Hälsofördelarna med ayurvedisk kost

Det finns ett gammalt ayurvediskt ordspråk som lyder: "När kosten är fel, är medicin till ingen nytta. När kosten är rätt finns inget behov för medicin." Vad är grunden för detta? Vilken typ av kost ska du följa? Läs vidare för att lära dig mer om ayurvedisk kost!0
Hälsofördelarna med ayurvedisk kost

Senaste uppdateringen: 03 maj, 2021

Ayurveda är en av de äldsta metoderna inom traditionell medicin, utvecklad på den indiska subkontinenten. Det erkänns för närvarande som ett av de formella sjukvårdssystemen i Indien, och ayurvedisk kost är en av dess pelare.

På sanskrit betyder ordet ayurveda kunskap om livet. Den bygger på hälsa och sjukdomsförebyggande genom livsstil, massage, meditation och vissa örtkurer.

Fortsätt läsa för att ta reda på mer om detta sätt att leva.

Vad är ayurvedisk kost?

Det handlar mer om att äta hälsosamt och är inte en kost i sig. Huvudmålet är att behålla din personliga balans eftersom du är vad du äter. Sammantaget finns det tre olika typer av dosha definierade som en serie individuella attribut och deras bas är kroppstyp, personlighet och dominerande element. Således är doshas nyckeln till optimal utveckling.

Vilka är karaktärsdragen hos dessa doshas?

  • Vata är kvicktänkta, flexibla och kreativa. De tenderar att vara smala med en tendens att drabbas av förkylningar, matsmältningsproblem och svårigheter att fokusera.
  • Pitta är intelligenta, hårt arbetande, fasta och genomsnittligt byggda. De har en tendens att få inflammation, men har en sund aptit och vanligtvis inga matsmältningsproblem.
  • Kapha är lugna och tillgivna, starka och resistenta och har svårt att gå ner i vikt. De lider ofta av förstoppning.
En person som krossar kryddor
Ayurvedisk medicin innebär många livsstilsperspektiv, bland annat vad gäller kosten.

Förutom att följa rätt typ av kost för din dominerande personlighet, är den ayurvediska medicinen baserad på en serie riktlinjer och rutiner som du bör följa.

De mest framträdande för alla typer av människor är att vi bör:

  • Att äta tre måltider om dagen och utföra matsmältningscykeln utan avbrott.
  • Äta minst 3 timmar innan läggdags.
  • Äta tills du är mätt, inte fullproppad.
  • Prioritera färska och hälsosamma livsmedel.
  • Inkludera de 6 grundläggande smakerna i var och en av måltiderna.
  • Äta medvetet och i en avslappnad miljö.

Typer av ayurvedisk kost

Ayurveda har fastställda riktlinjer för vad, hur och när du ska äta beroende på din kroppstyp eller dominerande dosha. Det finns detaljerade rekommendationer om vilka typer av livsmedel du bör inkludera i din kost beroende på om vata, pitta eller kapha dominerar.

Vata

Tillhör du denna grupp behöver du en närande kost bestående av varma och milt kryddade tillagade rätter. Du behöver ha ett regelbundet schema och deras kost bör innehålla följande:

  • Havregryn och ris
  • Ägg, kyckling och fisk
  • Fermenterade mejeriprodukter
  • Baljväxter i begränsade mängder
  • Söt, mogen och saftig frukt
  • Blötlagda mandlar, valnötter och frön i allmänhet
  • Sesamolja
  • Gurkmeja, kummin, koriander och ingefära för smaksättning

Du bör begränsa din konsumtion av:

  • Rött kött
  • Hårda ostar
  • Torkad frukt med sammandragande verkan som blåbär, äpplen och granatäpplen
  • Råa grönsaker och svamp

Pitta

Kalla, lätt kryddade rätter som är söta, uppfriskande och bittra är bäst om du tillhör denna kategori. En vegetarisk kost är ett bra alternativ för dig och du bör inkludera följande i din kost:

  • Korn, ris, havre och vete
  • Som källa till animaliskt protein: kyckling och kalkon
  • Mjölk, ghee, smör och osaltad ost
  • Baljväxter i små mängder (de bästa är svarta linser, kikärter och mungbönor)
  • Söta frukter som äpplen, blåbär och dadlar
  • Sallader och råa grönsaker
  • Solros- och pumpafrön (då och då)
  • Kardemumma, kanel, fänkål och gurkmeja

Den pittadominerande personligheten bör undvika följande:

  • Produkter av animaliskt ursprung, särskilt skaldjur och ägg
  • Röda och gula linser
  • Sura frukter och grönsaker som tomater, rädisor, chilipeppar, rå lök och vitlök
  • De flesta frön och nötter på grund av deras fettinnehåll
  • Starka kryddor

Kapha

Den mest rekommenderade kosten för denna dosha är en där het, lätt och torr mat dominerar. Därtill är bittra, skarpa och kryddiga smaker att föredra. Således är följande de bästa livsmedlen för dig som tillhör denna kategori:

  • Bovete och hirs
  • Ugnsbakad eller rostad kyckling, kanin och skaldjur
  • Ghee och getmjölk
  • Röda linser, svarta bönor och mungbönor
  • Mango, persika, aprikos och päron
  • Grönsaker som växer ovan jord, särskilt gröna bladgrönsaker som spenat och kål
  • Pumpa- och solrosfrön i små mängder
  • De flesta kryddor: särskilt vitlök och ingefära

Tillhör du denna dosha bör du samtidigt undvika följande:

  • Sötpotatis, havre och vete
  • Alla typer av mejeriprodukter och fett, särskilt stekt mat
  • Väldigt söta eller sura frukter
  • Rotfrukter, såsom rovor, rödbetor och rädisor
  • Frön och nötter i allmänhet
  • Alla sötningsmedel och salt
En burk med ghee
Ghee är en ingrediens i många ayurvediska rätter.

För- och nackdelar med ayurvedisk kost

Uppsättningen av rutiner och de olika sorters av livsmedel som ingår i den ayurvediska kosten fokuserar på att förbättra det allmänna hälsotillståndet. Således är dessa några av styrkorna och fördelarna med den ayurvedisk kosten:

  • Först och främst främjar det en hälsosam livsstil som innebär att man äter enkla livsmedel.
  • Växtbaserade livsmedel dominerar vilka har många positiva effekter vid sjukdomsförebyggande.
  • Det uppmuntrar också uppmärksamt ätande.
  • Det är också ett sätt att leva.
  • Det kan balansera kroppsvikten på grund av korrekt matsmältning, en bättre lipidprofil och en lägre risk för kronisk sjukdom.

Det finns dock vissa saker du bör ta hänsyn till innan du ändrar din livsstil:

  • Ayurveda är ett sätt att leva, inte en kost, så det handlar inte bara om mat – du bör med andra ord följa det som en helhet.
  • Det kan vara svårt att hitta vissa produkter där du bor, och att anpassa dig efter smaken på de livsmedel som kosten rekommenderar dig.
  • Slutligen kräver det visst engagemang för att du ska kunna ändra sättet du lagar mat och äter på.

Slutliga rekommendationer för den ayurvediska kosten

Du bör konsultera en ayurvedisk specialist innan du gör några större förändringar i din nuvarande kost och livsstil. Denna specialist kan fastställa din dosha och även eventuella befintliga eller möjliga obalanser att behandla.

Goda organisatoriska färdigheter är nyckeln när det gäller att hålla sig till denna plan. Således bör du ägna en rimlig tid till att anpassa dig till nya vanor och nya smaker om du bestämmer dig för att börja med denna livsstil.

Detta kanske intresserar dig
Hindumatlagning som kan hjälpa dig att gå ner i vikt
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Hindumatlagning som kan hjälpa dig att gå ner i vikt

Hindumatlagning karaktäriseras av att man använder mycket kryddor. Det är dessa kryddor som hjälper dig att gå ner i vikt. Vi förklarar hur.



  • Lad V. Food Guidelines for Basic Constitutional Types. The Ayurvedic Institute. 2018.
  • Lad V. Ayurveda. A brief introduction and guide. The Ayurvedic Institute. 2016.
  • Estrada Ramírez, Nadia Verónica, et al. “Dieta Ayurveda.” (2009).
  • Payyappallimana U, Venkatasubramanian P. Exploring Ayurvedic Knowledge on Food and Health for Providing Innovative Solutions to Contemporary Healthcare. Front Public Health. Marzo 2016.4:57.
  • Rao RV. Ayurveda and the science of aging. Journal of Ayurveda and Integrative Medicine. Diciembre  2018;9(3):225-232.
  • Slavin JL, Lloyd B. Health benefits of fruits and vegetables. Advances in Nutrition. Julio 2012.3(4):506-515.
  • Freidin, Betina, Matías Ballesteros, and Mariano Echeconea. “En búsqueda del equilibrio: salud, bienestar y vida cotidiana entre seguidores del Ayurveda en Buenos Aires.” Documento de trabajo 65 (2013).
  • Gasperi, Patrícia De, Vera Raduns, and Ângela Rosa Ghiorzi. “Ayurveda diet and the nursing consultation: a care proposal.” Ciencia & saude coletiva 13.2 (2008): 495-506.
  • Moreno Leguizamón, Carlos J. “Salud-enfermedad y cuerpo-mente en la medicina ayurvédica de la India y en la biomedicina contemporánea.” Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología 3 (2006): 91-121.