Förlora vikt genom att äta mer proteiner

Vi har alla hört om proteindieter för att snabbt förlora vikt, även om dessa kan överarbeta dina organ och därför skadar din hälsa. Men sanningen är att det är viktigt att äta protein som del av din kost och det är möjligt att många inte äter tillräckliga mängder. Resultatet blir att folk har problem med att förlora vikt.

Vi ska förklara hur du kan börja äta mer proteiner på ett balanserat sätt, utan att äta för mycket animaliska proteiner, för att hjälpa dig att tappa kilon fortare och minska din midja, tillsammans med många andra fördelar.

Hur viktigt det är att äta proteiner

Att äta proteiner är speciellt viktigt medan du växer, är gravid, eller för människor som inte tränar tillräckligt ofta. Sanningen är att det alltid borde vara en del av din dagliga kost. Många äter dessutom för många kolhydrater (pasta, bröd, mm) och glömmer bort proteiner. Å andra sidan äter andra en massa proteiner men det är alltid animaliska proteiner och att äta för mycket av det kan orsaka problem med din lever och dina njurar.

cykel

Vad får du ut av proteiner?

  • Ger dig en fastare kropp, samt förhindrar sladdriga muskler och skinn
  • Ger näring till ditt hår, hud, och naglar
  • Det är viktigt för friska ben
  • Förhindrar att vätska stannar för länge i kroppen (i benen, ögonlocken, vristerna, mm)
  • Ger dig energi, resistans, och livskraft
  • Hjälper dig att bygga ditt immunförsvar
  • Ökar kroppens förbränning av kroppsfett, speciellt runt din midja
  • Förhindrar förstoppning (speciellt vegetabiliskt protein)

En balanserad måltid

En balanserad måltid, genom dagen, borde innehålla:

  • Animaliska och/eller vegetabiliska proteiner
  • Råa eller kokade frukter och grönsaker
  • Kolhydrater, helst fullkorn (ris, havre, hirs, vete, mm)
  • Hälsosamma fetter (vegetabiliska oljor, nötter, avokado…)

linser2

Proportionerna varierar beroende på varje persons ålder och livsstil, men den bästa garantin för att äta balanserat är att du känner dig bra, är full av energi, och håller en bra vikt.

Var du hittar animaliska proteiner

Du kan hitta animaliska proteiner i dessa:

  • Kött: rött (biff, lamm, fläsk) och vitt (kyckling, kalkon)
  • Fisk: vit (kummel, sjötunga, marulk) och blå (lax, tonfisk, svärdfisk)
  • Skaldjur: (ostron, räkor, musslor)
  • Ägg
  • Mjölk och mjölkprodukter: ko, get, får (ost, yoghurt, smör, grädde)

ostklasser

Försök att inte överäta rött kött, skaldjur, och mjölkprodukter med höga fetthalter. Ät istället andra proteiner. Ägg är till exempel en av de hälsosammaste och rikaste källorna av protein, speciellt äggvita.

Försök även att välja organiska produkter, eftersom många studier har bevisat att mängden hormoner och mediciner som djuren får i sig övergår rakt in i din kropp. Deras levnadsförhållanden försämrar även kvaliteten och smaken på maten. Det är bättre att äta mindre animaliska proteiner men av högre kvalitet.

Välj hälsosamma och lätta sätt att laga mat på: antingen stek, ånga, eller grädda.

Var du hittar vegetabiliska proteiner

Vegetabiliska proteiner är också ett utmärkt sätt att få i sig proteiner, och det är inte på något sätt sämre kvalité än animaliska proteiner. Många smälter faktiskt maten bättre. Fastän proteinmängden är lägre är sanningen att kroppen absorberar det mycket bättre. Det innehåller även fiber och många vitaminer och mineraler, vilket är anledningen till att det är viktigt att ha i din diet. Det är bäst att kombinera animaliska och vegetabiliska proteiner i dina måltider.

  • Baljväxter: bönor, kikärtor, ärtor, linser
  • Nötter: pinjenötter, jordnötter, pistascher, mandlar
  • Ätbara svampar
  • Frukt: fastän frukt knappt innehåller någon protein vill vi poängtera att avokado och bananer innehåller mest
  • Vitlök
  • Spannmål: spannmål innehåller inte heller stora mängder protein, men vete, mannagryn, korn, och råg gör det. Kombinationen av spannmål och baljväxter är utmärkt för att få i dig alla vegetabiliska proteiner du behöver.
  • Alger, speciellt spirulina
  • Öljäst
  • Vetegluten
  • Groddar

Folk som lider av högt kolesterol eller triglycerider borde äta mer vegetabiliska proteiner än animaliska. De borde bara äta animaliska proteiner en gång i veckan.

Foton av ponte1112, joannova och ulteriorepicure