempel innehåller protein och vitamin C kollagenkomponenter, som utgör en del av vävnaden i vener och klaffar. Om det finns mycket kollagen blir vävnaden starkare och mer resistent.

En balanserad diet innehåller flera livsmedel, inklusive färsk frukt och grönsaker, fullkorn och källor till magert protein, då dessa ger dig de nödvändiga näringsämnena du behöver. De kan dock inte bota åderbråck.

Vila benen då och då

När du står på en och samma plats måste blodet i dina bens vener inte bara kämpa i sin långa resa uppåt mot gravitationens krafter, utan även göra det utan dina bens musklers hjälp när de dras ihop och utvidgas. Som ett resultat ansamlas blodet i dina ben, vilket kan orsaka åderbråck.

Om du kan bör du ta dig tid att promenera eller sätta dig ner med benen upplagda. Om du måste stå kan du skifta din vikt från en fot till den andra medan du står på tå. Det gör att dina benmuskler hjälper till med att knuffa upp blodet till hjärtat.

Lyft på benen

Att lägga upp dina fötter är bra, men att lyfta benen ovanför hjärtat är ännu bättre. Det är ett sätt att använda gravitationen för att få tillbaka blodet från dina fötter till hjärtat.

Läkare rekommenderar att höja upp dina ben för att lindra bensmärta och svullnad. Lägg dig därför ner på soffan och lägg upp benen på armstödet eller några kuddar. Om du inte kan göra det kan du lägga dig på golvet med fötterna på en stol. Försök hålla dina ben uppe i tio minuter per timme.

Sitt inte för länge

Vila-fötterna-OK

Korsa inte benen! Att sitta med benen korsade kan sakta ner blodflödet.

Vissa experter misstänker att utdragna perioder i sittande ställning kan bidra till att åderbråck utvecklas. De böjda knäna och höfterna försvårar och saktar ner blodets resa tillbaka till hjärtat. Därför är det viktigt att du efter en lång flyg- eller bilresa, en dag på kontoret eller en period i soffan ställer dig upp och sträcker ut benen. När du sitter ner bör du sätta tårna i marken och lyfta upp hälarna tio gånger.

Samma sak händer när du sitter ner i en stol där sätet är för lågt för dina ben: framdelen av sätet kan trycka in i dina bens baksida, trycka ihop blodkärlen och försämra cirkulationen.

Korsa heller inte dina ben!

Bär sköna kläder

Se till att dina byxor och andra plagg som du bär kring midjan och skrevet är lösa, eftersom tajta kläder kan agera som tryckförband och begränsa blodflödet.

Du bör även ha på dig sköna skor eftersom skor med låga klackar lägger mindre tryck på dina vadmuskler än skor med höga klackar.

Sov med spandexbyxor

Sov-ben-upphöjda

Sov med dina ben upphöjda! Om du har kroniskt inflammerade ben kan det hjälpa att lägga kuddar under benen när du sover.

Dessa typer av byxor görs från ett elastiskt material som sätter tryck på dina ben och kan därför vara till hjälp. Se dock till att du väljer ett par som inte sätter för mycket tryck på skrev eller midja, eftersom cirkulationen då kan försämras.