5 Vanor som Skadar Benen

Vanor som skadar benen

Så hur tar man hand om benen? Sanningen är den att vi ibland helt enkelt inte tänker på detta. Vi äter fel, vi bär för mycket i våra väskor, vi har en sittande livsstil, och sakta, efter årens lopp, börjar vi få problem och krämpor. Så hur förhindrar vi att detta uppkommer? Oroa dig inte, vi kommer att förklara vilka vanor som skadar benen och vad du bör tänka på.

Dagliga vanor som skadar benen

Låt oss göra en sak klart: din nuvarande livsstil kommer att bestämma dina bens hälsa imorgon. Dina ben behöver en viss typ av vård och specifik näring för att motverka vissa typer av sjukdomar, som osteoporos, tidiga höftfrakturer etc. som skadar benen. Så om du noterar detta och börjar ändra eller förbättra några livsvanor, vad händer?

1. Kost som skadar benen

Kost som skadar benen

Vi vet alla att ditt BMI även beror på mängden kalcium i din kropp, vilket är absolut nödvändigt för att hålla benen starka och fasta. Vitamin D är också viktigt för detta, men ofta även då man vet om detta, är det inte något man följer. Men även om du gör det till en vana att inta kalcium dagligen, kommer det inte att gagna dig ifall du kombinerar den vanan med en viss typ av mat. Det finns vissa element som skadar benen och sakta sänker kalciumnivåerna i dem. Skulle du vilja lära dig mer om detta?

  • Läsk, speciellt cola-drycker. Varför? Eftersom de har en så hög nivå av fosforsyra, vilket reducerar kalciumupptaget. Så det är bättre att undvika dem. Dina njurar lider också av att behöva processa dessa kolsyrade drycker.
  • Kaffe. Det stämmer att en kopp kaffe är bra för många saker, som vi alla vet. Men det rekommenderas alltid att man inte överskrider två koppar per dag. Kaffe innehåller xantiner, vilket ökar kalciumbortfallet via urinen, vilket sakta avmineraliserar benen. Detta skadar benen över tid. Så kom ihåg att inte dricka fler än två koppar per dag.
  • Salt. Vi vet alla att salt är dåligt, men det tar även bort kalcium från kroppen. Det är bättre att undvika detta, och allt som innehåller salt. Det är speciellt viktigt att reducera din konsumtion av saltat kött, konserveringsmedel, mat i konservburkar, snacks och salta kex.
  • Rött kött. Detta skadar benen ordentligt. Det är rikt på aminosyror som innehåller svavel. Dessa element ökar kalciumbortfallet via urinen, utan att du ens märker det. Kom ihåg att det alltid är bäst att få ditt protein från växtbaserade källor.

2. Sömnbrist

sova

Vila är ett nödvändigt biologiskt behov. Men du bör veta att kroppen går igenom viktiga cykler där den renar och avgiftar sig, processer som börjar i lymfsystemet och fortsätter mot levern. De återställer och återbalanserar kroppens grundfunktioner. Detta kan endast uppnås då du är i ett helt vilande läge.
Enligt en studie publicerad av tidningsjournalen Evidence-Based-Medicine, skadar sömnbrist benens hälsa, samt benmärgen, och reducerar benmineraliseringen och gör den svårare. Detta kan senare leda till osteoporos, vilket skadar benen. Så varför provar du inte att följa ett schema, där du äter middag regelbundet och tar en varm dusch innan du går till sängs för att kunna vila ut ordentligt?

3. Rök inte

rök-inte

Personer som faller i detta träsk har för det mesta de svagaste benen. Detta visar sig även tydligare hos kvinnor, som löper större risk att drabbas av brutna ben då de når klimakteriet. Så om detta är du, påbörja en plan för att sluta med cigaretter för din goda hälsas skull.

4. Var försiktigt med väskor och högklackat

väskor

Kvinnor har många vanor som, över tid, skadar benen. Exempelvis genom användandet av höga klackar, vilket påverkar hållningen och därför påverkar benen i fötterna, skenbenen och ryggen. Vid slutet av dagen börjar man känna smärtan från att ha haft på sig dem, samt utmattning, men allteftersom åren går kan du få betydligt mer allvarliga problem. Det är bättre att välja klackar med medium-höjd som känns betydligt bekvämare. Du kommer definitivt att se attraktiv ut i dem ändå.

Vi bör även prata lite om väskor. Vissa kvinnor bär ibland upp till 10 kg i sina väskor utan att de ens tänker på detta. Detta kommer därefter att kännas obekvämt, smärtsamt och ge muskelkramper…det kan även påverka själva benstrukturen. Du bör tänka på storleken på den väska som du använder varje dag, eftersom den kan påverka andra delar av din kropp, som exempelvis axlar, armar och händer.

Du bör speciellt tänka på stora väskor, s.k. ”totes”. Kom ihåg att bära dem under en kort period på varje axel, utan att lägga för mycket i dem. Handväskor eller skolväskor gör så att vikten faller på axlarna, och den stödjande handen kommer att bli överbelastad. Se till att dina armbågar inte lider av detta, annars kommer du att få ”tennisarmbåge”. Om detta har hänt dig så är det bättre att bära dem med väldigt lite vikt, och ändra arm lite då och då.

Så vilka är dina bästa valmöjligheter? Det mest hälsosamma du kan göra för din rygg, dina armar och dina axlar är att använda en väska som går över axeln och har en lång och vadderad rem som enkelt balanserar kroppen.

5. Ett stillasittande liv? Nej tack

gång

 

När det kommer till arbete som kan få dig att sitta i samma ställning under hela dagen, eller om du helt enkelt lever ett stillasittande liv, är det aldrig för sent att börja tänka på din hållning så att du kan fixa detta. Benen blir svagare och de förlorar sin styrka, sin smidighet och lederna kommer inte längre att vara så starka…år efter år kommer du att känna konsekvenserna av en stillasittande livsstil. Så varför inte börja ta en promenad med en vän varje dag? Pröva det!